Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Karl Henrik Flyums model
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
StudieretningsOpgaven
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger AKADEMISK SKRIVNING Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger

Skrivedag 7 har fokus på: 2 Formål Skrivedag 7 har fokus på: (10 min. til slides om formål, plan for dagen og opsummering af forløb): At gøre jer i stand til at skrive et resumé af en større skriftlig opgave At træne jer i at skrive en konklusion til en større skriftlig opgave At repetere, hvordan I laver citater, henvisninger og litteraturliste ud fra skolens formalia-pjece

2.1 Formål Hvorfor dette fokus? I din SRO og i din SRP skal du umiddelbart efter forsiden indsætte et resumé af hele din opgave på 10-20 linjer. Resuméet formuleres på dansk Enhver større opgave skal indeholde en præcis konklusion på ens undersøgelse Der skal altid være styr på citater, henvisninger og litteraturliste i en opgave, ellers kan det give anledning til forvirring og usikkerhed, hvor forskellige oplysninger stammer fra

Skrivedag 7: Plan for dagen 4 Skrivedag 7: Plan for dagen Gennemgang af hele forløbet indtil nu Resumé Læreroplæg om krav til resume Eksempel på resumé Øvelse om resumé Opsamling Konklusion Læreroplæg om konklusion Øvelser Henvisninger og litteraturliste: Læreroplæg om formalia vedrørende citater, henvisninger og litteraturliste Opsamling Øvelse

Download først materialet… 5 Download først materialet… Gå ind på: http://aalborghus.dk/stx/akademisk-skrivning/ Find Skrivedag 7 under 2.g Download Kompendiet, Formalia-pjecen og PowerPoint-præsentationen

Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (1/3) 6 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (1/3) Skrivedag 1: Redegørelse og formalia (fx henvisninger og litteraturliste) Den gode redegørelse er bl.a. kendetegnet ved: at gengive informationer i struktureret rækkefølge at være objektivt informerende kun at inddrage de væsentligste informationer brug af relevante fagtermer Skrivedag 2: At skrive analyserende (PEEL) Point: Analytisk/fortolkningsmæssig pointe Example: Et eksempel/citat, der viser pointen Explanation: Analyse af/forklaringen på, hvordan ovenstående viser/beviser pointen Link: Forbindelse til næste afsnit og evt. tilbage til pointen i det samme afsnit

Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (2/3) 7 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (2/3) Skrivedag 3: Fra skriftligt produkt til mundtligt oplæg (det gode oplæg) Hovedpointer fra opgaven skal medtages Der bør være en klar struktur Rød tråd Skrivedag 4: Den gode indledning og sammenhæng i indhold og sprog Hvordan struktureres en indledning: Teaser, hovedfokus og overblik (herunder metoder) Kohærens: Den indholdsmæssige sammenhæng Kohæsion: Den sproglige sammenhæng

Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (3/3) 8 Overblik over hele Akademisk Skrivning-forløbet (3/3) Skrivedag 5: Problemformuleringer Indledning til problemformuleringen Hovedspørgsmål Underspørgsmål: Taksonomi (Bloom og SOLO) Præsentation af materialer og metoder Skrivedag 6: Metode og videnskabsteori De tre fakulteters emner og metoder Den videnskabelige basismodel.

Resumé: Læreroplæg (1/3) 9 Resumé: Læreroplæg (1/3) (10 minutter) Opgavebesvarelsen i SRP (og i SRO) skal indeholde et resumé på 10-20 linjer, som skrives i et afsnit I resuméet præsenteres opgavens problemstilling, de væsentligste resultater og konklusioner Resuméet skal placeres lige inden indholdsfortegnelsen og indeholder ikke citater eller kildehenvisninger (resuméet skal ikke fremgå af indholdsfortegnelsen) Resuméet tæller med i opgavens omfang på 15-20 sider á 2400 anslag inklusiv mellemrum

10 Resumé Læreroplæg (2/3) Laves efter opgaven er skrevet færdig Skrives i nutid/førnutid Resuméet er læserens (censors) første indtryk af opgaven. Sørg for at give et godt og lovende førstehåndsindtryk. Det indgår i bedømmelsen af opgaven, at dit resumé er en veldisponeret og relevant sammenfatning af opgaven skrevet i et klart, præcist og korrekt sprog

Resumé: Hovedpunkter i et resumé 11 Resumé: Hovedpunkter i et resumé Læreroplæg (3/3) Resumeét skal indeholde følgende: Formål, dvs. hvilken problemstilling vil du undersøge? Her skal der være overensstemmelse mellem resumé og opgaveformuleringen Metode, dvs. en kort beskrivelse af din metode, hvordan har du undersøgt emnet? Resultat, dvs. en kort beskrivelse af resultatet af undersøgelsen Konklusion, en meget kort beskrivelse af det vigtigste resultat af opgavens undersøgelse

12 Øvelse 1: Resumé Pararbejde: (10 min.) Læs eksemplet på et resumé i kompendiet under øvelse 1 Identificer formål, metode, resultat og konklusion i resuméet Opsamling i plenum på øvelse 1 (5 min.)

