Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Verden ind i undervisningen
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Religion og Oldtidskundskab
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Analyse af praksis.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Lis Suhr Klinisk lektor
Mindfulness og mental sundhed
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Dannelse og kompetencer
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Digitale biblioteker og web 2.0
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Pædagogisk forår i København
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Videnskabsteori og metode
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Læreren som læringsleder
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
SKABELON.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Litteratur review – Trends og tendenser Dansk forskning om Højskoler
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger Sven-Erik Holgersen 2. maj 2012

Hvordan vælge teori og metode? Metoder og teoretiske perspektiver kan være mere eller mindre oplagte i forhold til problemstillingen. Men ofte kan man argumentere for forskellige teorier og metoder eller for teoretisk eller metodisk pluralisme. Valget af teori og metode kan hænge sammen med ens generelle verdensanskuelse eller fornemmelse. (Valg af) problemstillingen kan på et ikke særlig bevidst niveau hænge sammen med ens verdensanskuelse. Valg af problemstilling, teoretisk perspektiv og metode fordrer derfor både videnskabelig refleksion og selvrefleksion / selvransagelse …!

Forskellige teoretiske niveauer Videnskabsfilosofi Videnskabsteori Fagteori fx pædagogisk teori Viden om problemstillingen (state of the art) Metodologi, dvs. teori om metoder Metoder i praksis

Pædagogisk perspektiv vs Forskningsperspektiv Metateori (Faglig)pædagogisk filosofi og –teori, didaktologi Videnskabsfilosofi, -teori og metodologi Metode og teori (Faglig)pædagogisk metode, didaktik Forskningsmetode, analysestrategier Handling (Faglig)pædagogisk praksis, undervisning Forskningspraksis, dataindsamling m.v. Holgersen, Sven-Erik (2006). Mellem fag og forskning. In: Christiansen, Irene og Fristrup Tine (red.). Universitetspædagogiske refleksioner – Om overførslen af viden i undervisning og uddannelse. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag

Eksempler på god - og mindre god anvendelse af teori Teori som ”en overfrakke” eller tilføjelse beskrivende anvendelse af teori (ontologisk dumpning) analytisk anvendelse af teori (teori leder til ny forståelse) inkarneret anvendelse af teori (at tænke som teoretikeren) Eksempel: Musical som narrativ læreproces

Inkarneret anvendelse af teori Musical som narrativ læreproces er historien om musicalproduktion på en efterskole, hvor den metodologiske tilgang er pædagogisk etnografi, mens den overordnede teoretiske ramme er Ricoeurs hermeneutiske fænomenologi, først og fremmest teorien om den trefoldige mimesis. Afsættet i mimesisteorien formuleres bredt i forhold til menneskelig selvdannelse, og samtidig med at mimesisteorien diskuteres og kommenteres forklares dens relevans for at forstå, hvordan elever indgår i og forstår sig selv gennem deltagelse i musical produktionen. Selv om der er stor forskel på, hvad der konkret har været på spil for Ricoeur – hvis projekt drejede sig om menneskeheden som sådan – og for deltagerne i en musical, lykkes det at operationalisere teorien i relation til efterskole-elevernes tilværelsesprojekt og helt ned i detaljerne omkring arbejdet med musicalen. Der er fx analyser af, hvordan de enkelte elever gennemgår en udvikling og forandrer selvforståelse på en måde, der på samme tid illustrerer centrale pointer i mimesisteorien og giver mulighed for at se sammenhænge i det empiriske materiale, som ellers ville være forblevet ufortalt.

Jørgen Rønsbo Musical som narrativ læreproces 1. Indledning og motivation 4 1.1. Min indgang til projektet 4 1.1.1. Musical 1.1.1. Musical. 4 1.1.2. Den kommercielle musical. 6 1.1.3. Musical i skoleregi. 7 1.1.4. Læring i efterskolen 8 1.2. Problemformulering og metode 9 1.2.1. Definition af det æstetiske. 10 1.2.2. Mimesis. 12 1.2.3. Problemformulering 12 1.3. Metodiske overvejelser 13 1.3.1. Valg af projekt 13 1.3.2. Efterskolen 14 1.3.3. Pædagogisk etnografi 14 1.3.4. Rammen om forløbet 16

Jørgen Rønsbo Musical som narrativ læreproces 2. Samfundet, tiden og fortællingen 22 2.1. Kulturalisering 22 3. Paul Ricouer 25 3.1. Præsentation af Ricouer 25 3.1.1. Ricoeurs filosofiske udfordring: overvindelse 26 af vores kulturs grundkonflikt mellem videnskab og humanisme 3.1.2. Dannelse af `selvet´ i Ricoeurs filosofi 28 3.2. Mimesisteorien 30 3.2.1. Mimesis 1 31 3.2.2. Kommentering af mimesis 1 33 3.2.3. Mimesis 2 34 3.2.4. Kommentering af mimesis 2 36 og herunder relatering til æstetiske læreprocesser 3.2.5. Mimesis 3 37 3.2.6. Kommentering af mimesis 3 39

Jørgen Rønsbo Musical som narrativ læreproces 4. Et musicalprojekt 41 4.1. Lærergruppens valg 41 4.2. Musicalarbejdet som pædagogisk projekt – 44 perspektiveret ved den tre-foldige mimesis 4.2.1. Mimesis 1 i musicalarbejdet 44 4.2.2. Mimesis 2 i musicalarbejdet 47 4.2.3. Mimesis 3 i musicalarbejdet 50

Jørgen Rønsbo Musical som narrativ læreproces 5. Fire fortællinger om musicalen 54 5.1. Elevobservation og fremgangsmåde 55 5.1.1. Fortællingen om musicalen som en rolleleg 56 5.1.2. Fortællingen om fællesskabet 62 5.1.3. Fortællingen om Herkules 68 5.1.4. Fortællingen om at blive et selv 74 6. Gyldighed 83 6.1. Kritik af pædagogisk etnografi 84 7. Konklusion

Problemstilling Empirisk Teoretisk intern loyalitet ekstern forankring Gyldighed Problemstilling Empirisk Teoretisk intern loyalitet ekstern forankring Jørgensen, Per Schultz (1989). Om kvalitative analyser - og deres gyldighed. I: Nordisk Psykologi, 1989, 41 (1), s. 112-128.