Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -"— Præsentationens transcript:

1 Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
kompetencer eller dannelse?

2 Hvad skal sygeplejerske kunne
En tilbagevendende diskussion siden uddannelsen til sygeplejerske blev startet i 1876

3 Politiken

4 Brinkman og dannelse Dannelse af samfundsborgere handler om andet og mere end at skabe driftig arbejdskraft, der kan begå sig på arbejdsmarkedet og i konkurrencestaten (Politiken 25. juli 2017). ”Jeg knytter meget dannelsesbegrebet til en idé om etik og medborgerskab og forpligtelse på fællesskaberne. …... Et dannet menneske er et ordentligt menneske.” (Kristeligt Dagblad 29. juli 2017)

5 Det humboldske universitet og dannelse
For Humboldt var uddannelsers dybeste mening at danne – (Bildung durch Wissenshaft) gennem specialiseret faglig indsigt (Ausbildung). I den Humboldske model tilegnes viden ikke gennem at gentage og repetere det, der står i lærebøger, men gennem en gradvis opnået indsigt og evne til at tænke selvstændigt (Andersen & Andersen 2017).

6 Klafki og kategorial dannelse
Dannelse er kategorial dannelse i den dobbeltbetydning, at en virkelighed »kategorialt« har åbnet sig for et menneske og dette menneske netop selv er blevet åbnet for denne virkelighed – takket være indsigt, erfaringer, oplevelser af »kategorial« art som dette menneske selv har fuldbyrdet (Klafki 1983)

7 80’ernes målstyring genoplives i 00’erne
Ralph Taylor Programmeret undervisning: Detaljeret beskrivelse af elevers adfærd efter endt undervisning (Mager 1968) Undervisningsplanlægning: Målstyring ved hjælp af adfærdsmål indlejret i en pædagogisk filosofi (Taylor 1971) Robert F. Mager

8 Biggs og kvalitetslæring (2007)
SOLO-TAKSONOMI

9 Hvad er kompetencer ifølge Dansk kvalifikationsramme 2017?

10 Men kan det da ikke være lige meget, om vi snakker om kompetencer eller dannelse?

11 Kompetencebegrebet og andre stileøvelser: Fortællinger om uddannelsesudviklingen på de danske universiteter efter universitetsloven 2003”. I 2005 kom så den fælleseuropæiske kvalifikationsnøgle, som adskiller sig fra den danske fortolkning ved at lægge ligelig vægt på: ”Forberedelse til arbejdsmarkedet Forberedelse til livet som aktiv borger i et demokratisk samfund Personlig udvikling Udvikling og vedligeholdelse af et bredt og avanceret vidensgrundlag” (citeret i Sarauw s 59)

12 Er det muligt at danne til fremtidens samfund gennem uddannelse?

13 Blachman vil skabe kreative elever
Thomas Blachman vil bevise, at man kan skabe sprudlende, iderige elever gennem undervisning i kreativitet. Han har kun 12 dage fordelt på 6 uger til at nå igennem til eleverne, hvis eksperimentet skal lykkes. (Foto: DR Produktion)

14 Konsekvenser for studerende?
Undersøgelse: Fremdriftsreformen giver studerende stress (Ingeniøren september 2017)

15 Hvad så? Kompetencer eller dannelse?

16 Lars Henrik Schmidts definition af viden
”Enheden af selvfølgelighedstab og selvfølgelighedsinstallation” (Schmidt 1991)

17 Referencer Andersen, H L & Jacobsen J C Til dannelse eller nytte? Universitetsuddannelserne mellem forskningsbaseret faglighed og relevans for arbejdsmarkedet. København. Frydenlund. Biggs J & Tang C 2007, Teaching for Quality Learning at University. New York. The Society for Research into Higher Education. Open University Press. Frederiksen K 2005 Uddannelse til ordentlighed. Ph.d.-afhandling fra Aarhus Universitet. Frederiksen K 1999 Målstyring i sygeplejerskeuddannelsen. Uddannelsesnyt nr. 3. årg s 23-31 Illeris K 2011 Kompetence: Hvad, hvorfor, hvordan? København. Samfundslitteratur.  Klafki, Wolfgang (1983). Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik: udvalgte artikler. København: Nyt Nordisk Forlag.  Kristensen J E Ideer om universitetet. I ideer om universitetet, Kristensen J E et al. Red. Aarhus. Aarhus Universitetsforlag side Mik-Meyer N, 2017, Hvordan får vi bedre debat om velfærd? Information. København Pedersen O K Konkurrencestaten. København. Hans Reitzels Forlag Risjord M 2010 Nursing Knowledge. Science, practice, and philosophy. Oxford Wiley-Blackwell Rienecker L, Jørgensen P S, Dolin J & Ingerslev G H, Universitetspædagogik. København Samfundslitteratur Sarauw, L. L. (2011). Kompetencebegrebet og andre stileøvelser: Fortællinger om uddannelsesudviklingen på de danske universiteter efter universitetsloven København. Ph.d.-afhandling. Schmidt, L H Når viden skal være videnskab i Schmidt L H red. Det videnskabelige perspektiv. Videnskabsteoretiske tekster. Aarhus. Akademisk forlag. Side 11-65 Schön D Educating the Reflective Practitioner. San Francisco. Jossey-Bass Publishers.

18


Download ppt "Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google