Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet"— Præsentationens transcript:

1 Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet

2 Principper: En grundtildeling, En klassetildeling
En klassekvotient ved klassetildeling En elevtildeling En socioøkonomisk tildeling En driftstildeling

3 Den nuværende model Elevtal Klassetal Sociale kriterier
Aldersreduktion TAP Vidtgående specialundervisning Drift Motorisk træning Små skoler Mindre skoler Ikke vestlige elever Ledelse

4

5 Den nuværende model

6 En ny model? SBU

7 En ny model? SBU

8 En ny model? SBU

9 Den nuværende model Afspejler ikke det reelle omkostningsniveau
Klasseudgift vs elevudgift For mange marginalt betydende omfordelinger Visse parametre slår 3-dobbelt igennem Sociale kriterier Ikke vestlig baggrund Den vidtgående specialundervisning Urimelige omfordelinger Aldersreduktion Statiske parametre Ikke vestlig baggrund over 10 %

10 En ny model? Bedre omkostningsbasering Færre parametre Dynamisk

11 Principper Grundtildeling:
Udgifter som er helt eller delvist uafhængige af skolestørrelse Skoleleder TAP PLC, vejledere m.m. Tildelingen skal i princippet dække udgiften til ovenstående for kommunens mindste skole. Det kan overvejes om Vor Frue Skole skal indgå heri

12 Principper Klassetildeling:
Den gennemsnitlige udgift til den obligatoriske klasseundervisning (fagdelt og USU) er ca I dag dækkes 25% - dette bør øges, fordi skoler med små klasser underfinansieres. Der skal – i dag – ca. 19 elever til at finansiere den obligatoriske undervisning, når elevtildelingen medregnes. Holdtimer, supplerende undervisning m.m. er der ikke midler til ved meget små klasser.

13 Principper Klasseformering og klassedeling:
Børnehaveklasser oprettet med udgangspunkt i en klassekvotient på 24 elever Der oprettes en ny klasse, hvis klassekvotienten stiger til over 28 elever Der nedlægges en klasse, hvis klassekvotienten kommer ned på 24 elever eller derunder

14 Eksempel på en tosporet skole
Grafen viser antallet af klasser ved tilgang og afgang af elever. Ved dannelse af børnehaveklasser var der 48 elever (gennemsnit på 24 elever). Ved tilgang af elever er det ved elev nr. 57, der skal dannes yderligere en klasse. Ved efterfølgende afgang af elever nedlægges en klasse, når der er 48 elever.

15 Eksempel på en tresporet skole
Grafen viser antallet af klasser ved tilgang og afgang af elever. Ved dannelse af børnehaveklasser var der 72 elever (gennemsnit på 24 elever). Ved tilgang af elever er det ved elev nr. 85, der skal dannes yderligere en klasse. Ved efterfølgende afgang af elever nedlægges en klasse, når der er 72 elever.

16 Principper Elevtildelingen: Skal sikre,
at skoler med mange elever/høje klassekvotienter har større behov for supplerende undervisning, holdtimer. at store skoler har flere medarbejdere og derfor brug for mere ledelse, administration, vejleder, PLC m.m.

17 Principper Socio-økonomisk faktor:
Skal sikre skoler med stor social/ økonomisk belastning relativt flere ressourcer Det nuværende indeks revideres

18 Principper Drift: Skal primært anvendes til læringsmidler, IT og personale- og elevrelaterede udgifter samt administration Der skal tages højde for, at IT udgør en varig stor udgift Tildelingen skal – som nu – være elevafhængig


Download ppt "Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google