En grundlæggende introduktion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Velkommen til 3 ugers kursus
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
10 Konkurrencesituationen
Analyse af eksterne og interne forhold
Arkitektur - data.
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Økonomistyring og økonomiske modeller
Kapitel 2.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Venedig – PID konference
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
- Research og Konceptudvikling Af : Dennis, Rune, Mike, Serge og Søren.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Markedsvurdering.
Chris Argyris f
Udvikling og styring af en virksomhed
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Almen sTudieforberedelse - AT
Ledelsesperspektiver
Case.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Niveauer for læring i organisationen
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Personligheden og selvet
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Biologi i AT.
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Projektstyring dag 2.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
Mennesket og virksomheden
Handlingsalternativer
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Strategisk investering & finansiering Budgettering af cash flow Kapitel 3.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Company programme - Veda
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentationens transcript:

En grundlæggende introduktion Metode og modeller En grundlæggende introduktion

Videnskabsteori Grundlæggende antagelser Paradigme Metodisk tilgang

Grundlæggende antagelser Normalt (relativt) ubevidste Eksempel: Et system kan ikke leve uafhængigt af sine omgivelser (nogle antager det modsatte) Eksempel: menneskesyn: Mennesket er født dovent og skal tvinges til at arbejde (Eller mennesket er født nysgerrig men kan presses til at opgive sin leg med arbejdet)

Paradigme Objektivistisk-rationalistisk Subjektivistisk-relativistisk

Objektivistisk-relativistisk Forklarende paradigmer Naturlovene er generelt gældende og analysemetoderne fra naturvidenskaben kan derfor overføres på sociale relationer Analyser har til mål at forudsige hvad der vil ske, hvis man udfører en bestemt handling Et eksempel kan være beregning af en stålbjælkes bæreevne

Subjektivistisk-relativistisk Forståelsesbaserede (hermaneutiske) paradigmer Kulturer har så stor indflydelse på vore sociale relationer, at vi kun kan gøre os forhåbninger om at forstå omgivelserne Analyser har til formål at forstå verden omkring os Analyserne skal vise hvor en given social relation passer ind i helheden

Metodisk tilgang Den analytiske tilgangsvinkel Den systemanalytiske tilgangsvinkel Aktørtilgangsvinklen

Den analytiske tilgangsvinkel Funktionalistiske paradigme – forklarende Verden er objektiv Verden påvirkes ikke af undersøgelsen og undersøgeren Teorien opbygges for delelementer, der så kombineres Kaldes også kausale modeller

Eksempler på modeller i den analytiske tilgangsvinkel Prisafsætningsfunktion Investeringskalkule Lageroptimering Eksamen (alle modeller med alt andet lige (ceteris paribus))

Den systemanalytiske tilgangsvinkel Stadig funktionalistisk paradigme Verden består af elementer OG deres relationer Processerne (relationerne) er vigtigere end de enkelte elementer Værdierne i systemet og i omgivelserne er vigtige

Eks. på modeller i den system-analytiske tilgangsvinkel Koalitionsmodellen The cultural web Leavitt Økonomistyring (med aktivitet, kapacitet, finansiering og omgivelser)

Aktørtilgangsvinklen Hermaneutisk tilgang – formålet er at forstå verden En observation vil påvirke omgivelserne Undersøgeren påvirkes af omgivelserne Virkeligheden består af en række virkelighedsbilleder der påvirkes af flere parter

Eksempler på modeller med aktørtilgangsvinklen Kulturundersøgelser Prisforhandling mellem to parter Salg af en vare Arbejdstilrettelæggelsesforsøg ”BRP” SWOT

Operativt paradigme Metodiske procedurer Måden man indarbejder, udvikler og/eller tilpasser nogle tidligere anvendte teknikker Der skal være tale om bevidst valg og brug af modeller og teknikker Metode er læren om hvordan man sammensætter og anvender forskellige modeller og teknikker Modeller og teknikker skal samles til et hele

Anvendelse i praksis Når metoden er fastlagt har du følgende: Problemformulering Fremgangsmåde (modeller og teknikker) Afgrænsning Så er det bare at arbejde med stoffet

Koalitionsmodellen

SWOT Internt Strengths (Styrker) Weaknesses (Svagheder) Eksternt Opportunities (Muligheder) Threats (Trusler)

Leavitts systemmodel

Porters værdikæde

Porters værdikæde – sos 1 Spørgsmål og Svar: Er der tale om en deskriptiv eller normativ model? Der er væsentligst tale om en deskriptiv model. Dog indbygger Porter systemteorien i modellen, så man tvinges til at se processer i forhold til helheden i stedet for enkeltprocesser.

Porters værdikæde – sos 2 Det fremføres mange steder, at modellen ikke kan bruges i servicevirksomheder. Hvorfor? Modellens primære aktiviteter handler om varens gang gennem virksomheden. Modellen kan tilpasses ved at indsætte de processer, der anvendes i en servicevirksomhed Se fx: http://www.berg-marketing.dk/value_chain.htm#value

Porters værdikæde – sos 3 Hvilken metodisk tilgang bygger modellen på? Modellen bygger på den åbne systemmodel eller den kulturelle sysstemmodel Interaktionen med omgivelserne er en væsentlig faktor i modellen Sammenhængen mellem elementerne er det væsentlige i modellen

Porters værdikæde – sos 4 Hvad er det bagvedliggende paradigme Det funktionalistiske paradigme, det vil sige et forklarende paradigme Modellen skal forudsige virksomhedens og omgivelsernes reaktion på ændringer

Porters værdikæde – sos 5 Forklar begrebet ”Margin” med egne ord Margin er forskellen mellem totalværdien og de omkostninger der er medgået til at fremskaffe værdiaktiviteterne.

Porters five forces Kilde: Peter Lynggaard, Driftsøkonomi, side 283

Porter five forces – sos 1 Er der tale om en deskriptiv eller normativ model? Der er tale om en deskriptiv model. Hvilken metodisk tilgang bygger modellen på? Den viste version bygger på den kulturelle systemmodel.

Porters five forces – sos 2 Hvad er det bagvedliggende paradigme? Udgangspunktet er det funktionalistiske paradigme, der primært er forklarende. Modellen kan dog også anvendes under et hermaneutisk paradigme, det vil sige som en model til forståelse af konkurrence.

Porters five forces – sos 3 Forklar kort hvad modellen kan bruges til. Modellen kan bruges til at undersøge konkurrencesituationen for en vare på et marked. Modellen kan også bruges til at forstå sammenhængen af priselasticiteter.

Porters five forces – sos 4 Forklar begrebet indtrængningsbarierrer med dine egne ord. Indtrængningsbarierrer er de vanskeligheder ved at etablere sig på et marked nye aktører mødes af. Det kan være autorisationer, vidensbehov, kapital, lovbundne monopoler m.fl.