Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage."— Præsentationens transcript:

1 Fra vidensdeling til produsage

2

3 De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage Mellem forbud og ligegyldighed

4 Fra vidensdeling til produsage

5

6

7

8

9

10

11

12 Lærernoter: Hvor blev den socialdemokratiske gruppe af? Der sker ikke for meget. Eller også sker der noget andet`? Hvor meget skal der skrives. Så deler vi lige arbejdet imellem os, og når jeg er færdig så er jeg færdig og venter. Så kan Maria lige tjekke FB. Anders laver ikke noget (udtalt af andet gruppemedlem) Der kopieres lige rigelig fra internettet, må sætte dem i gang med at gennemlæse det de finder, det bliver alt for langt. Må minde om at de selv skal kunne holde ud at læse det. En gruppe er færdig, de har ikke lyst til at rette i andres, eller tilføje noget. De går i gang med at læse de andres indlæg. Jeg beder en gruppe om at de alle skriver i dokumentet, og forklare det smarte ved at man kan samarbejde, og se hinandens med det samme, de er ikke overbeviste Forventer at læreren godkender eller retter det skrevne. Gruppe der deler opgaven ud mellem sig, sådan helt traditionelt. Mandag skal der arbejdes med partiernes velfærdspolitik. En skriver, 2 leder efter information. Og diktere, mens en sidste er på FB. Et par stykker udtrykker at det er smart med Google Docs, og man kan gemme alle sine ting der. Der er en gruppe hvor der kun er mødt en, så jeg får en fra en anden gruppe til at skifte gruppe, bare i dag. Fra vidensdeling til produsage

13 Lærernoter En gruppe har lavet et komplet oplæg i word omkring venstre, rigtig langt og flot., og så kan jeg selv lige føre det over. ”retter du ikke lige selv det” ”jeg er færdig, men jeg tjekker lige igen” (ellers får jeg nok en ekstra opgave) Jeg synes vi havde skrevet mere sidste gang Computeren sendes rundt så alle kan skrive ind. Der er tydeligvis blevet kopieret et stort tekstafsnit ind, vi opnår en forståelse for at det her er noget de andre skal gide læse, så det er nok ikke så godt. Spørger mig om der er skrevet nok nu, Der er en del fraværende i dag, og så mærker man fordelen i at dokumentet ligger i skyen og ikke derhjemme. Fra vidensdeling til produsage

14 Ny lærerrolle Fra user til produser Samarbejde og deltagelse Mere end vidensdeling Væk fra 90-9-1% IT dannelse 200 års skoletradition ændres Fra vidensdeling til produsage

15 Anvendelse af sociale medier i undervisningen giver: Bedre læring Bedre fællesskab Bedre studiemiljø Bedre omverdenskontakt Bedre motivation og engagement Bedre medie- og it-kompetencer (Tække og Paulsen) Fra vidensdeling til produsage

16 Potentialet ved web 2.0 mediers anvendelse i undervisningen: Understøttelse af kvalificering af underviserens arbejde. Mulighed for organisering af fleksibel læring. Motivation og forudsætninger hos den lærende. Didaktiske fordele. Kompetencebehov i fremtidigt arbejdsliv. Dohn og Johnson (her fra Tække 2013, s. 63).

17 Fra vidensdeling til produsage

18

19 Produsage kendetegn: ufuldstændigt, altid under udvikling, modulopbyggede, netbaserede aldrig færdige. Produktionsprocessen er: evig, uophørlig, under løbende opdatering, udvidelse og revision; det sker ikke efter en forudbestemt plan eller design, men er drevet af ideer og bruger interesser. Dets resultater er artefakter, ikke produkter. (Bruns 2009, s. 22-23).

20 Fra vidensdeling til produsage Udfordringer: Man plejer at være færdig med noget. To streger under og slut Man deles om opgaven, og laver sin del Man retter ikke I de andres. Man retter slet ikke i andre gruppers indlæg Læreren derimod, retter/godkender

21 Fra vidensdeling til produsage Holdets egen i-bog Kan den stå alene? Hvorfor ikke købe en i-bog? Altid opdateret Proces og ikke produkt Flere bidrager Løbende og fælles evaluering/feedback Kursister er med til at opdatere og ændre Det tager lærertid at lave rammerne En proces både for læren og kursisterne Den dag internettet ikke virker…. BYOD Mulighed for at følge med i arbejdsprocessen

22 Fra vidensdeling til produsage Google Docs Links http://kortlink.dk/h828

23 Fra vidensdeling til produsage Kan vi overhovedet meningsfuldt tale om ’digital dannelse’ som noget andet og mere end digitale kompetencer?


Download ppt "Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google