Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Dokumentationsmetoder
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Hvad er realkompetencevurdering?
Inspiration til reformarbejdet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Hvad er en god evaluering?
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Planlægningsmodeller
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Biblioteket som læringscenter
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
IKV I PRAKSIS IKV Praktikerseminar, Silkeborg 09. januar 2014Ulla Nistrup1.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Velkommen Tak fordi I har valgt at deltage i denne session.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Konference for faglærere inden for gaffeltruckuddannelserne Hotel Scandic Bygholm, Horsens den 10. og 11. august 2015 Velkommen!
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
SUF - gevinstrealisering
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Onsdag den 4. marts 2015.
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Præsentationens transcript:

Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland IKV Praktikerseminar, Silkeborg Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland Kort præsentation af mig og NVR – Lidt begreber IKV/RKV – merit 23. august 2013 Ulla Nistrup

Formål Formålet med dagen er at igangsætte arbejdet med udvikling af fælles principper og kvalitetsstandarder til IKV op mod projektets udviklede uddannelsespakker Uddannelsespakkerne findes inden for det merkantile, bygge og anlæg industri området. 23. august 2013 Ulla Nistrup

Program 09.00-09.15 Kaffe, indskrivning og velkomst v/ Dorthe K. Jensen, AARHUS TECH 09.15-09.45 Oplæg og introduktion til dagens gruppearbejde v/ Ulla Nistrup, NVR 09.45-12.00 Workshops i grupper under de enkelte uddannelsespakker 12.00-12.30 Frokost 12:30-14:00 Workshops fortsat 14.00-14.30 Opsamling og afrunding på dagen v/ Ulla Nistrup og Dorthe K. Jensen Ulla Nistrup 23. august 2013

Program for arbejdsgrupperne En fælles tilgang til hvilken dokumentation IKV ansøgeren medbringer eller sender forud for IKV’en. En fælles principper for et dokument, der kan samle op på hele IKV’ens dokumentations-/ vurderingsproces og samt den aftalte uddannelsesplan (fx logbog, IKV bog, ). Fælles principper for hvordan kortlægningen af IKV-ansøgeren realkompetencer skal/kan ske (se næste) Drøftelse af hvordan en fælles ’opgavebank’ kan udvikles, samles og gøres tilgængelig til brug i dokumentations- og vurderingsprocessen ift. den konkrete uddannelsespakke. En plan for den videre udviklingsopgave, - hvem gør hvad og hvornår – skal afleveres i plenum sidst på dagen 23. august 2013 Ulla Nistrup

3 Kortlægning af kompetencer Hvilke mål/ kriterier/tegn er kernen i vurderingen Hvilken tilgang til metodevalget - helhedssyn eller delmål Hvordan fortages en indledende screening af ansøger? Hvilken kombination af metoder og kan synliggøre de relevante realkompetencer? Hvem gør hvad ift. IKV’en – administrationen, studievejleder, faglærere, andre? Hvilke forudsætninger? Hvordan koordineres? 23. august 2013 Ulla Nistrup

Processen Vejledning Nej Svende/fag prøve IKV IKV til GVU til AMU Individuelt uddannelsesforløb inden for uddannelsespakkerne Screening Ja 23. august 2013 Ulla Nistrup

Merit eller vurdering af realkompetencer Vurdering af realkompetencer - IKV Individuel vurderinger af reelle kvalifikationer/ kompetencer, som er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse el. dokumenteret praksis og som svarer til /står mål med elementer i uddannelsen. Individuel vurdering af uformelle og ikke-formelle kvalifikationer/ kompetencer, som ikke er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser. Skal derfor synliggøres /dokumenteres vha. relevante metoder for at blive vurderet, om de svarer til/ står mål med elementer i uddannelsen. I jeres proces kan der både være tale om merit og IKV 23. august 2013 Ulla Nistrup

Kvalitet i IKV’en Fælles forståelse/fortolkning af målene Bevidst om det subjektive skøn der ligger i vurderingen Ensartede velbegrundet dokumentations- og vurderingsmetode eller principper for valg af metoder Fælles retningslinjer og procedurer for IKV processen 23. august 2013 Ulla Nistrup

IKV -en målopfyldelses vurdering Vurderingen knytter sig til kompetencemålene Det er en summativ evaluering på baggrund af faglige kriterier, der fungerer som rettesnor for målopfyldelse Det indebærer en fortolkning og afvejning af hvad er niveauet, væsentligt og relevant læring Det kræver formulering af eller tydelighed i hvad kriterierene, indikatorerne, tegnene på målopfyldelsen er Summativ er en bagudrettet evaluering af læring Kan det også være en fremadrettet formativ vurdering for læring? Kan en vurdering være objektiv eller er det en fortolket subjektiv proces? - Evaluering er knyttet sammen med vores videnssyn og læringssyn Mål er ikke abstrakte og ikke konkrete, målbare eller til at handle /agere med. Det kræver en oversættes Skal det kun være bedømmerne der skal kende dem eller skal de også være forståelige for dem der skal bedømmes? 23. august 2013 Ulla Nistrup

Analyse af uddannelsesmål Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Læse skilte Kende regler Vide hvordan man skal køre i trafikken Holde balancen Koordinere bevægelser Justere fart og tempo Overskue trafikken, Bevare roen i kritiske situationer Udvise hjælpsomhed og ansvarsbevidsthed Håndtere konflikter Viden om Køre efter færdselsreglerne Bruge cyklens konstruktion Færdigheder cykle en tur i byen Kompetencer Passe på og være fornuftig 23. august 2013 Ulla Nistrup

