Introduktion til projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
En grundlæggende introduktion
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Økonomistyring og økonomiske modeller
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Problemorienteret projektarbejde
Synopsis VIP13 HH3.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Department of Marketing and Management
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Infomøde om synteseopgaven
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Introduktion til projektarbejde Introduktion i uge 2 2009

Projekt: FLSMITDT A/S - Leverandør af udstyr, systemer og service til den globale cement- og mineralindustri Tidsplan: Uge 1-2: Gruppedannelse, emnevalg og begyndende skitsering Uge 3-17: Udarbejdelse af skitseprojekt og mulighed for vejledning Vejleder: Allan Gruth agh@hum.aau.dk, 2538 8485 Rikke Larsen rla@business.aau.dk, 3175 7600 Henning Gerner Mikkelsen hgm@business.aau.dk, 2611 0335 Brian Nielsen brian@briann.dk, 4110 5278 Uge 18-20: Projektperiode 18. Maj kl. 17:30: Sidste frist for aflevering – husk 3 eks. 8-12. juni: Mundtlig eksamen med udgangspunkt i afgangsprojekt

Formål med projektarbejde At dokumentere kompetence i forbindelse med metodevalg til løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger. Udvælge og formulere konkrete problemstillinger, at inddrage relevante teorier og metoder, samt relevant viden i konkrete problemstillinger. Gennem systematiske analyser at nå frem til hensigtsmæssige anbefalinger eller klare konklusioner vedrørende erhvervsøkonomiske problemstillinger. Nøgleord: systematisk, løsning af problemstillinger, inddrage relevante, analyser Struktur, rød tråd

Opbygning Indledning Problemformulering Metodeafsnit Behandling Konklusion

Indledning Forklar baggrunden, så læseren kan se, at I forstår hvad emnet handler om (fra overblik gennem detalje til overblik i konklusion) Overbevis læseren om at I opfatter emnet som seriøst og kan strukturere behandlingen (strukturen i indledningen må gerne lægge op til resten af opgaven) TRAGTEN: start meget bredt og nærm jer så til essensen af emnet

Problemformulering Her præsenteres problemet Paradoks Undren Undersøgelse Hvorfor Hvordan Hvad Læseren skal have det indtryk, at det her er det mest interessante problem i hele verden!

Afgrænsning Hvad adskiller dette problem fra andre problemer Hvad er kernen i problemstillingen og hvilke følgeproblemer vil det være interessant at behandle

Metodeafsnit Viser opgavens Struktur Overvejelser om struktur Tilgangsvinkel Vægtning mellem Teori Empiri Dybden af de enkelte afsnit Skaber forventningen om indhold i DELKONKLUSIONER

Behandling Enten Teori og Empiri hver for sig eller Teori og Empiri samlet, men dog separat behandlet i det enkelte afsnit. Dispositionen fremgår af metodeafsnittet Teksten er: Konsistent Henvis til tidligere konklusioner Henvis til teori Brug kun relevant tekst Problemløsende Sigter mod at løse delmål eller hele problemstillingen Afsluttet med en delkonklusion (eller flere)

Konklusion Der kan kun konkluderes på baggrund af behandlet stof Giv gerne en opsummering af delkonklusioner (rød tråd) Slut gerne med perspektivering og anbefalinger Andres behandling af stoffet kan ikke komme ind i konklusionen, Avisartikler fra sidste øjeblik kan ikke komme ind i konklusionen…..

Før I afleverer Læs: Indledning Problemformulering Metodeafsnit Konklusion Hvis det hænger sammen: Er opgaven færdig? Hvis ikke: Hvad mangler vi at behandle? Er der konklusioner, der ikke er omfattet af problemformulering m.v. Hvad gør vi for at få den færdig (dvs læg en handleplan og handl).

HD 1. del afslutningsprojekt 02-04-2017 Til sidst Stavekontrol Formulering Fodnoter: Blandt andet kildehenvisninger Enkelte serviceoplysninger for at sikre forståelsen IKKE baggrundsnotater og behandling af stof Bilag: Talopstillinger (hvis større opstillinger) Fx en samlet oversigt over nøgletal og formlerne I bruger Referencetekst (tekster, der kan være svære at finde, men er relevante) Hvad refererer I til? Brian Nielsen

