Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Fordybelse i et projekt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
AMC Arthrogryposis Mulitplex Congenita Albertes udfordringer Hjemmefødsel Amyoplasi Manglende muskedannelse i foster tilværelsen Ingen gen fejl.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Det er nemmere end du tror
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Praksiseksempel fra Teater GROB
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Samtalebilleder til 2. påskedag
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Velkommen Robusthed basiskursus
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
017 – Jeg vil gi’ dig, o Herre, min lovsang 1, S1
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
En tur i galleriet….
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Personlighed og Kompetencer
hanne Thordsen Hospicepræst
Knallertens udstyr.
Demokrati og medborgerskab
Må jeg præsentere IQ TEST.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
- En genre som alle andre
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Quiz Uge 2 – mandag.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
025 – Du fylder mig med glæde 1, S1
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP

Når du giver feedback Når du giver feedback så husk at være: - Kærlig - Konkret - Konstruktiv Din feedback skal gå på: - Hvad det gør ved dig at se arbejdet? - Hvad kommer du i kontakt med? - Hvad bliver du nysgerrig på? - Eventuelt parallelle oplevelser, altså hvad du selv kender til, hvis det er relevant. Undgå forslag, råd eller vurderinger. Er der spørgsmål af terapeutisk art i forhold til hvad der skete i arbejdet, så ret disse til underviser efter feedback er slut.

Niveauer af feedback 4 niveauer for feedback 1: Medmenneskelig reaktion (Den vigtigste feedback) Hvad sker der med mig som medstuderende, når jeg ser arbejdet? Hvilke følelser kommer jeg i kontakt med? Sorg, vrede, glæde, angst, uro, lettet? Den medmenneskelige reaktion er et spejl som både klient og terapeut kan se sig selv igennem. Vi lærer (også) hvem vi er, igennem andres reaktioner. 2: Min egen proces (Den næst vigtigste feedback) Som beskuer, kan min egen proces gå i gang. Måske ligner mine udfordringer de temaer der er taget op i terapien. Ved at fortælle disse, kan evt. skam/skyld reduceres for den der har arbejdet.

Fortsat… 3: Parallelle processer (Tredje vigtigste feedback) Temaerne ligner noget jeg som beskuer har oplevet, er kommet igennem, men nu kan genkende. Kan også reducere skam/skyld. ----------------------------------------------------------------------------------------------------- 4: Tolkning, forslag, spørgsmål og ideer (mindst vigtige feedback) Er væsentligt for at forstå at udforske den terapeutiske metode. Men giver sjældent noget til den der lige har arbejdet. Derfor tages dette niveau efter den anden feedback. Som en fælles teoretisk diskussion.

Eksempler Ikke: ”Jeg synes der var en god kontakt” Men: ”Jeg blev rolig, sitrende, energisk, forsigtig… af at se på arbejdet” Ikke: ”Jeg synes terapeuten stillede gode spørgsmål” Men: ”Jeg blev inspireret af dialogen og tænker at jeg kan lære noget her. Jeg kan lære…” Ikke: ”Terapeuten var lidt for hurtig, synes jeg” Men: ”Jeg kunne mærke at tempoet gjorde mig urolig, glad, smilende…” Altså – bliv på egen banehalvdel og beskriv hvad der sker i dig og ikke hvad du mener der sker i arbejdet mellem terapeut og klient.