Mål, kriterier, indikatorer, tegn… Mål er det forventede læringsudbytte de beskriver intentioner med læringsforløbet. (jf. Andersen 2008) Kriterier er operationaliserbare udsagn og kvalitetskrav, uden dog helt af være operationaliserbare (jf. EVA 2004) Indikatorer er konkrete målbare kvalitative eller kvantitative variabler der udtrykker centrale aspekter ved den undervisning /læring der skal vurderes – konkrete mål for kriterierne (jf. EVA 2004) Tegn er en række iagttagelige tegn, der er med til at konkretisere den fælles forståelser af målet,- et praksisbillede (jf. Andersen 2008) 23. august 2013 Ulla Nistrup

Metoder til synliggørelse af kompetencer Autentiske arbejdsopgaver/problemer Cases Skriftlig opgave, rapport, essay Samtale Portfolio Test Selvvurdering Personlige dokumenter Metoder og proces De skal kunne synliggøre: Handlinger i kendte og/eller ukendte situationer Beslutnings- og vurderingsgrundlag Fornufts- og følelsesmæssige aspekter Holdninger, viden og færdighed Synliggøre livs- og arbejdserfaringer Bringe tavs viden frem Skabe system og overblik over kompetencer Og måske Oversætte fra en logik til en anden, afhængig af kontekst og vurderingsgrundlag Dokumenter Udtalelser Jobfunktions-beskrivelser Lønsedler Projektopgaver Eksamensbeviser Kursusbeviser Ordinære eksamen konkrete produkter + skriftligt/mundlige produkter kombineret med samtale og reflektion 23. august 2013 Ulla Nistrup

23. august 2013 Ulla Nistrup

Metoder og vidensformer Autentiske praksisnære problem stillinger Case Opgave Spørgeskema Test Vidensformer Knowing that Knowing how Knowing how and why 23. august 2013 Ulla Nistrup

Mål, kriterier/tegn og metoder Viden/ færdigheder & kompetencer Kriterier/ tegn Metode Valg Analyserer målet i og opdeler det i delelementer Analysere målene i forh. til Ved Kan Gør i kontekster Hvad kikker I efter? Hvilke tegn ser I efter hos personerne Hvilke metoder kan synliggøre kompetencerne 23. august 2013 Ulla Nistrup

Realkompetencer – et komplekst begreb Kompetencer er evnen og beredskabet til gennem handlinger at møde en udfordring, som er kontekst- og situationsafhængig Kompetencer viser sig i praksis Kompetencer indeholder viden, færdigheder og holdninger Kompetencer er personlige og bygger på erfaringer, følelser og forståelser De skal kunne synliggøre - Handlinger i kendte og/eller ukendte situationer - Beslutnings- og vurderingsgrundlag - fornufts- og følelsesmæssige aspekter - Holdninger, viden og færdighed - Synliggøre livs- og arbejdserfaringer - Bringe tavs viden frem Skabe system og overblik over kompetencer Og måske Oversætte fra en logik til en anden, afhængig af kontekst og vurderingsgrundlag Kompetence udgøres af helhedsbetonede og fornufts- og følelsesmæssigt forankrede dispositioner, potentialer og kapaciteter, der er relateret til mulige handlingsområder og realisterets gennem vurderinger, beslutninger og handlinger i relation til kendte eller ukendte situationer” jf. 23. august 2013 Ulla Nistrup

Praksisviden   Uddannelsesviden Anerkendelse af realkompetencer Praksisviden   Uddannelsesviden ANSØGER BAGGRUND Arbejds-/ Praksislogik/ Sprog/kode At kunne/ virke TRÆFPUNKT ’Det, de kan’ ’Det, de skal kunne’ UDDANNELSERNES STUDIEORDNINGER & KRITERIER Uddannelseslogik/ sprog/kode At vide/ indsigt Oversættel- sesarbejde Oversættel- sesarbejde RKV er et møde mellem forskellig vidensformer, logikker, tilgange til dokumentation og vurderinger En ret kompliceret proces- som det formelle uddannelsessystem er har fået det primære ansvar for Det er dem der sammen med ansøgerpersonerne skal sørge for at realkompetencer bliver synlige, så de kan vurderes Og det gøres meget forskelligt: Måden man synliggør personernes rk på afhænger også af syn på læring, viden og mennesker Fx er læring noget der sker indv i hvert menneske og bestemmes af de sammenhænge vi lærer i. Eller er læring noget der foregår uafhængigt af individ sted og tidspunkt. Er Viden objektivt givet som mennesket successivt tilegner sig eller er viden afhængig af individ og sammenhæng Menneskesyn skal mennesket selv være aktiv i sin læringsproces være i et socialt fællesskab eller kan det ske Dette vil jeg vende tilbage til og uddybe næste gang! Men jeg vil alligevel nævne det i dag, fordi det har betydning for nogle af de valg der skal tages i en vurderings Tilgangen til processen, summativ og formativ, snæver eller bred perspektiv læring eller kontrol Tilgange: LÆRING   KONTROL Formativ   Summativ Dokumentation tæt på praksis eller uddannelsen? 27. feb. 2013 Ulla Nistrup 17