Klasselærer på Pedersborg Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Hjerterum og opsøgende funktion
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Større Skriftlig Opgave
Information om folkeskolereformen mandag den 28
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Skolebestyrelsens opgaver
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Miljøråd på Læreruddannelsen Zahle (Kommissorium) Der oprettes et miljøråd på Læreruddannelsen Zahle i forbindelse med deltagelse i projektet Grønt Flag.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Forældremøder på Kalbyris
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Forældremøder på Kalbyris
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Introduktion til skolebestyrelsen november 2011
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Superbrugerdagen Workshop II Superbrugerdagen Workshop II Brobygning.NET Uddannelsesplan/Elevplan.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen til forældremøde
Årsmøde Egeskovskolen Dagsorden – 19.10: Velkomst – 20.10: SSP samarbejdet Vi har besøg af SSP konsulenter fra Viborg Kommune - Hvilke.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Velkommen som forældre. Positivt indtryk  Mange oplysninger  Mange indledende indtryk  Mange ting at holde styr på  Anderledes skoledag de første.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Uddannelsesvejledningen i 8. klasse Brøndbyvester Skole Ved UU-vejleder Henrik Brøsti Jørgensen.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Præsentationens transcript:

Klasselærer på Pedersborg Skole

Kære kollegaer Klasselærere på Pedersborg Skole får 75 timer årligt og klasselærertillæg. At være klasselærer kræver dagligt lederskab og evne til at håndtere og koordinere mange arbejdsopgaver. Klasselæreren er initiativtager og koordinator, men skal ikke løse alle opgaverne selv. Klasselærerens kompetencer: Drage omsorg for børnene på Pedersborg Skole – vise, at man kan lide dem Have overblik og tage initiativ Inddrage teamet og sammen koordinere, hvordan opgaverne løses Bede om hjælp, når det brænder på (hos kollegaer, forældre, ledelse) Dette er en pjece med tjeklister over klasselærerens opgaver. Ikke alle opgaver kan få et flueben, men pjecen skal give klasselæreren en mulighed for i god tid at koordinere opgaver med samarbejdspartnere (elever, team, forældre, ledelse m.fl.) og skabe et overblik over arbejdsopgaverne – både for klasselærere og ikke-klasselærere. Hvis I i løbet af året støder på opgaver, som ikke er nævnt eller bør uddybes, må I gerne melde tilbage . Se følgende sites for yderligere information: http://www.klasselaerer.dk/ http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Folke/PDF08/K/klasselaereren_koordinering_af_arbejdet.ashx http://tr.dlf.org/Default.asp?AreaID=1006&ChapterID=1070&ParagraphID=1411 Udarbejdet af TL og AP 2011 God fornøjelse – Pedersborg Skole

Indhold Klasselærerens rolle 5 Tjekliste skoleåret ender og begynder 6 Tjeklister dagligdagen 7 De timeløse fag 9 Egne noter 10 Amen 12

Klasselærerens rolle Samfund Ledelse Klasselærer Forældre Kollegaer Klasselæreren  samfundet ”Samfundet” er her andre partere i og uden for skolen (fx UU-vejleder, socialforvaltning, SSP, PPR, lokal-samfund, anderledes skoleforløb). Klasselæreren  ledelse Ledelsen og Specialcentret kan hjælpe med kontakt til de rigtige instanser. Ledelsen inddrages, når der er opgaven, man i teamet ikke kan se løsningen på. … Samfund Ledelse Klasselærer Forældre Kollegaer Elev Klasselæreren  hjemmet tager initiativ til, at skole-hjemsamarbejdet fungerer som en støtte for elevens alsidige udvikling Klasselæreren  kollegaer/team tager initiativ til kollegiale samtaler, der skal danne baggrund for, at arbejdet og undervisningen i klassen kan finde sted. koordinerer hvem, der tager sig af opgaver indenfor fx: Forældrearrangementer/-samtaler Teammøder (lav en turnus) Hverdagen i klassen Lejrskole Klasselæreren  elev/klassen har den koordinerende opgave i relation til undervisningen for klassen og den enkelte elev. er den centrale person i arbejdet med at få klassen som et fællesskab til at fungere skal koordinere den samlede faglige og sociale udvikling for klassen og for den enkelte elev.

