Forståelser af inklusion og praksisudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forskning i praksis og praksisudvikling
Læreres professionalisme i specialpædagogisk praksis
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Trivselspolitik på Løsning Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Hvad render vi rundt og laver?
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Specialpædagogikkens didaktik?
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Lærings- og praksisfortælling
Inklusion og inkluderende processer
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Inkluderende pædagogiske læringsmiljøer Janne Hedegaard Hansen Lektor, ph.d. DPU.
Situeret specialpædagogisk professionalisme Lotte Hedegaard-Sørensen,
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Nye muligheder og potentialer
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Forståelser af inklusion og praksisudvikling Lotte Hedegaard-Sørensen lohes@dpu.dk

Min baggrund: Forsker i forsknings- og udviklingsafdelingen, UCC: Didaktik og læringsrum. Lektor & Ph.d. i specialpædagogik og didaktik på i forskningsprogrammet SILO, IUP, DPU, Århus Universitet. Videncenterkonsulent på UCC, NVIE. Seminarielektor på pædagoguddannelsen (UCC) i Pædagogik og Psykologi. Cand. Mag. i Pædagogik.

Min måde at forske på: Min forskningstilgang er karakteriseret ved en interesse for viden i praksis. Fokus på viden og professionalisme hos lærere, der arbejder med elever i komplicerede læringssituationer. En tilgang, der studerer viden i praksis via feltarbejde og observation som metodisk tilgang - samarbejdsorienteret praksisforskning.

Forskningsinteresser: Hvordan bliver inklusion til et pædagogisk projekt og ikke et økonomisk projekt? Hvordan bliver specialpædagogik til et pædagogisk og ikke udelukkende et psykologisk anliggende? Hvordan styrkes pædagoger og lærere i at professionalisere egen viden om børn i komplicerede læringssituationer i et samarbejde med specialpædagoger og specialister?

Ny måde at diskutere på: Hvordan får diskussionen om lærergerningen ny energi, sådan at lærere indgår i diskussionen og bliver respekteret i diskussionen? Respekt for det, som foregår i praksis – på uddannelsen, i fagforeningen, i forskningen og i den offentlige/politiske debat.

Min bog:

Oplæggets indhold: 1. Inkluderende specialpædagogik: 2. Situeret professionalisme og procesdidaktik. 3. Praksisudvikling mod inklusion: situeret professionalisme og procesdidaktik med praksisfortællinger.

1. område Inkluderende specialpædagogik

Opgør med ideologi En ideologisk og teoretisk diskussion mellem en klinisk tilgang (inde i barnet perspektivet) og en sociologisk tilgang (rundt om barnet perspektivet). Klinisk: Vanskeligheder er objektive og iboende elever (diagnoser) og evidensbaserede metoder kompenserer. Sociologisk: Diskurser og institutioner producerer vanskeligheder og må forandres for at mindske eksklusion. (Clark, Dyson & Millward, 1998).

Klinisk tilgang: ’Problemet’ er i barnet: ”Hans har det svært med at regne” eller ”Ida kan ikke finde ud af at lege.” Kompenserende pædagogiske strategier rettet mod elev/barn (i parallelle forløb væk fra almenundervisning og fællesskabet). Kritikken lyder – stigmatisering og eksklusion.

Sociologisk tilgang: ’Problemet’ er i omverden: ’Et ikke rummeligt fællesskab skaber afvigelse.’ Lige behandling og lige adgang til samfundsmæssige goder (uddannelse). Pædagogiske miljøer og læringsmiljøer må forandres (indhold, arbejdsformer, organisation), sådan at alle børn mødes, udvikler sig og lærer. Kritikken lyder – usynliggørelse af behov.

Relationelt – både/og: Individ og handicap er ikke det samme. Handicap opstår i relation til en utilgængelig omverden . Et handicap er en beskrivelse af en RELATION mellem et INDIVID med en funktionsnedsættelse og OMVERDEN, som ikke udviser tilgængelighed. (Söder, 1983, citeret af Grönvik, 2005, s. 46, I: Söder (red.), 2005).

Fra ideologi til praksissituation Børn kan være handicappede i én situation og ikke i en anden og på ét tidspunkt og ikke på et andet. ’Vanskeligheder’ ses som forankret i den konkrete situation (i tid og sted) i en relation mellem det enkelte barn og dets omgivelser.

Et praksisperspektiv på inklusion: Inklusion kan beskrives som kritisk refleksiv undersøgelse af relationen mellem elever og omverden i konkrete situationer. Evig nysgerrighed og åbenhed overfor muligheder, kompleksitet og dilemmaer i praksis(situationer).

Kriterier for inklusion: Peter Farrell (2002): 1. Fysisk tilstedeværelse i den lokale institution. 2. Accept og anerkendelse fra institutionens medarbejdere og øvrige børn. 3. Aktiv deltagelse i fællesskabets aktiviteter. 4. Rum for positiv selvudvikling.

Inkluderende specialpædagogik: Hvordan etableres et pædagogisk og didaktisk miljø, hvor eleverne mødes på deres individuelle behov (som også funktionsnedsættelsen bestemmer), men uden at de samtidig ekskluderes og stigmatiseres? Hvordan gøres specialpædagogisk viden (om diagnose fx) til en integreret del af almenpædagogisk praksis? Hvordan tilføres almenpædagogikken specialpædagogisk viden i flerfagligt samarbejde?

