Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC"— Præsentationens transcript:

1 RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Seminar den 6. november, 2014 Horsens Ulla Nistrup 6. november 2014

2 RKV/IKV i voksen & efteruddannelse
IKV - Individuel kompetencevurdering ( lov om GVU lov 556 juni 2007) Vurdering i forhold til konkrete formelle uddannelsesmål inden for voksen og efteruddannelse - AMU, GVU, VVU, Diplom, AVU og HF enkeltfag på grundlag af både formelle beviser, dokumentation af uformel og ikke-formel læring RKV – Realkompetencevurdering (Lov 556 juni 2007 ) ”En individuel kompetencevurdering er en realkompetencevurdering” Anerkendelse af realkompetencer (Redegørelse til folketinget 2004) Kan indebære både meritvurdering og realkompetencevurdering til adgang og hele uddannelser og moduler IKA – Individuel kompetenceafklaring (AMU 1995 – 2007) Afklaring i forhold til arbejdsmarkedsuddannelser AMU – uddannelsesplan

3 Merit eller Individuelle vurderinger af kompetencer
Merit – generelle vurderinger Individuelle vurdering af kompetencer - IKV Individuel vurderinger af reelle kvalifikationer/ kompetencer, som er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse el. dokumenteret praksis og som svarer til /står mål med elementer i uddannelsen. Individuel vurdering af uformelle og ikke-formelle kvalifikationer/ kompetencer, som ikke er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser. Skal derfor synliggøres /dokumenteres vha. relevante metoder for at blive vurderet, om de svarer til/ står mål med elementer i uddannelsen. I jeres proces kan der både være tale om merit og IKV Ulla Nistrup 23. august 2013

4 Tre veje for voksne på/over 25 år – Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
EUD reformen EUV reduceret HF uden praktik 2 års relevant arbejdserfaring RKV med godskrivning og afkortning af EUV Evt. elementer fra grundforløb indv. supplering EUV reduceret skole HF og praktik dele Erhvervserfaring, EUD, ungdomsuddannelse, mv. Meget lille eller ingen erfaring, uddannelse, mv. Elementer fra grundforløb +evt. indv. supplering EUV inkl. skole HF og praktik som i EUD unge Model 1 = GVU Model 2 = Elementer fra GF forløbet 2. del Op til 10 ugers indv. supplering plus praktik (merituddannelser a la TUR) Model 3 = VEUD Supplerings moduler for ledige Suppleringskurser for ikke ledige Ulla Nistrup

5 Realkompetencevurdering i EUV I EUD reformen
Generelle vurderinger, der bygger på objektive kriterier til godskrivning, som er fastsat af arbejdsmarkedets parter (her de faglige udvalg) Fokus på formelle uddannelser fra AMU, AVU og de gymnasiale uddannelser der er standard godkendte. Standard beskrivelser af hvad 2 åre relevant arbejde indebærer. Individuelle vurderinger, som bygger på skolernes skøn og brug af værktøjer, der kan medvirke til at sikre en tilstrækkelig og ensartet afkortning Fokus på kvalitet i vurderingerne på tværs af skolerne Ulla Nistrup

6 Har du prøvet at få vurderet dine realkompetencer?
RKV/IKV i praksis Har du prøvet at få vurderet dine realkompetencer? Ulla Nistrup 6. november 2014

7 Velkommen til en IKV/RKV ift. diplom i realkompetence
Læringsmål Det er målet, at den studerende har viden om Anerkendelse af realkompetencer som en udvidet vej til kompetenceudvikling   Det er desuden målet, at den studerene har færdigheder og kompetencer til at vurdere, begrunde og anvende forskellige metoder og værktøjer til afklaring, dokumentation, vurdering af realkompetencer udvikle og gennemføre egen praksis i spændingsfeltet mellem teori og praksis Indhold Anerkendelse af realkompetencer set i et internationalt og nationalt uddannelsesperspektiv. Uddannelsessystemet og samarbejdsflader i arbejdet med realkompetencer. Målgrupper og deltagerperspektiv herunder voksenliv, karriereudvikling, livslang læring, motivation for anerkendelse af realkompetencer. Planlægningsmodeller, metoder og værktøjer til afklaring, dokumentation og vurdering og vejledning i arbejdet med realkompetencer. Kvalitet og udvikling af arbejdet med realkompetencer Vidensbegreber og vidensforståelse. Ulla Nistrup 09. januar 2014

8 RKV/IKV i praksis - 3 metoder
Beskriv dine faglige RKV kompetencer (hvad ved du om RKV/ hvad kan du ift. at vurdere andres realkompetencer (individuelt) Praktisk afprøvning. Hvor god er du til en samtale hvor en persons RKV erfaringer skal synliggøres. Observation af din evne til at samtale (gruppe af 3) Hvad er din viden om realkompetence (individuelt) Opsamling og refleksion over de forskellige metoder og egne oplevelser. Ulla Nistrup 09. januar 2014

9 Metode 1 - side 1 Beskriv dine faglige kompetencer i forhold til at foretage realkompetencevurderinger (10 min.) - Jeg har viden om…. - Jeg har færdigheder i… Ulla Nistrup 09. januar 2014

10 Metode 2 side 4 Praktisk afprøvning 20 min. Observation af en samtale som en metode til at synliggøre realkompetencer. Hvordan griber du den samtale metode an? Ulla Nistrup 09. januar 2014