Tjekliste Skoleåret ender og begynder I klassen: Oprydning, rengøring, med elever…..............……………………………….........................................................................  Fejl og mangler meddeles kontoret ved skoleårets afslutning ….……………........................  Klassen gøres klar (borde, stole, skriveredskaber, ophæng, blomster) .……………………..  Valg af repræsentant til elevråd……………………………………………..…………………….  Dukseliste og –opgaver .........................................................................................................  ................................................................................................................................................  Datoer indtastes i kalender: Faglærere orienterer sig selv i kalender vedr. samtaler, elevplaner m.v.) Samtaler ……………………………………………………………………………………………..  Forældrearrangementer..………………..………….………………………………………………  Klassearrangementer...………………………………….………………………………………….  Elevplaner – deadline ……………….……………………………………………………………… ………………………………….................................................................................................. 

Tjekliste Dagligdagen Klassen Oprydning, orden, opfyldning (inddrag elever/kollegaer)………..…………………..  Nye pladser (hvor ofte og hvordan?)…………………………………........................  Virker det elektroniske værktøj?..............................................................................  Ud af huset (orientering af elever, foæ, lærere, indhent tilladelser)………………..  Elevsamtaler……………………..…………………………………………….................  Klassens tid (indhold og mål)………………………………………….........................  Aftal i teamet, hvordan de timeløse fag tilgodeses (se s. 8)…………......................  Ny elev Udpeg 1-2 tutorer til den nye elev……………….…………………..  Deltage i møde med elev og forældre………….………………….  Orienter alle klassens lærere om den nye elev…………………  Bestil bord + stol hos pedellerne……………………………………..  Sørg for kasse til eleven……………………………………………………  Sørg for mappe, hæfter mv. til egne fag…………………………..  Bibliotek - få oprettet eleven, lån af taskebøger……………… 

Tidsplan udarbejdes ……………………………………………...……………………………  Forældrearrangementer/-møder (Inddrag forældrerådet, vedr. styring og dagsordenen)…………  Skole-hjem samtaler Give forældrene adgang til elevplaner på intra................................................................  Hvilke lærere, der sidder sammen?..................................................................................  Tidsplan udarbejdes ……………………………………………...……………………………  Indkaldelse sendes ud (hvem, hvor, hvornår, indgang)…......……….…….......................  Lokaler bookes………………………………………………………………………………….  Pedel orienteres mht. til varme, opstilling af stole el.lign.…………………………….........  Styr på nøglebrik til at åbne og låse yderdøre med………………………...……………….  Noter aftaler i elevplaner (tag evt. pc med til samtalen)…………………………………….  Følg op på aftaler. Hver lærer følger op i eget fag……………………………………….....  UU-vejleder (aftaler med Marianne Hamborg).........................................................................  Teammøder (Lav evt. turnus vedr. dagsorden, referat, forplejning).........................................  Orienter om elever (praktik, skilsmisse, handleplaner, ny elev…)...………………...................  Indberetninger om elever til relevante myndigheder ………………….…………………………  Timeforbrug/byt (omlagte uger, trimdag, jul, fastelavn, sidste skoledag m.m. ..……………..  (Lav med teamet/MT en liste over disse timer)

De timeløse fag Livsvigtige undervisningsområder Ud over fagene på skolens skema skal der jf. folkeskolelovens § 7 undervises i følgende obligatoriske emner: 1) Færdselslære      2) Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab             3) Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering Koordiner i teamet, hvordan I tilgodeser undervisningen af disse emner. (Fx uge sex, klassens tid, uu- vejledning, møder med SSP-konsulent….) Færdselslære  Seksualundervisning  Førstehjælp  Misbrug og afhængighed  Fysisk sundhed  Psykisk sundhed  Social omgang  Parat til voksenlivet 

Egne noter

Egne noter

Det er væsentligt, at eleverne oplever, at “klassens tid” har et indhold, som vedkommer dem, og som de oplever har perspektiv Klasselæreren skal ikke løse alt selv, men tage initiativer og følge op