13 Øvelse 2.0: Resumé - Download din DHO (20 min.) - Download din DHO - Udarbejd et resumé af din DHO på 10-20 linjer, hvor du inddrager følgende hovedpunkter fra PowerPoint-præsentationen: x. Formål, dvs. hvilken problemstilling vil du undersøge? Her skal der være overensstemmelse mellem resumé og opgaveformuleringen x. Metode, dvs. en kort beskrivelse af din metode, dvs. hvordan har du undersøgt emnet? x. Resultat, dvs. en kort beskrivelse af resultatet af undersøgelsen x. Konklusion, dvs. en meget kort beskrivelse af det vigtigste resultat af opgavens undersøgelse

14 Øvelse 2.1: Resumé Pararbejde: (15 min.) - Gå sammen i par, læs hinandens resuméer og giv efterfølgende feedback med følgende bedømmelseskriterier: x. Er resumeet udformet i et korrekt, klart og præcist sprog? x. Er resumeet logisk bygget op, og er indholdet sammenhængende? x. Vil læseren kunne orientere sig hurtigt i opgavens indhold ved at læse resuméet? Opsamling på øvelse 2 (10 min.) - Læreren udvælger 1-2 resuméer, som vises på projektor og drøftes i plenum.

Konklusion Læreroplæg (1/3) 15 Konklusion Læreroplæg (1/3) (10 min.) Konklusionen er en kort og overskuelig opsamling af opgavens hovedpunkter og resultater Svaret på din opgaveformulering skal formuleres præcist, men ofte er svaret ikke entydigt. Det afhænger naturligvis af, hvilke hovedpunkter og resultater du er nået frem til Læseren skal i konklusionen finde det præcise svar på opgaven - uden mellemregninger – og læseren skal af konklusionen kunne fornemme, at du har fastholdt dit fokus og løst den opgave, du har fået

16 Konklusion Læreroplæg (2/3) Hvis der ikke er sammenhæng mellem indledningen og konklusionen, er der noget galt med opgaven Din faglige vurdering må gerne fremgå af konklusionen Du må ikke komme med nye pointer i konklusionen; den skal lede tilbage til det, du har fundet ud af i opgaven Du kan vælge at skrive en perspektivering i form af nye problemstillinger og spørgsmål, der er dukket op undervejs, som du ikke besvarer, men som kunne være relevante at arbejde videre med

Konklusion Læreroplæg (3/3) 17 Det er en god idé at skrive delkonklusioner undervejs. En delkonklusion skrives efter hvert kapitel og er en sammenfatning af kapitlets hovedpunkter Delkonklusionerne giver dig nogle punkter at holde dig til, når du skal skrive konklusion Delkonklusionerne kan medvirke til en mere sammenhængende opgave, fordi du her kan påpege, hvordan du vil arbejde videre med problemstillingen i den følgende tekstdel Delkonklusioner kommer i forlængelse af de kapitler, de opsummerer, og skal ikke have deres egen overskrift

Øvelse 3: Konklusion 18 (30 min.) - Find og læs de to eksempler på opgaveformulering, indledning og konklusion i kompendiet under øvelse 3 - Undersøg i par, hvorvidt og i hvilket omfang konklusionerne fungerer som opsamling på opgavens hovedpunkter og resultater - Bruger eleven sprogmarkører, så det er tydeligt for læseren, at der er tale om en konkluderende tekst? - I skal endvidere vurdere, om der er tilstrækkelig sammenhæng mellem opgaveformuleringen, indledningen og konklusionen. Er det lykkedes for eleven at fastholde det fokus, som fremgår af opgaveformuleringen og indledningen ?

Øvelse 3: Konklusion 19 (5 min.) - Opsamling på øvelse 3 i plenum

Øvelse 4: Konklusion 20 (25 min.) Læs din konklusion fra DHO og svar på følgende spørgsmål: - Er konklusionen en kort og overskuelig opsamling af opgavens hovedpunkter og resultater? - Har du svaret præcist, men ikke nødvendigvis entydigt på opgaven? - Er konklusionen i overensstemmelse med krav og indhold i opgaveformulering og indledning? - Omskriv dernæst din DHO-konklusion, så den passer med kravene

Øvelse 4: Konklusion 21 (10 min.) - Opsamling på øvelse 4 i plenum

Læreroplæg om henvisninger, citater og litteraturliste 22 Læreroplæg om henvisninger, citater og litteraturliste (5 min.) En central del af skriftlig akademisk formidling er at dokumentere, hvor din viden og citater stammer fra Det er således helt afgørende, at du i skriftlige opgaver laver korrekte henvisninger, citater og litteraturliste Du skal altid lave henvisninger, når du inddrager citater, figurer eller tabeller Fodnotemetode, parentensmetoden og litteraturliste skal følge reglerne i Formalia-pjecen

Opgaver om henvisninger, citater og litteraturliste 23 Opgaver om henvisninger, citater og litteraturliste Lav øvelse 5 i kompendiet (10 min.) Læreropsamling på, hvordan det skal se ud (5 min.) Lav øvelse 6 i kompendiet (10 min.) OBS.: I disse opgaver skal du følge anvisningerne i Formalia-pjecen