Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift."— Præsentationens transcript:

1 Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift

2 ”Danmarks bedst uddannede generation” ”Faglært til fremtiden” – reform af erhvervsuddannelserne og besparelse på vejledningsområdet. ”Gør en god skole bedre” – reform af folkeskolen. ”Bedre igennem uddannelserne” – reform af SU ”Alle kan gøre nytte” – reform af kontanthjælpssystemet ”En del af fællesskabet” – reform af førtidspension ”Gymnasier til fremtiden – klar til at læse videre” -reform af gymnasiet

3 Uddannelsespolitikkens mål og udfordring Kilde: Ove Kaj Pedersen, professor ved bl.a. CBS. ”Uddannelsessystemet skal levere comparative fordele til den private sektor, sådan at den private sektor via skatter og afgifter kan finansiere velfærdsstaten” ”Fra børnehave til universitet søger vi efter metodik, pædagogik og didaktik, som kan danne de sidste 20 % ” Markedsoplysningen: Motivation for at tage et selvansvar for egen indkomst og samfunds- deltagelse. Fra 2004-14 er der kommet 700.000 personer til Norden fra Øst- og Centraleuropa, primært til landbrug, gartneri og rengøring. De er stabile, fleksible og arbejdsivrige.

4 Dilemma Vi har verdens mest ambitiøse uddannelsespolitik - er ambitionerne for vejledningspolitikken også verdens mest ambitiøse?

5 Drømme fra dagligdagen i vejledningen Vejleder: Hvordan drømmer du om, dit liv ser ud om 5 år? Ung: Hvad mener du??? Vejleder: Hvor drømmer du fx om at bo? Drømmer du om at have et bestemt job? Ung: Altså jeg sover mest om natten og drømmer ikke så meget … jeg kan i hvert fald ikke rigtig huske, hvad jeg har drømt, når jeg vågner…

6 Hvad siger elever i 9. kl. om vejledningen? SpørgsmålHar hjulpet mig meget Har hjulpet mig noget? Har hjulpet mig lidt Slet ikke hjulpet mig Ved ikke Introkurser i 8. kl.25 %34 %27 %8 %11 % Brobygning i 9. kl41 %31 %17 %7 %4 % Erhvervspraktik40 %26 %20 %10 %3 % Personlig samtale med UU-vejleder 30 %34 %25 %9 %3 % Gruppesamtale med UU-vejleder 13 %30 %36 %14 %7 % Aktiviteter med UU-vejleder for hele klassen 13 %30%37 %13%7% Uddannelsesplan sammen med UU- vejleder 27 %36 %26 %7 %5 % Kilde: UVM, national brugerundersøgelse

7 Sådan vil forældrene støttes… Kilde: ”Skole og Forældre” Indsats% Samtale med en uddannelsesvejleder68 % Informationsarrangement med repræsentanter fra de forskellige uddannelser 60 % Workshop sammen med mit barn med en uddannelsesvejleder47 % Besøg på forskellige ungdomsuddannelser47 % Information på internettet45 % Samtale med mit barns lærere39 % Et minikursus om aftenen27 % Vejledning fra en uddannelsesvejleder og telefon eller chat10 %

8 Med mål følger strategi og indsats Uddannelse og Job Uddannelse og Job Kollektiv vejledning Kollektiv vejledning Gruppe- vejledning Gruppe- vejledning Individuel vejledning Individuel vejledning Intro og brobyg- ning Praktik, skills, messer etc. Karrierelæring og Karrierekompetencer Forstå og udvikle sig selv, udforske livet, læring og arbejde samt håndtere liv, læring og arbejde i forandringer og overgange. Karrierelæring og Karrierekompetencer Forstå og udvikle sig selv, udforske livet, læring og arbejde samt håndtere liv, læring og arbejde i forandringer og overgange. Vejledningsreform


Download ppt "Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google