Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MED-organisationen i Hjørring Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MED-organisationen i Hjørring Kommune"— Præsentationens transcript:

1 MED-organisationen i Hjørring Kommune

2 Historien TR en del af fagbevægelsen – samarbejdsstruktur
Arbejdsmiljø som noget arbejdsgiveren skal tage sig af i en særskilt organisation fra to-strenget til en-strenget reminiscenser: TR-struktur (valg, knyttet til fagbevægelsen) – AMR (valg, knyttet til arbejdsgiveren?) forhandling vs. regler

3 Hovedprincipper i MED-aftalen – aftale om MEDindflydelse og MEDbestemmelse
følger ledelsesstrukturen MED-udvalg på arbejdspladser, hvor en leder har uddelegeret budget- og personaleansvar bygger på værdierne tillid, dialog og arbejdsglæde arbejder ud fra begreberne medindflydelse, medbestemmelse, medproduktion og medansvar formålet er gennem et godt samarbejde at skabe attraktive arbejdspladser med fokus på den kerneopgave, som kommunen leverer til borgerne

4 ? ”… det, du gør her, er vist ikke i overensstemmelse med vores værdier!”

5 MED-begreber & værdier
MEDansvar MEDbestemmelse MEDindflydelse retningslinjer / procedureretningslinjer MEDproduktion I Hjørring Kommune arbejder vi med 3 værdier tillid, dialog og arbejdsglæde. De skal være med til at sætte de gode relationer og samarbejdet i sving. De er overordnede sigtelinjer for, hvordan vi gerne vil have det med hinanden og kræver konstant, at vi arbejder med dem på arbejdspladserne. De 4 MED-begreber betyder noget særligt og det er vigtigt at I er opmærksomme på, på hvilket trin I befinder jer, når I behandler emner i MED. Og det er også vigtigt at I kan forklare dem til jeres kolleger derhjemme. Begreber og værdier går ind med formålet i MED-aftalen. De stiplede trin er Hjørring Kommunes egne ord, de andre er gældende for alle kommuner. Nærlæser man Rammaftalen findes de stiplede også i en rundere form, men Hjørring Kommune har altså valgt at vægte dem særligt. MEDproduktion er et signal om, at der skal være mulighed for at byde ind med ideer fra begge sider af bordet på de emner, som lander i MED. Altså sagde man i 2007, at man gerne så man startede med et blankt stykke papir og opfandt ting sammen i MED. (Benytte det som et udviklingsforum for arbejdspladserne.) MED-indflydelse handler om at der er en gensidig forpligtelse til at informere hinanden om forhold på arbejdspladsen, som har betydning for arbejdsforhold, personaleforhold, samarbejdsforhold og arbejdsmiljøforhold. Når man har informeret (sat et emne på en dagsorden i MED) har man i fællesskab mulighed for at drøfte, hvorefter det er ledelsens opgave at træffe en beslutning. MED-bestemmelse relaterer sig til udarbejdelse af retningslinjer som vi også i Hjørring kommune overordnet kalder personalepolitikker. For retningslinjer gælder særlige regler som PUF har lavet en lille læringsfilm om: MED-ansvar er en naturlig følgevirkning af fællesbeslutninger i MED når det gælder aftalte retningslinjer. Når værdierne er sat ind i dragen er det fordi det kræver et vedvarende fokus at sætte dem i spil i MED. Tillid er ikke noget der kommer af sig selv, det skal opbygges og sker såvel ledere medarbejder imellem som medarbejder medarbejder imellem. Dialog er det redskab man anvender til at undersøge hinandens argumenter og sikre at alt afdækkes og også til at sikre at processer bliver gennemsigtige, så der reelt opleves MED-indflydelse og MED-bestemmelse. Arbejdsglæde er vigtig, da man anser det for grundlæggende at en høj arbejdsgælde er med til at øve produktiviteten på arbejdspladserne. Ledelsens beslutning Drøftelse Information medarbejderrepræsentanter og ledelse tager fælles ansvar for de trufne beslutninger og sammen medvirker til implementering og evaluering. medarbejderrepræsentanter og ledere sammen producerer det beslutningsgrundlag, som ligger til grund for en fælles beslutning.