11 Metode 3 – side 3 Videnstest (5 min.) Hvad ved du om RKV /IKV?
Ulla Nistrup 09. januar 2014

12 (Metode 4 - side 4) Selvvurdering ift. læringsmål (10 min) - i hvilken grad har du viden om og/eller kan du? Ulla Nistrup 09. januar 2014

13 Ud fra hvilke kriterier har I valgt de metoder I bruger I en IKV/RKV?
Valg af metoder Ud fra hvilke kriterier har I valgt de metoder I bruger I en IKV/RKV? Ulla Nistrup 6. november 2014

14 Praksisviden   Uddannelsesviden
Anerkendelse af realkompetencer – i et træfpunkt Praksisviden   Uddannelsesviden ANSØGER BAGGRUND Arbejds-/ Praksislogik/ Sprog/kode At kunne/ virke TRÆFPUNKT ’Det, de kan’ ’Det, de skal kunne’ UDDANNELSERNES STUDIEORDNINGER & KRITERIER Uddannelseslogik/ sprog/kode At vide/ indsigt Oversættel- sesarbejde Oversættel- sesarbejde Tilgange: LÆRING   KONTROL Dokumentation tæt på praksis eller uddannelsen? 14

15 Dokumentationsmetoder
Kilde: Ruud Klarus Autenticitet Praksisnær afprøvning Autentiske problemstillinger Simulering - Cases Interview udfra bestemte kriterier Portfolio samling Multiple choice /test Dokumentation for formel uddannelse/ kurser/ praksis Intensitet Ulla Nistrup NVR

16 Metoder og vidensformer
Autentiske praksisnære problem stillinger Case Opgave Praktisk Teoretisk Spørgeskema Test Vidensformer Knowing that Knowing how Knowing how and why 09. januar 2014 Ulla Nistrup

17 Praksisnær dokumentation
Opgave/problemløsning i praksis Opgave/problemløsning i simuleret praksis Cases og autentiske problemstillinger løst i uddannelses institutioner Samtale med udgangspunkt i praksiserfaringer Selvvurdering af praksiserfaring Ulla Nistrup 30. oktober 2012

18 Kategoriseret dokumentation
Portfolio med alle mine kompetencer systematisk beskrevet i kategorier - Min kompetencemappe, GVU mapper faglige kompetencer Selvvurdering af faglige, sociale, personlige og almene kompetencer Selvvurdering af viden, færdigheder og kompetencer Samtalen – styret af en spørgeguide ud fra forskellige kompetencekategorier Test – faglig viden og faglige færdighedere; skriftlige/mundtlige opgaver, multiple choice, mv. Ulla Nistrup 30. oktober 2012

19 Mål og kriterier Hvordan kan vi enige om hvad en klædelig frisure er?
Hvordan kan vi få en fælles forståelse af begreber som selvstændighed, overblik, og kritisk sans Ulla Nistrup 6. november 2014

20 IKV -en målopfyldelses vurdering
Vurderingen knytter sig til kompetencemålene Det er en summativ evaluering på baggrund af faglige kriterier, der fungerer som rettesnor for målopfyldelse Det indebærer en fortolkning og afvejning af hvad er niveauet, væsentligt og relevant læring Det kræver formulering af og tydelighed i hvad målopfyldelsen er (kriterierene, indikatorerne, tegnene) Ulla Nistrup 23. august 2013

21 Mål, kriterier, indikatorer, tegn…
Mål er det forventede læringsudbytte de beskriver intentioner med læringsforløbet tit skrevet i et abstrakt sprog. (jf. Andersen 2008) Kriterier er operationaliserbare udsagn og kvalitetskrav, tit dog uden helt af være operationaliserbare (jf. EVA 2004) Indikatorer er konkrete målbare kvalitative eller kvantitative variabler der udtrykker centrale aspekter ved den undervisning /læring der skal vurderes – konkrete mål for kriterierne (jf. EVA 2004) Tegn er en række iagttagelige tegn, der er med til at konkretisere den fælles forståelser af målet,- et praksisbillede (jf. Andersen 2008) Ulla Nistrup 23. august 2013

22 Formulering af ‘tegn’ og indikatorer
Hvordan ser ‘TEGN’ på ‘selvstændighed’ i opgaveløsning ud? eller en klædelig frisure? Hvordan ser en god/rigtig svejsning ud? Hvordan er en god/rigtig grundsovs? Hvad er en god kommunikation? Her kan være en tavs forståelse hos faglæreren, af hvad der er vigtigt en indforstået faglig forståelse af, hvad der er rigtigt dele af målet (tit produktet) er objektivt målbart dele af målet (tit om processen) er et subjektiv skøn Ulla Nistrup 6. november 2014

23 Analyse af uddannelsesmål til bestemmelse af opgaver/metoder
Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Læse skilte Kende regler Vide hvordan man skal køre i trafikken Holde balancen Koordinere bevægelser Justere fart og tempo Overskue trafikken, Bevare roen i kritiske situationer Udvise hjælpsomhed og ansvarsbevidsthed Håndtere konflikter Køre efter færdselsreglerne Viden om cykle en tur i byen Bruge cyklens konstruktion Færdigheder Kompetencer Holdninger Passe på og være fornuftig Ulla Nistrup 23. august 2013

24 Realkompetencer – et komplekst begreb
Kompetencer er evnen og beredskabet til gennem handlinger at møde en udfordring, som er kontekst- og situationsafhængig Kompetencer viser sig i praksis Kompetencer indeholder viden, færdigheder og holdninger Kompetencer er personlige og bygger på erfaringer, følelser og forståelser Ulla Nistrup 23. august 2013


Download ppt "RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google