Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."— Præsentationens transcript:

1 Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

2 Sådan bruger du værktøjskassen
Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

3 Regulering af følelser
Fornuft Følelser Pointen er at følelserne ”trækkes ind i fornuften” Således at vi naturligvis stadig har følelser, men håndterer dem Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 3

4 Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

5 GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED
Vægten Velbefindende STRESS Mangel på søvn Vigtige begivenheder GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED BESKYTTENDE FAKTORER Håndtering af vanskeligheder mv. Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

6 GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED
Vægten Sygdom BESKYTTENDE FAKTORER Håndtering af vanskeligheder mv. STRESS Mangel på søvn Vigtige begivenheder GRUNDLÆGGEDE SÅRBARHED Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

7 Stress-sårbarhedsmodellen
+ sygdomsgennembrud Medfødt sårbarhed - sygdomsgennembrud Tid Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

8 Stress og sårbarhed syg stress rask sårbarhed maximum tærskel minimum
lav høj sårbarhed UDVIKLET AF ZUBIN OG SPRING 1977 Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

9 10 gode råd til pårørende Tag IKKE diskussioner, når nogen er ”oppe i det røde felt” – vent Tag samtalen, når der er kommet ro på Lad være med at gætte hvad den anden ønsker – spørg Undgå at kritisere unødigt – den ”syge” er ofte mere end rigeligt kritisk overfor sig selv Respekter den andens følelser – du behøver ikke nødvendigvis at forstå dem Vær tydelig i, hvad du forventer eller ønsker. Sig hvis du vil være i fred Undgå ironi Vær nysgerrig og undersøgende, spørg ind til hvem, hvad, hvor, men ikke ”hvorfor” Husk at den ”syge” ikke er ude på at genere dig, men reagerer pga. vanskeligheder Undgå at være dømmende Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 9

10 Samtalen med børn Skal afspejle barnets virkelighed
Dvs. rumme både negative og positive følelser: Savn, vrede, rædsel, frygt og sorg og Muligheder, glæde, kærlighed, håb Skal fratage barnet bekymringer og ansvarsfølelse både for årsag samt helbredelse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Version oktober 2012 10 10


Download ppt "Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google