Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &"— Præsentationens transcript:

1 Fang publikum 2.0 - og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Rebecca Juul Rasmussen

2 Dagens program 16.00 – 16.30 Introduktion og opsamling
16.30 – Ethos 17.10 – Øvelse: Sandt/Falsk? 17.45 – Fremførelse: Det nonverbale 18.00 – Aftensmad 18.30 – Fremførelse: Det paraverbale 18.45 – Forbered tale 19.20 – Showtime

3 Opsamling Hvad gennemgik vi på forrige workshop?
Topik og argumentation Kunsten at vinkle sine argumenter Disposition Indledning, argumenter, eksempler, metakommunikation, gendrivelser, stilfigurer, afslutning Kropssprog Godmorgen-øvelse

4 Ethos – Kunsten at skabe troværdighed
Generelt om ethos: En af de tre appelformer Frembragt af Aristoteles Ethos skabes gennem talerens person Ethos er publikums opfattelse

5 Dynamisk ethos James McCroskeys tre faser: Indledende (initial) ethos:
Afledt (derived) ethos: Mulighed for at ændre/opretholde ethos Påvirkning af terminal ethos Indirekte og direkte ethos-appel Ethosdyderne Indledende (initial) ethos: Publikums forhåndsopfattelse En præsentation kan påvirke Repræsentation af organisation eller lign. Anden oplevelse Afsluttende (terminal) ethos: Talerens endelige ethos Påvirker dine fremtidige taler

6 Dynamisk ethos James McCroskeys tre faser: Afledt (derived) ethos:
Mulighed for ændring/opretholdelse af indledende ethos Påvirkning af terminal ethos Ethosdyderne James McCroskeys tre faser: Indledende (initial) ethos: Publikums forhåndsopfattelse En præsentation kan påvirke Repræsentation af organisation eller lign. Anden oplevelse Afsluttende (terminal) ethos: Talerens endelige ethos Påvirker dine fremtidige taler

7 Ethosdyderne Appel til karaktertræk, oprindeligt frembragt af Aristoteles Phronesis Praktisk fornuft/klogskab Handler om at fremstå vidende Arete Handler om at fremstå sympatisk Knytter sig til talerens moral Eunoia Velvilje Vil publikum det godt og forstår deres situation Alle tre dyder kan appelleres til både direkte og indirekte

8 Øvelse: Sandt eller falsk?
Deles op i grupper af tre, hvoraf én skal holde en mini-tale. Talen struktureres som en fortælling, hvor der fortælles om en oplevelse, man har haft (sand eller falsk). Brug ethos-dyderne til at underbygge jeres ethos. Talen skal vare 1 min. Talerne fremføres kl

9 Fremførelse: Det nonverbale
Den kropslige kommunikation Gestik Brug hænder, hvis det føles naturligt Kan være med til at underbygge talen Mimik Et udtryk for talers oprigtighed Låst ansigt påvirker det paraverbale Øjenkontakt Talers måde at sikre, at publikum er med Kig på ALLE i publikum Blikretning kan genbruges Kropsholdning og -bevægelse Tænk på godmorgen-øvelsen Bevægelse kan være godt – hvis det er behersket

10 PAUSE

11 Fremførelse: Det paraverbale
Den lydlige kommunikation Stemmen: Volumen Artikulation Styrkes af korrekt kropsholdning Tempo: Start ud i et roligt grundtempo med en god rytme Skal angive, hvornår talen er slut Pauser: Før og efter de vigtigste ord Mellem sætninger og talens dele Betoninger: Centrale ord skal udtales højere og tydeligere

12 Forbered showtime-tale
VIGTIGT! Talen skal omhandle noget, talerne brænder for Talen skal vare 2 min. Byg talen op efter elementerne fra 1. workshop Tænk over at opbygge ethos

13 Disposition Retorisk, tænker man disposition som en række mobile elementer med forskellige funktioner! Meta-kommunikation Indledning Argument 1 Argument 2 Gendrivelse Afslutning Eksempel

14 Stilfigurer – Gør talen spændende!
Retoriske spørgsmål Metaforer Gentagelser (fx anaforer og epiforer) Tretrinsraketter Rim Antitese

15 SHOWTIME Efter hver tale bliver der givet 2 min. til, at eleverne kan udfylde et skema til hver taler med ting, de gjorde godt og ting, de måske kan arbejde mere med. Derefter gives der mundtlig feedback af elever (et par stykker) og underviser.

16 EVALUERING + MULTIPLE CHOICE
Hvis der er tid, kan eleverne evaluere mundtligt på undervisningen. Det er dog også her, at de skal huske både at lave multiple choice-testen OG evaluere skriftligt på workshoppen. Ca. 10 min. før vi slutter.


Download ppt "Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google