Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt."— Præsentationens transcript:

1 Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver

2  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt i autentisk virksomhedsstillet opgave Kreativ tilgang til produkt– ikke fokus på skriftlighed  Indhold valgfag:  3 timer (uge 43 samlet)  Intro, talentkarakteristika, forventninger begge veje, mentorfunktion, elevforslag til indhold og virksomhed, præsentation hvad der forventes af produkt, vælge virksomhed)  3 timer (uge 44 samlet)  Besøge virksomhed – undervisere tager evt. med  18 timer (uge 45-48)  Udarbejdelse af produkt og portfolio  Undervisere er konsulenter  1/2 time elev – 10 timer undervisere (uge 49)  Fremlægge produkt  Undervisere forfatter brev til virksomheder, døråbner  Sidste uge – Produkt fremlægges for undervisere og virksomhed  Reception for elever, virksomheder, pressen. Elever er klædt i ”Talent-tøj” – talenter definerer hvad det er Talent Tietgenskolen

3  Forårssemester – 40 timer  Talent fra sportens verden  Besøg fra virksomheder med fokus på talent – samarbejde med hovedforløb  Personlig udvikling  International vinkel  Ansøgning og CV  Forberede samtale/filme  Hjemmesiden – Vejen til jobbet.dk  Besøge virksomhed f.eks. Tyskland  Byt-en-elev (merkantil/tømrer?) – hører måske til på hovedforløb  Camp fælles med andre skoler med merkantil og andre profiler – Rugårdsvej, Odense. Incl. hovedforløbselever  Præsentere VFU forløb i forlængelse af talentprojekt  Ind- eller udland, søge legater  Elevplads??  2. årselever planlægger og afholder talentdag/timer for 1. årselever/folkeskolen Talent Tietgenskolen

4  Uge 49 eller 50 eller ?  Camp  Hovedforløb – Outdoor (idé Hanne)  Talent fra sportens verden  Personlig udvikling  Teambuilding  Netværk – FB, Linked-in  Invitere virksomhederne – udvikling af talentet Talent Tietgenskolen

5  Hovedforløb  Talenter planlægger indhold i ugeprojekt  Ugeprojekt – udarbejdelse af talentopgave for én virksomhed – tænketank / boot camp  Blande detail / kontor osv.  Netværk Talenter – evt. via Linked-In  Mulighed for skills i fremtiden Talent Tietgenskolen

6  Facebook side / gruppe der markedsfører virksomheden (evt. bestemt emne)  Linked-In side for virksomheden, den skal bruges til markedsføring / netværk/ rekruttering  Markedsføring af virksomheden (evt. bestemt emne) via Instagram  Event for virksomheden (evt. markedsføring af bestemt emne)  Oprette og udvikle en Blog for virksomheden, hvor der blogges enten om virksomheden eller løbende om et bestemt emne  Markedsføringsproblematik – markedsanalyse af konkret problemstilling Autentiske opgaver

7  Hvilke virksomheder, vil være interesseret?  SMV virksomheder, der ønsker at profilere sig på Facebook. Store virksomheder, der gerne vil forbedre deres markedsføring på de sociale medier.  Hvorfor er opgaven interessant for talenter?  Unge kan bidrage med en anden tilgang til opgaven. F.eks. En mere intuitiv tilgang til IT. De er endnu ikke så låst i deres opfattelse af hvordan opgaven skal løses. HG-elev ”håndværker”, bedre end hhx-eleven? Autentisk opgave, udfordrende  Mål  Profilere talenter  Branding af hg-elever  Synliggøre talent/potentiale – udvikle individet  Udvikle fremtidens medarbejdere Facebook

8  Hvordan udvikler vi en didaktik som udvikler talenter?  Projektorienteret undervisning – underviser indtræder i mentorrollen  Fokus på talentet i dagligdagen – af alle undervisere. ”Ringene spreder sig”  Bruge talenterne som ”hjælpelærer” / inspirator i den ordinære undervisning – hjælper ordinære elever med at tænke nye løsninger  Uddannelse til mentorer og tid  Ledelsesmæssig opbakning  Hvor  Skole og virksomhed og ?? – Facebook

9  Talentkarakteristika  Vilje og engagement  Viljen og engagementet til selv at opsøge den viden og det input man har brug for, for at løse opgaven  Eleven har selv været med til at definere opgaven i samarbejde med virksomheden  Viljen og engagementet til selv at opsøge den læring man går glip af, når man er væk fra den ordinære undervisning  Nysgerrighed  Eleven undersøger måske hvad andre virksomheder gjort i forhold til et lignende emne, hvad kan bruges, hvad kan ikke bruges – eleven skal selv træffe disse beslutninger i samarbejde med virksomheden  Social kompetent  Selv være opsøgende i forhold til etablerende kontakt til virksomheden  Selv være opsøgende i forhold til at søge den information i virksomheden som skal bruges på FB-siden / gruppen  Innovativ  Bryde branchenormen – hvad gør andre virksomheder i og uden for branchen – få nye ideer evt. ud fra de eksisterende tiltag på FB sider / grupper  Overblik  Hvordan skal FB-siden / gruppen fremover opdateres?  Hvor skal opgaven organisatorisk placeres i virksomheden fremover?  Hvordan skal FB- siden / gruppen indgå i virksomhedens markedsføring? – rød tråd Facebook

10  Huske  Kontakte pressen – projekt pressemedarbejder  Evaluering  Lave oplæg til produkt  Overgive talenter til hovedforløb og virksomhed  Skema:  Bookes ind sammen med k-lærer til samtaler inden uge 40  Valgfag fra uge 43 – gerne dobbeltlærer  2 første timer på valgfag – alle tre på  Lave FB side for talentgruppen  Talentnetværk  Synliggøres på eksamensbevis  Udtalelse fra skole og virksomhed  Diplom udleveres som kan vedlægges ansøgning  Booke iværksætterrum til talentforløb  ½ årligt? ”Er du stadig talent?- samtale” måling på talentkarakteristika  Talent tages fra Talentvejen hvis ikke talent mere? Talent Tietgenskolen


Download ppt "Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google