Værktøj 8: Supervision og sparring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Supervision og faglig feedback
Advertisements

Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling Tina Schultzer Ungekonsulent.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
OSO opgaven på Midtjysk
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Organisering af procesarbejde
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
PL møde med praksisfeltet
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Northwind Traders Hvem er vi?
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
1½ times arbejde i gruppen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Værktøj 8: Supervision og sparring Vi forebygger stress sammen

Baggrund og formål https://www.etsundtarbejdsliv.dk/stress/8-supervision-og-sparring

Vi forebygger stress ved… At vi sikrer en fortsat udvikling af vores faglighed og oplevelse af kompetence At vi får mulighed for at få en faglig distance til krævende arbejdsopgaver At vi bliver opmærksomme på det, vi allerede lykkes med og vores egen rolle i det OBS tovholdergruppe: Der er et overlap mellem pointerne i introduktionsfilmen. Overvej, om I skal vælge en af delene, eller om I vil bruge denne slide som opsamling på filmen

Proces Oplæg: Supervision forebygger stress To og to: Den gode hjælp Roller og faser i kollegial supervision Spilleregler og faldgruber i kollegial supervision Gruppearbejde 3 og 3: Praksisforsøg Fælles: Opsamling To og to: Kollegial sparring

Supervision forebygger stress og udbrændthed Supervision på arbejdspladsen er den vigtigste faktor i forebyggelsen af stress hos personer, som arbejder med mennesker Supervision = kyndig vejledning Supervision er en læringsproces, som handler om arbejdsproblemer Supervision skaber faglig og professionel distance til egne vanskeligheder Hjælpere har generelt svært ved at modtage hjælp: Supervision kan træne den enkelte i at modtage hjælp

Den gode hjælp Gå sammen to og to Fortæl på skift hinanden om en situation, hvor I har modtaget hjælp Fortæl hvad der kendetegner den gode hjælp og skriv det ned. OBS tovholdergruppe: Afslut gruppearbejdet ved at bede hver gruppe kort ridse op, hvad de svarede på, hvad der kendetegner den gode hjælp

Roller i kollegial supervision OBS tovholdergruppe: Husk at bruge teksten på side 8 til at uddybe, hvad der er forbundet med de forskellige roller

Faser i kollegial supervision Start evt. med to minutters ro for at komme til stede i rummet. Herefter: Fremlæggelse: Supervisand fortæller om problemstillingen Anerkendelse: Supervisorerne anerkender de ting, som supervisanden allerede har gjort Undersøgelse: Suoervisorerne spørger opmærksomt, nysgerrigt, uddybende, konkretiserende og udvidende Respons: Supervisorerne giver anerkendelse og konstruktiv feedback Afslutning: Supervisanden fortæller, hvordan det har været og hvad hun/han har fået ud af det Evaluering: Supervisand, supervisorer og ordstyrer evaluerer i fællesskab OBS tovholdergruppe: Husk at bruge teksten på side 8 til at uddybe, hvad der er forbundet med de forskellige faser

Spørgsmål Hvilke fordele kan I se ved den kollegiale supervision? Er der noget, I er usikre på?

Spilleregler og faldgruber i kollegial supervision Overordnede spilleregler: Faste aftaler, faste tidsrum, mødepligt, tavshedspligt og placering i rummet Mulige faldgruber: Manglende nysgerrighed, lederens deltagelse, aflysning, mangel på problemer samt moraliseren og bedrevidenhed blandt supervisorerne

Praksisforsøg Formål: Øvelse i at stille afklarende og nysgerrige spørgsmål Gå i grupper på tre personer. En interviewer, en bliver interviewet og en er observatør. Opsamling: Hvordan var det at blive interviewet? At interviewe? At observere? 15 min interview, 5 min opsamling.

Opsamling Skal vi gå videre med kollegial supervision? Hvordan? OBS tovholdergruppe: Vigtigt at få lavet bindende aftaler

Kollegial sparring Gå sammen to og to Lav en af øvelserne ”Det store øre” eller ”De tre spørgsmål” på side 14. Brug 5 minutter - hverken mere eller mindre OBS tovholdergruppe: Vigtigt at få lavet bindende aftaler

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen