Ledelsesevaluering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Ungdommens Folkemøde
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
Brugen af bygge dialog i Domea.dk
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Fælles ledelsesgrundlag
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Styrk samarbejdet - med social kapital
Udvalgte resultater Januar 2016
Elektronisk 360°’s feedback
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
MED-organisationen i Hjørring Kommune
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Rammesætning for dagen
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Det er en politiske bestilling!
Håndtering af rapporter: Besvarelsen er ikke anonym
Interne survey som ledelsesværktøj
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Hvor kan jeg hente hjælp?
AMiR kvartalsmøde 29. November 2018.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

Ledelsesevaluering

Overordnet formål At udvikle ledelse i Brønderslev Kommune til gavn for den samlede organisation, men også for den enkelte leder og dermed medarbejderne At denne udvikling sker på en ”Øvebane” i samspil med dem, det handler om At alle har fokus på: At det handler om lederens adfærd som leder og ikke personlige egenskaber hos lederen – dvs. det lederen ‘gør’ og ikke det lederen ‘er’ At forberedelses- og opfølgningsfasen bliver en aktiv og ansvarlig proces for lederen i samspil med medarbejderne/kolleger og chef

Formål for den enkelte arbejdsplads At lederen og medarbejderne i fællesskab udvikler ledelse på arbejdspladsen – jf. forventningsmodellen og dermed skaber: En kultur på arbejdspladsen, hvor det er legitimt at arbejde med feedback både til lederen og medarbejderen Åbenhed og tillid til at feedback sker på en konstruktiv måde og dermed løsningsorienteret

Hvad er der i det for den enkelte medarbejder? Hvorfor skal jeg svare og deltage? Fordi du har en stemme og et ansvar, hvor du kan have indflydelse på, hvordan og hvad din leder gør på arbejdspladsen Der er lagt op til en meget involverende proces, hvor lederen er afhængig af, at du sætter ord på den feedback, du har givet i besvarelsen – dvs. giver nogle eksempler Fælles refleksion i afdelingen omkring ledelse At du er med til at ‘ I spiller hinanden gode’ og dermed styrker arbejdsmiljøet i afdelingen

Anonymitet Alle medarbejdere svarer på den pågældende leder – besvarelsen er anonymt Anonymiteten er også til stede for lederne, men jo mindre ledergrupper jo mindre anonymitet.

2 koncepter som styrker arbejdsmiljøet Trivselsmåling Har fokus på: Social kapital fordi en høj social kapital betyder et godt arbejdsmiljø Psykisk APV (Mobning, vold og trusler) Ledelsesevaluering Har fokus på: At styrke/udvikle ledelse i fællesskab på den enkelte arbejdsplads Et styrket arbejdsmiljø på den enkelte arbejdsplads og I Brønderslev Kommune med fokus på opgaveløsningen, herunder kvalitet og resultater

Trivselsmåling Ledelsesevaluering I Brønderslev kommune erstatter Trivselsmålingen den psykiske APV. Fokus på social kapital, som måler på oplevelsen af tillid, retfærdighed og samarbejdsevne i forhold til: Kolleger Samarbejdspartnere Ledelsen (derfor er der spørgsmål omkring ledelse) Fokus på Mobning, vold og trusler Der skal udarbejdes handleplan, som skal være kendt af alle Forankres i AMG Gennemføres hvert 2. år ”I samspil med borgerne”, Forventningsmodellen og værdierne er rammen om spørgsmålene i ledelsesevalueringen Fokus på: At skabe en ramme for en åben og ærlig dialog leder og medarbejder imellem Alle medarbejdere svarer på den pågældende leder, mens kun relevante ledere/chef deltager Lederen udarbejder udviklingsplan på baggrund af de forskellige dialogmøder Forankres hos lederen Gennemføres hvert 3. år

Forskellen på adfærd og egenskaber Adfærd er noget man gør Egenskaber er noget man er Det betyder i praksis: At når en leder træffer en dum beslutning, er lederen ikke dum som person At når lederen træffer modige valg i hverdagen behøver lederen ikke at være en modig person Vi har fokus på adfærd i Ledelsesevalueringen – altså det lederen gør og ikke det lederen er

Valgfrie spørgsmål i LE Der bliver mulighed for at tilføje 2 ekstra spørgsmål, som kan være relevante for den enkelte chef og leder Den enkelte chef/leder vurderer muligheden for 2 ekstra spørgsmål vedr. egen LE. Eks. på temaer til ekstra spørgsmål: Leder uddannelse Arbejdet med et særligt indsatsområde lokalt Implementering af læringskultur i afdelingen Ekstra spørgsmål besvares af medarbejderne og lederne + selvevaluering HR hjælper med formuleringen, så der er overensstemmelse i forhold til hele evalueringen

Lederkolleger Lederkollegaer Man kan frit vælge min.3 Lederkollegaer til evalueringen Man kan vælge fra ledergruppen eller andre ledere, som man har et tæt samarbejde med – det skal dog være på samme ledelsesniveau Mulighed for at udvide perspektiv ift. små ledergrupper

Gennemførelsen Medarbejderne, kolleger og chef får et link til spørgeskemaet I får et link til selvevalueringen I kan skrive jeres svar ud

Tidsplan – Generel 1. uge 2. uge 4. uge 6. uge 7. uge 9.-12. uge Hjemmeopg. 2. uge 4. uge 6. uge 7. uge 9.-12. uge 18. uge Opstart med HR HR inviterer lederen til sparring på rapport efter opstartsmøde Lederen inviterer deltagere til opstartsmøde (uge 1-4) og dialogmøder (uge 9-12) Tilbagemelding til HR Deltagerliste Ekstra temaer/spørgsmål Igangsættelse af spørgeskema - 14 dages svarfrist Rapport-dannelse og udsendelse HR sparring på rapport - 1,5 time - Afklaring: Hvad vil lederen sætte fokus på ved dialogmøderne? Dialogmøder Deadline på udviklingsplan