Budgetmodel - grundlaget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.
Advertisements

Alle børn skal være del af fællesskabet
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
mellem Miljøministeriet og KL
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
Skolereform august 2014………………
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Budget og regnskab Stenmagle skole
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Temadag om takstberegning Herning
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Aftale om budgettilpasning i 2011 Orienteringsmøde d. 12 maj Vejlby Skole.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Specialviden ind på almenområdet Projektets aftryk på det videre arbejde med Stærke Børnefællesskaber i Sorø kommune.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Dagtilbud til børn Opgaver uden for årsafrapporteringen Udvalget for børn Marts 2010.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
Figur 1 - fraværstimer i 2013 pr. tildelt fuldtidslærer i skoleåret 2013/14 (100 timer svarer til ca. 2 uger for en fuldtidsansat)
Regnskab 2015 & Budget 2016 Bestyrelsesmøde 25. maj
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen 21. Januar 2010 Budget 2010 Dagtilbud til Børn & Unge.
Workshop vedr. tildelingsmodel på skoleområdet
Ny ressourcetildelingsmodel
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Dialogmøde den
Nyt fra Efterskoleforeningen
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Velkommen Skolestruktur 2014.
Inklusionseftersynet: En revidering af den måde vi inkluderer på i skolerne i Assens Kommune. Analyser og forslag udarbejdes i januar-maj 2018 på baggrund.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Orientering omkring Budget
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
KLF - konference om chancelighed
Præsentation af forretningsplan
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Tildelingsmodeller til skoleområdet
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Budgetnotat 3: ”Befolkningsprognose ”
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Budgetmodel - grundlaget At Allerød Kommune forfølger en mere inkluderende indsats på hele 0-18 års området, og at kommunen over tid ligger på niveau med sammenlignelige kommuner i relation til, hvor stor en andel af børn i særlige udfordringer der inkluderes i almenmiljøet Et fælles børne- og læringssyn – alle (der profiterer af det) har ret til at være en del af fællesskabet Inklusionsfremmende styringsmodeller har haft positiv effekt i mange kommuner

Den overordnede model Skolernes tildeling består af 6 elementer: En grundbevilling, bl.a. til ledelse, drift og administration inkl. SFO En bevilling pr. barn, differentieret 0.kl (inkl.MiniSFO/SFO) 1.-3.kl (inkl. SFO) 4.-9.kl til undervisning, støtte, supplerende undervisning, elevafhængige udgifter ,SFO og mini SFO En socioøkonomisk bevilling til særlige fleksible ordninger, særlige indsatser og specialundervisning, der er baseret på en fordeling efter forventede henvisningsmønster (VIVEs model) med betalingsansvar på bopælsdistrikt (Udlægning af specialundervisningsmidlerne) Forvaltningsudmelding - til dansk som andetsprog, flygtninge, plejebørn, modtageklasser m.m. Garantibevilling - bevilling til meget små skoler med lav klassekvotient. Bevilling til en konkret specialklasse/gruppeordning, som skolen er værtsskole for.

Grundbevilling Skole med under 500 elever: 3,5 mio. kr. i grundbeløb – bl.a. ledelse, drift og administration inkl. SFO (1 skole) Skole med over 500 elever, men færre end 800 elever: 4,5 mio. kr. i grundbeløb – bl.a. ledelse, drift og administration inkl. SFO (1 skole) Skole med over 800 elever og med to undervisningssteder 6,5 mio. kr. i grundbeløb – bl.a. ledelse og administration inkl. SFO-ledelse (2 skoler) Samlet bevilling på 21,0 mio. kr. – og 22,0 mio. kr., når Blovstrød kommer over 500 elever

Elevbevilling En bevilling pr. barn, differentieret efter: 0.kl (inkl.MiniSFO/SFO) 1.-3.kl (inkl. SFO) 4.-9.kl Bevilling til alle udgifter på almenområdet så som undervisning, støtte, supplerende undervisning, elevafhængige udgifter, SFO og mini SFO En bevilling til SFO og mini SFO pr. barn i indskoling Samlet ramme på pt. 166,9 mio. kr. Allerød Kommune

Socio-økonomisk bevilling Alle almenskolerne får en bevilling til specialundervisning til alle skoledistriktets børn. Skolen skal herefter selv dække de økonomiske udgifter, der er forbundet med at et af distriktets børn visiteres til specialundervisning. Midlerne til specialundervisning lægges ud til skolerne og fordeles efter forventet henvisningspraksis jf. Vives analyse Vives analyse består af statistiske beregning af det forventede henvisningsmønster i skoledistrikterne i Allerød på baggrund af faktisk henvisningsmønster i hele Danmark. Bevillingen indeholder den nuværende socio-økonomiske tildeling og de udlagte midler til specialtilbud. VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd blev oprettet den 1. juli 2017 efter en fusion mellem SFI og KORA og er en uafhængig statslig institution under Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Oversigt Budgetår 2018 Blovstrød Skole Kratbjerg-skolen Samlet Budgetår 2018 Blovstrød Skole Kratbjerg-skolen Lillevang Skole Lynge Skole Allerød Kommune Tildeling 1 Grundbevilling 3.500.000 6.500.000 4.500.000 21.000.000 Tildeling 2 Elevtildeling 16.165.610 57.335.645 43.199.769 30.647.560 147.348.583 Tildeling 3 Socioøkonomisk tildeling 3.536.352 10.366.564 17.237.191 9.275.346 40.415.453 Betaling af spec.tilb. -2.859.996 -8.598.333 -12.869.998 -9.643.325 -33.971.652 Tildeling 4 Forvaltningstildeling 259.688 737.891 2.977.817 468.876 4.444.272 Tildeling 5 Garantibevilling 800.000 Tildeling 6 Værtsudgifter 2.230.766 8.436.119 7.963.930 2.526.195 21.157.010  

Vives analyse: skoledistrikternes forventede specialundervisningsbehov  Skoleåret 2015/2016 Faktisk henvisningspraksis Forventede henvisningspraksis Forskel i pct. point Blovstrød Skole 2,1 % 1,9 % 0,2 % Kratbjergskolen 3,9 % 1,7 % 2,2 % Lillevang, indskoling 5,1 % 2,0 % 3,1 % Lillevang, Udskoling 6,5 % 3,7 % 2,8 % Lynge Skole 6,1 % 2,4 % Allerød Kommune 5,2 % 2,3 % 2,9 %

Ekstern benchmarking af henvisningspraksis

Omkostning 220.000 kr. + ca. 45.000 kr. (elevtaksten) Lillevang Skole Evt. visitation - Ikke nødvendigvis. Op til 12 lektioner - eller mere… Ressourcecenteret Central visitation Omkostning 220.000 kr. + ca. 45.000 kr. (elevtaksten)

Budgetopfølgning 2018

Økonomiske konsekvenser for skolerne af den nye model, Budget 2018   Effekt af ændringerne af fordelingen af almenmidlerne Effekt af ændringerne som følge af udlægning af specialmidlerne samt betalingsforpligtelsen Samlet effekt af ny budget- tildelingsmodel Blovstrød Skole -0,70 mio. kr. 0,80 mio. kr. 0,10 mio. kr. Kratbjergskolen 0,29 mio. kr. 1,80 mio. kr. 2,09 mio. kr. Lillevang Skole -0,76 mio. kr. 4,71 mio. kr. 3,95 mio. kr. Lynge Skole 1,17 mio. kr. -0,24 mio. kr. 0,93 mio. kr.