Digital dannelse i gymnasiet 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Lov om de gymnasiale uddannelser §29. Stk. 6 Eleverne skal opnå digitale kompetencer, så de lærer at anlægge et kritisk blik på digitale medier og at indgå i digitale fællesskaber. I fagene skal eleverne lære at søge information og forholde sig kildekritisk, når de søger viden gennem digitale medier, og gennem undervisningen skal eleverne opnå erfaring med digitale fællesskaber og arbejde med skabelsen af digitale produkter. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186027 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/love-og-regler/vejledning-lovgrundlag 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/love-og-regler/vejledning-lovgrundlag 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Det anbefales, at det i en progressionsplan for skolen tydeligt fremgår, at de konkrete fag dermed er forpligtet på at arbejde med elevernes digitale kompetencer indenfor disse områder og måske også i bestemte forløb, således at lærerne ved, hvad de kan forvente af eleverne i den daglige undervisning og de enkelte fag forpligtes på dette arbejde. https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/love-og-regler/vejledning-lovgrundlag 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Arbejdet med de digitale kompetencer og digital dannelse skal primært foregå i fagene. Dansk: ...bidrager til elevernes digitale dannelse ved at arbejde med digitale analyseobjekter… Matematik: … at eleverne skal opnå forståelse af og lære at bruge digitale matematiske hjælpemidler samt at anvendelse af it skal ske ud fra en kritisk stillingtagen. https://digitaldannelse.org/vidensbase/hvad-betyder-digital-dannelse/ 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Digital dannelse handler kort sagt om at kunne begå sig socialt og etisk i den virtuelle virkelighed. Digitale færdigheder Simple færdigheder på computer og mobil ved f.eks. at chatte, blogge, købe og sælge, oprette profil, lave festinvitationer, interessegrupper etc. Avancerede færdigheder når man programmerer fx. applikationer, hjemmesider, databaser eller laver billed- og videomanipulationer. 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Ligning: Digital dannelse + Digitale færdigheder = Digitale kompetencer 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Såvel nationale som internationale publikationer afslører, at der ikke findes en fasttømret definition af digital dannelse eller kategorisering af digitale kompetencer. https://digitaldannelse.org/vidensbase/hvad-betyder-digital-dannelse/ 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Jeppe Bundsgaard (professor DPU) definerer digital dannelse som: at kunne anvende og opføre sig ordentligt med teknologi, erkende teknologiens rolle i vores fælles liv, forholde sig til udfordringer og deltage engageret i at forstå og handle i forhold til de muligheder og udfordringer teknologier giver for os i vores fællesskaber, i vores samfund og som individer. 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Jesper Tække og Michael Paulsen: (Århus hhv Aalborg Universitet) at opvoksende generationer ikke blot skal lære at anvende digitale medier til dit og dat. Derimod skal de støttes til at bruge it til at udvide deres horisont og til at forholde sig til den samlede globale situation. Ultimativt er idealet at kultivere et engagement i hele den nye samfundsmæssige mediesituation. 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Forsker i klasserumsledelse Dorte Ågård: “Elevernes koncentrationsevne er ved at blive undermineret, fordi de ikke kommer mere end en millimeter ned i stoffet, før de bliver afbrudt af Instagram, og de er ved at miste evnen til at holde opmærksomheden – selv når de gerne vil”. Forsker i klasserumsledelse Dorte Ågård mener, at de digitale medier afleder elevernes opmærksomhed fra deres læring. Ifølge Dorte Ågård er god klasseledelse med tydelige spilleregler for brugen af it i undervisningen en afgørende forud- sætning for, at det overhovedet er muligt at udvikle elevernes digitale dannelse. 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet EVA-rapporten “It og digital dannelse i gymnasiet” arbejder med fire kompetenceområder: informationskompetencer operationelle kompetencer (at vælge og anvende digitale teknologier) deltagelseskompetence (samarbejde og kommunikere) produktive kompetencer (bidrage kreativt til digitale produktioner). Hver kompetence omfatter på det laveste niveau instrumentelle færdigheder og på det højeste niveau evnen til kritisk at reflektere over, hvordan de digitale muligheder kan anvendes på en hensigtsmæssig måde. 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Vincent Hendricks – professor i filosofi https://video.ku.dk/vincent-hendricks-om-digital-uddannelse-og 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Supplerende stof (ingen procenttal på): Lav et forløb omkring digital dannelse i jeres klasser. Enten som fagligt samspil med andre fag eller som anvendelse indenfor eller i forlængelse af kernestofsområdet. 31-12-2018
Digital dannelse i gymnasiet Gruppearbejde – evt walk and talk. I skal være tilbage 15.20 Sæt jer sammen i grupper og diskuter hvordan I vil udarbejde et forløb med digital dannelse. Er der opgaver/projekter fra D.U.D.E I umiddelbart mener I kan anvende? Gruppeopsamling kl 15.20 31-12-2018