2. område: Situeret professionalisme og procesdidaktik

Situeret professionalisme: Handling, vurdering, skøn, justering, refleksion og teoretiseren i, under og efter praktiske situationer ( i tid og sted) (Hedegaard-Sørensen, 2011 & 2013). Lærere og pædagoger trækker på en mangfoldighed af (principielt uforenelige) teorier og kombinerer dem på komplekse måder - det afhænger af situationen (Hedegaard-Sørensen, 2011& 2013).

Manual og koncept: Problematisering af: En manualbaseret tilgang og en professionalisme, hvor den professionelle følger en opskrift. Kompensatorisk tilgang med et specifikt mål, hvor barn og professionel gøres til objekt og redskab for en teori eller et kocept. En teori, metode eller koncept, som antages at kunne overføres til praksis (Polkinghorne, 2004, s. 3).

Et praksiseksempel: X og jeg skal arbejde med Pecs. Vi er gået ind i et lille lokale for os selv og sætter os ved siden af hinanden ved et bord på hver sin stol. Jeg bruger lidt tid på at gøre klar med boardmarkerbilleder, mens jeg fortæller, hvad der er at vælge imellem. Jeg sætter dem fast med velcrostrimmel på bordet og x følger med i processen. X er glad og klar til at arbejde. Han sætter tre billeder på en lamineret strimmel, som han rækker mig. Der står ’Jeg vil have’, ’knækbrød’ med ’smør’. Jeg bliver begejstret fordi x har anbragt knækbrød med smør i den rigtige rækkefølge sådan som jeg vil have ham til. Jeg roser ham for at han fortæller mig, hvad han gerne vil. Og for den rigtige rækkefølge. Jeg peger på ordene igen samtidig med at jeg siger det med rækkefølgen. X peger nemlig selv med en finger på ordene, når han afleverer strimlen til mig. X spiser en lille smule knækbrød med smør og rækker så ud efter sin kommunikationsbog. Nu vil han gerne tale om sin mor. Om at han skal hjem til hende i dag efter SFO. Jeg må stoppe arbejdet med Pecs og tage dagsskemaet frem. Vi snakker om dagens forløb og om at det bliver rart at komme hjem. Så kan vi fortsætte arbejdet. Da vi går i gang gør x pludselig noget uventet. Han vender sig mod mig og tager min hånd op til mit pandehår. Jeg tager mig i at vige tilbage for hånden, som kommer imod mig. X løfter pandehåret op, læner sig frem mod mig og kigger mig direkte ind i øjnene. Han griner et lille grin og smiler. Han tager hånden ned og gør det derefter igen. Denne gang er jeg mere rolig. Jeg smiler til x og siger, at han vel nok er glad. Jeg ved ikke, hvad det betød med håret, men det var noget godt.

Procesdidaktik: Der opstår før, under og efter undervisningen og planlagte pædagogiske aktiviteter ideer, konflikter, afbrydelser, modstand osv. En specialpædagogisk kompetence at kunne bevæge sig mellem plan (styring) og realisering af plan (improvisation og kreativitet). Planlægning og evaluering før, men også planlægning og evaluering i situationen – in- situ – planlægning (Uljens, 1993).

3. område: Praksisudvikling mod inklusion situeret professionalisme og procesdidaktik med praksisfortællinger

Situationer og situationsdefinitioner: Situationsdefinitioner (Barth, 1994, s. 90) i praktiske handlinger mellem mennesker forbindes med faglige formål (faglige traditioner og teorier). En lærerfaglighed og en forståelse af professionalisme, der tager afsæt i praksissituationer, som er forbundet med teori (om læring, om didaktik, specialpædagogik, inklusion…….) og med en helt særlig lokal faglig kultur.

Valg og skøn i situationer Procesdidaktik: In-situ-planlægning og evaluering og Situeret professionalisme. Vurdering og skøn i situationer.

Dokumentation af praksis Hvad sker der i fortællingen? Hvad gør læreren/pædagogen i fortællingen? Hvad gør eleven/eleverne i fortællingen? Hvordan møder pædagogen/læreren eleven/eleverne? Hvordan responderer eleven/eleverne? Hvordan spiller de andre elever ind i og påvirker situationen? Hvilket fagligt begreb dækker lærerens/pædagogens handling – omsorg, relationer, pædagogik, didaktik/undervisning i fag, træning, behandling eller andet? Hvilke værdier kendetegner lærerens/pædagogens handlinger og ord?

Dokumentation: Praksisfortællinger indfanger situationer i praksis – og gør det muligt for lærerteams at undersøge, hvad praksis udgøres af: Hvad sker i praksis? Hvad kunne ændres? Hvordan står praksis i relation til mål?

Dokumentation og udvikling: Fortællinger om situationer i praksis danner afsæt for: Lærerteams analyse og evaluering af relationen mellem elever og omverden. Flerfagligt samarbejde mellem fagpersoner, der ønsker at tilføre almenpædagogisk praksis viden om komplicerede undervisningssituationer.

Undervisning og pædagogik må i tid og rum, organisation, metode og indhold tilrettelægges ud fra elevernes/børnenes forudsætninger, potentialer, behov og interesser – samt ud fra en hensigt om at udvikle det samlede fællesskab: Fleksible hold- og gruppedannelser Ikke enten segregeret sammenhæng eller inkluderet tilgang, men organisatorisk fleksibilitet, der gør det muligt at trække ud og at drage ind.