Den Danske Kvalitetsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Kursus for akkrediteringskonsulenter
Den Danske Kvalitetsmodel
Date :31 1.
Den Danske Kvalitetsmodel
Intern survey uge 45.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Introduktion til Anæstesiologisk Intensiv afd. V, OUH, Svendborg Sygehus
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde.
Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Subakut geriatrisk dagafsnit med sammedagsudredning Bjørn Mathiassen Overlæge Geriatrisk Afdeling.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Antal besvarelser: 52.
Akutteamets målgruppe
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Hospitalsenheden VEST
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Kvalitet i plejen.
Rapportskrivning og fund
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Lektion 5 Afslutningsmødet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Den Danske Kvalitetsmodel
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Opfølgningsprojekt Akutteamet Aarhus kommune Louise Hjørringgaard
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Den Danske Kvalitetsmodel

Survey på Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus Afsluttende feedback 12. september 2014

Surveyteamet Ole Mazur Hendriksen (ledende surveyor) Dorte Bagger Anne Fabricius Birte Baktoft Charlotte Buch Gøthgen Steffen Hakon Hansen Margit Asser Lone Glistrup Per Sabro Nielsen (surveyoraspirant)

Hvad er der sket Interviews med ledere og medarbejdere vedrørende: Ledelse, kvalitet Kvalitetsovervågning, kvalitetsforbedringer, patientsikkerhed, klager Bygninger, forsyninger, alarmering, sikkerhed Medicinering Hygiejne og infektionskontrol Patienttracere Journaldokumentation Kliniske retningslinjer Overgange og sammenhæng i patientforløb Systemtracere I alt ca 100 besøg

Surveyornes opgave Vurderer opfyldelsesgraden af indikatorerne i hver enkelt standard Ved hjælp af Interviews Observationer Journaldokumentation Kvalitetsdata

Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version er ændret i forhold til 1 Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version er ændret i forhold til 1. version Surveyorne vurderer nu opfyldelsesgraden af indikatorerne på en firepunktskala Der afgives ikke nogen særskilt vurdering af standarderne Akkrediteringsstatus tildeles af akkrediteringsnævnet

Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version De fire mulige udfald for indikatorvurdering Helt opfyldt (alt er til stede) I betydelig grad opfyldt (Noget er til stede, og manglerne er ikke en betydelig del af indikatorkravet) I nogen grad opfyldt (Noget er til stede, og manglerne er en betydelig del af indikatorkravet) Ikke opfyldt (intet er til stede, eller der foreligger kun planer)

Eksempler på hvad I kan være stolte af og hvad I er rigtig gode til Et omfattende og solidt ledelsesforankret kvalitetsarbejde helt ud i afdelingerne understøttet af meget engagerede medarbejdere. En imponerende forskningsindsats som er i kraftig vækst. At optimere processer og dermed komme i front med overholdelse af frister for udredning og behandling. En veletableret UTH kultur lige fra rapportering til den vigtige læring. Et patientsikkerhedsarbejde der fungerer godt helt ud i afdelingerne.

Eksempler på hvad I kan være stolte af og hvad I er rigtig gode til Velfungerende medicinrum og sikre procedurer i medicineringsprocessen Indsats med inddragelse af pårørende og borgere i arbejdet med udvikling af kvaliteten. Effektivt internt beredskab i forbindelse med nedbrud som vi oplevede (IT- nedbrud)(øvelser etc.). Skærpet sikkerhed i forhold til udefra kommende faktorer.

Hvilke områder kræver særlig opmærksomhed Medicingennemgang Sedation af patienter uden medvirken af anæstesiologisk personale Vurdering af effekt af smertebehandling Håndtering af højrisikoapparatur til klinisk brug Ernæringsscreening og opfølgning Bemyndigelse Sundhedsfaglig kontaktperson

Hvad sker der nu efter surveyet Dag 1 Ekstern survey afsluttes Dag 3 Surveyrapport færdig Dag 6 Afklaring mellem ledende surveyor og IKAS Dag 7 Surveyrapport sendes i høring til jer Dag 12 Indsigelser sendes til IKAS Dag 17 Indsigelser besvares af ledende surveyor Sags materialet overdrages til akkrediteringsnævnet Senest 6 uger efter ekstern survey Akkrediteringsstatus tildeles

Mange tak For nogle inspirerende dage/ en inspirerende uge For lejligheden til at se rigtig gode eksempler på klinisk arbejde og en fantastisk korpsånd Vi har mødt et engageret, ærligt og imødekommende personale For umådelig fleksibilitet fra alle sider For tålmodighed For god forplejning