6 Ledelsen har en særlig pligt til at informere og drøfte
MED-rammeaftalen §7, stk. 4. a-c. Konsekvens for medarbejderne Ledelsen har en særlig forpligtelse til at: informere vedrørende forventet udvikling i virksomhedens eller forretningsstedets aktiviteter og økonomiske situation informere og drøfte situationen, strukturen og den forventede udvikling med hensyn til beskæftigelsen i institutionen samt om alle planlagte forventede foranstaltninger, navnlig nå beskæftigelsen er truet Informere og drøfte de beslutninger, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og ansættelsesforholdene, herunder beslutning om virksomhedsoverdragelse. Dette er beskrevet i MED-rammeaftalens §7, stk. 4 a-c. Kravene til informationen, f.eks. indhold og tidspunkt, skal stå i rimeligt forhold til den pågældende sags omfang og karakter, således at kravene til informationen skærpes jo mere omfattende, kompliceret og indgribende sagen er for medarbejderne. Eks. på eskalering i forhold til kompleksitet: Vi skal have ny afdelingsstruktur Der skal spares 5% på børneområdet Rengøringen skal udliciteres. I skal som undervisere ikke kunne definere, hvad der ligger i hhv. a, b og c, men kunne forklare sammenhængen mellem konsekvenserne (sagens omfang og alvor) og kravene til tid og form m.v. Krav til ledelsens information

7 Kompetence for et MED-udvalg
Medindflydelse og medbestemmelse udøves inden for det ansvars- og kompetenceområde, som ledelsen har med hensyn til Arbejdsforhold Personaleforhold Samarbejdsforhold Arbejdsmiljøforhold. EKSEMPLER… Omrokeringer Vagtplaner Opgaver Principper for ansættelser Principper for afskedigelser Elever, flexjobbere, seniorjobbere, praktikanter Nyt rådhus Nye maskiner Varme, støj… Psykisk arbejdsmiljø Kompetenceudvikling Introduktioner Sygefravær MED-udvalget har til opgave at sikre, at alle medarbejdere på arbejdspladsen har mulighed for medindflydelse og medbestemmelse. Relevante emner for MED-udvalget er f.eks. information og drøftelse vedrørende organisationsændringer, budget, kompetenceudvikling, servicemål, kvalitetsstandarder og virksomhedsplan, omstilling og effektivisering af opgaveløsningen, vagtplanlægning, samarbejde med civilsamfundet (borgere og foreninger), APV og trivselsmåling, sygefravær, fastlæggelse af retningslinjer. VIGTIGT: MED-samarbejdet skal understøtte god ledelse. Ledelsen/lederen har naturligvis fortsat har pligt og ret til at træffe beslutninger, men idet han/hun drøfter emnerne i MED-udvalget får man et endnu bedre grundlag for at træffe gode og bæredygtige beslutninger, da faglig viden, kendskab til arbejdspladsen og borgerne samt erfaringer fra praksis er repræsenteret i MED-udvalget. LEDELSE + APSA

8

9 Så hvad kan du bruge det til som leder?
Obs! Hold fingrene væk i forbindelse med valg/udpegning af medarbejderrepræsentanter øjne og ører – hjælpe til at træffe gode beslutninger

10 MED-idéen: 2+2=5 MED-samarbejdet skal skabe værdi for samarbejdet om kerneopgaven ved at: Understøtte kvalitet og effektivitet. Udvikle idéer og perspektiver. Kvalificere ledelsens beslutnings- grundlag. Øge den gensidige tillid på arbejds- pladsen. Understøtte engagement og ejerskab. Styrke trivsel og arbejdsmiljø Stikord til, hvad du kan sige Kerneopgaven er organisationens eksistensberettigelse. Det er den, vi er sammen om at løse på arbejdspladsen. Formålet med MED-samarbejdet er at styrke kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen. Det sker ved, at MED-udvalget gennem den gensidige informationspligt og information og drøftelse skaber et godt grundlag for såvel det daglige samarbejde som ledelsens mere langsigtede (strategiske) beslutninger. I MED-udvalgene er alle medarbejdere repræsenteret via de repræsentanter, som er valgt. Det giver et godt grundlag for at udvikle idéer og perspektiver på de udfordringer, som organisationen står over for. Når MED-udvalgene bliver inddraget og er med til at kvalificere ledelsens beslutningsgrundlag, bidrager det til kvalitet og styrker den gensidige tillid mellem medarbejdere og ledelse, til gavn for den enkelte og til gavn for organisationen og kerneopgaven. En grundig information og drøftelse i MED giver større engagement og større ejerskab til beslutningerne. Information og drøftelse styrker kvalitet, tillid og det gode arbejdsmiljø. Det styrker arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen, når MED-udvalget aftaler retningslinjer for rammerne om samarbejde og opgaveløsning. På den måde bliver MED-samarbejdet et plussumsspil.

11 Se MED-organisationen på nettet
Organsationen kan ses… se MED-organisationen på kommunens hjemmeside hjoerring.dk -> Om kommunen -> Hjørring Kommune som arbejdsplads -> MED og samarbejde


Download ppt "MED-organisationen i Hjørring Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google