Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Læring i Multikulturelle Kontekster
Progression i samfundsfag
Erhvervsakademi DANIA
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til Sprogpakken
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Sygeplejerskens virke
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sygeplejerskeuddannelsen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
IT i undervisningen.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Evaluering - metoder og værktøjer -
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Læring, kommunikation og samarbejde
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Professionsuddannelser og læremidler
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
GF 2 - sosu Udkast.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Tidlig Opsporing af Begyndende Sygdom - Scoringsskema
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
It i folkeskolens matematikundervisning
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Infomøde om synteseopgaven
Kickoff praktik 3 - dag 3 At modtage og vejlede elever på avanceret niveau på social- og sundhedsassistentuddannelsen Uddannelse / Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Tidlig opsporing af kritisk sygdom hos voksne indlagte patienter på Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

En didaktisk model inspireret af Hiim og Hippe Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Læringsforudsætninger Sygeplejestudiet Unge med en gennemsnitsalder på 24,3 år ved studiets start Gymnasial baggrund med et relativt pænt karakter gennemsnit (2009: 7,8) Ofte berejste Få har eller har haft studierelaterede job Social og sundhedsstudiet Modne med en gennemsnitsalder på ca. 35 år ved uddannelsens begyndelse Kort skoleuddannelse Mange har eller har haft uddannelsesrelaterede job Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Rammefaktorer Sygeplejestudiet Gode studierammer Veludstyret færdigheds-laboratorium Bekendtgørelse og nationale studieordning Social- og sundheds uddannelsen Gode uddannelsesrammer Demonstrationsstue Bekendtgørelse og uddannelsesordning Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Mål Social- og sundheds uddannelsen Når undervisningen afsluttes skal eleven; Kunne dokumentere på scoreskemaet og have viden om beslutningsalgoritmen Have viden om de hyppigste symptomer på kritisk sygdom udfra ABCDE –principperne Kunne vurdere og analysere på afvigende værdier og symptomer Kunne handle på afvigelser i patientens tilstand forhold til eget kompetenceniveau Sygeplejestudiet, modul 10 At den studerende kan gennemføre en sygeplejefaglig analyse og fagligt argumentere for sygepleje-interventioner på baggrund af en udleveret case med fokus på: Et scenarie med en patient i en akut og kritisk sygdomssituation og dennes pårørende eller Et scenarie med en døende patient og dennes pårørende Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Indhold Sygeplejestudiet M1: tema om feber M2: tema om kredsløb og respiration M3: tema om udskillelse og væskeindtagelse M4: den indlagte patient M10: den kritisk syge patient M 11: Kompleks klinisk virksomhed M12: Selvstændig professionsudøvelse Social- og sundheds uddannelsen I undervisning i kredsløben inddrages projektet i tilknytning til A/F undervisningen ISBAR kobles ind i undervisning om kommunikation, hvor der lægges vægt på refleksionen over ændringer Desuden arbejdes der i sygeplejetimerne om det analytiske over at se og observere patienterne og små ændringer i deres tilstand Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Læreprocessen Sygeplejestudiet Tidlig opsporing af kritisk sygdom kobles ind i undervisningen dels i A/F, dels i sygeplejefaget. I begge fag kobles emnet til et eller flere temaer som er indlejret i det enkelte modul Bygget op omkring klasseundervisning i ABCDE-principperne. Undervisning er primært lærerstyret, men i dialog med eleverne. Den tilrettelægges med henblik på en assimilativ og konvergent erkendelse hos eleverne - jf. læringsmål som forudsættes nået inden ”den kritisk syge dag”. Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Evaluering/vurdering Social- og sundheds uddannelsen Oplever emnet og tilrettelæggelsen som MEGET vedkommende og har været meget engageret i den De har hurtigt oplevet en succes med at kunne udfylde skemaet korrekt og er meget hurtige til at forstå opbygningen. ABCDE-principperne forekommer dem også logisk både i rækkefølgen og den teoretiske uddybning De arbejder entusiastisk med casene og har oplevet sig meget udfordret både på det faglige og det personlige plan. Sygeplejestudiet Er endnu ikke så langt at projektet kan evalueres Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Spørgsmål? Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Tak for i dag Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus

Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Litteratur BEK nr. 29 af 24/01/2008 BEK nr. 1518 af 13/12/2007 Brookfield, S: Becomming a critically reflective teacher. Jossey-Bass; 1995 Hiim H. Hippe E. Læring gennem oplevelse, forståelse og handling. En studiebog i didaktik. 1. udgave. København: Gyldendal; 1997 Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus