Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngeborg Christiansen Redigeret for ca. et år siden
1
Specialviden ind på almenområdet Projektets aftryk på det videre arbejde med Stærke Børnefællesskaber i Sorø kommune
2
De indsatser, vi arbejdede med Fælles sprog og forståelse Kompetenceudviklingsforløb planlægges Model for det lokale samarbejde og fleksible tværfaglige indsatser Specialteam
3
Model for det lokale samarbejde og fleksible tværfaglige indsatser
4
Specialundervisningens U-kurve Kilde: ”Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring”, juni 2010
6
At skulle høste før vi sår?
7
Væsentlige afledte konsekvenser: At indsatserne flytter ressourcer fra de eksterne tilbud og tættere på almenområdet har ikke kun økonomiske effekter. Det betyder også, at den viden, der genereres via et forløb, forbliver i almenområdet. På denne måde kommer denne viden også de øvrige børn til gode. Ligeledes vil de lærere og pædagoger fra almenområdet, der indgår i forløbene, kunne trække på de udledte erfaringer i forbindelse med fremtidige udfordringer. Indsatsernes eventuelle igangsættelse i skoleåret 2015/2016 vurderes at kunne frigive ressourcer i kraft af færre henvisninger til eksterne tilbud, som på den lange bane vil kunne finansiere en mulig fortsættelse af de indsatser, der viser sig frugtbare. Indsatsen for et barn, der henvises til eksterne tilbud, koster omkring 450.000 pr år, hvilket betyder, at hvis blot de beskrevne indsatser kan medføre at 5 børn færre får brug for en henvisning til et eksternt tilbud, vil indsatserne fremover kunne finansiere sig selv. Sag til Børn og undervisningsudvalget april 2014:
8
Fælles sprog og forståelse Kompetence- udvikling
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.