HD 1. del afslutningsprojekt 02-04-2017 Prøve Gruppeeksamen er afskaffet, så derfor Aftal med vejleder, men grundskabelonen er: En kort præsentation af opgaven (gratis/fri i forhold til karakter) Ikke gennemgang af indholdsfortegnelse eller rapporten Men Perspektivering – hvad kan det her så bruges til, hvor hører det hjemme Forstyrrende fejl (ikke stavefejl og ubetydelige regnefejl) hvis de er meningsforstyrrende Hvad har vi lært af dette projekt – ikke ”vi har lært meget” men konkret hvad har vi lært og hvad kan det bruges til osv Brian Nielsen

HD 1. del afslutningsprojekt 02-04-2017 Prøve fortsat Herefter individuel bedømmelse Hvis det ikke klart fremgår hvem, der har skrevet hvad, så er hele gruppen ansvarlig for hele projektet. Hvis det fremgår, så kan man nøjes med at være medansvarlig! Udgangspunkt i projektet, men det er en tværfaglig eksamination. Eksaminationen går i dybden snarere end i bredden. Én samlet karakter for rapport og mundtlig præstation. Brian Nielsen

HD 1. del afslutningsprojekt 02-04-2017 Hjælp Thomas Harboe: Indføring i samfundsvidenskabelig metode Peter Nielsen: Produktion af viden – en praktisk metodebog Søren Brier: Informationsvidenskabsteori Arbnor & Bjerke: Methodology for Creating Business Knowledge AUB har eller kan skaffe stort set alle bøger – hvis man spørger i tide Vejledning: Forbered spørgsmålene, så de kan sendes som en disposition. Hvis I ikke ved hvad I vil vejledes om er der en latent risiko for at mødet bliver tomgang/spildtid for begge parter Vejledning er også jeres mulighed for at sælge en undren eller et spændingsfelt til vejleder. Brian Nielsen

Afgangsprojekt / Erhvervsøkonomisk metode Udgangspunkt i erhvervsøkonomien, men inddrager alle fagområder fra HD 1. del.

Erhvervsøkonomi Driftsøkonomi/Erhvervsøkonomi Finansiering Budgettering/økonomistyring Ledelse / Organisation / HRM Afsætning / Afsætningsøkonomi Regnskabsvæsen Beslægtede områder Samfundsøkonomi Statistik Erhvervsjura IT

Grundlæggende antagelser – Videnskabsteori - Studieområde Kilde: Arbnor & Bjerke Fig. 1.8, p. 33

Metode ”En metodisk procedure refererer til måden skaberen af viden indarbejder, udvikler og/eller tilpasser nogle tidligere anvendte teknikker (fx en teknik til at udvælge objekter til studiet, til at indsamle data, eller til at analysere resultater) med en metodisk tilgang. Indarbejdelse og eventuel tilpasning af tidligere resultater og/eller teorier kaldes også metodiske procedurer”.[1] Der er kun tale om metodiske procedurer, hvis der er tale om en bevidst brug af de valgte modeller og teknikker. Metode er læren om hvordan man sammensætter de forskellige modeller og teknikker ud fra det bevidste valg. Det bevidste valg bygger her på, at man er i stand til at relatere teorien bag de enkelte modeller og teknikker til et samlet hele. Metode dækker også over hvordan modelapparatet anvendes på det konkrete studie. [1] Egen oversættelse fra Arbnor og Bjerke: Methodology for Creating Business Knowledge”, Sage, 1997, side 16f.

Erhvervsøkonomisk metode Metoder til støtte for erhvervsøkonomiske beslutningsprocesser Målet er: At forstå hændelser i sammenhængen At kunne vurdere risikoen ved fremgangsmåde At styrke beslutningsprocessen At gennemskue årsager At finde meningsfulde sammenhænge At arbejde systematisk

Læring – kognitiv taxonomi (videns klassifikation) Forståelse Anvendelse Analyse Syntese Vurdering

Arbejdsbyrde – jf Thomas Harboe

Erhvervsøkonomisk metode 7. Januar 2009: Projektoplæg Dette oplæg Erhvervsøkonomisk metode – en introduktion Introduktion til casesamling i Peter Lynggaard – Driftsøkonomi http://www.djoef-forlag.dk/vare/8762903411 11. Marts 2009: Introduktion til organisationsteorien Jørgen Frode Bakka & Eigil Fivelsdal: Organisationsteori – kapitel 3 og 4 19. marts 2009: Introduktion til Markedsføring David Jobber and John Fahy: Foundations of Marketing – kapitel 3, 4 og 11 2. April 2009: Introduktion til Regnskabsanalyse Bent Shack: Regnskabsanalyse og virksomhedsbedømmelse Specielt om metodegrundlag – sammenlign med Harboe