Den Danske Kvalitetsmodel
Survey på Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus Afsluttende feedback 12. september 2014
Surveyteamet Ole Mazur Hendriksen (ledende surveyor) Dorte Bagger Anne Fabricius Birte Baktoft Charlotte Buch Gøthgen Steffen Hakon Hansen Margit Asser Lone Glistrup Per Sabro Nielsen (surveyoraspirant)
Hvad er der sket Interviews med ledere og medarbejdere vedrørende: Ledelse, kvalitet Kvalitetsovervågning, kvalitetsforbedringer, patientsikkerhed, klager Bygninger, forsyninger, alarmering, sikkerhed Medicinering Hygiejne og infektionskontrol Patienttracere Journaldokumentation Kliniske retningslinjer Overgange og sammenhæng i patientforløb Systemtracere I alt ca 100 besøg
Surveyornes opgave Vurderer opfyldelsesgraden af indikatorerne i hver enkelt standard Ved hjælp af Interviews Observationer Journaldokumentation Kvalitetsdata
Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version er ændret i forhold til 1 Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version er ændret i forhold til 1. version Surveyorne vurderer nu opfyldelsesgraden af indikatorerne på en firepunktskala Der afgives ikke nogen særskilt vurdering af standarderne Akkrediteringsstatus tildeles af akkrediteringsnævnet
Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version De fire mulige udfald for indikatorvurdering Helt opfyldt (alt er til stede) I betydelig grad opfyldt (Noget er til stede, og manglerne er ikke en betydelig del af indikatorkravet) I nogen grad opfyldt (Noget er til stede, og manglerne er en betydelig del af indikatorkravet) Ikke opfyldt (intet er til stede, eller der foreligger kun planer)
Eksempler på hvad I kan være stolte af og hvad I er rigtig gode til Et omfattende og solidt ledelsesforankret kvalitetsarbejde helt ud i afdelingerne understøttet af meget engagerede medarbejdere. En imponerende forskningsindsats som er i kraftig vækst. At optimere processer og dermed komme i front med overholdelse af frister for udredning og behandling. En veletableret UTH kultur lige fra rapportering til den vigtige læring. Et patientsikkerhedsarbejde der fungerer godt helt ud i afdelingerne.
Eksempler på hvad I kan være stolte af og hvad I er rigtig gode til Velfungerende medicinrum og sikre procedurer i medicineringsprocessen Indsats med inddragelse af pårørende og borgere i arbejdet med udvikling af kvaliteten. Effektivt internt beredskab i forbindelse med nedbrud som vi oplevede (IT- nedbrud)(øvelser etc.). Skærpet sikkerhed i forhold til udefra kommende faktorer.
Hvilke områder kræver særlig opmærksomhed Medicingennemgang Sedation af patienter uden medvirken af anæstesiologisk personale Vurdering af effekt af smertebehandling Håndtering af højrisikoapparatur til klinisk brug Ernæringsscreening og opfølgning Bemyndigelse Sundhedsfaglig kontaktperson
Hvad sker der nu efter surveyet Dag 1 Ekstern survey afsluttes Dag 3 Surveyrapport færdig Dag 6 Afklaring mellem ledende surveyor og IKAS Dag 7 Surveyrapport sendes i høring til jer Dag 12 Indsigelser sendes til IKAS Dag 17 Indsigelser besvares af ledende surveyor Sags materialet overdrages til akkrediteringsnævnet Senest 6 uger efter ekstern survey Akkrediteringsstatus tildeles
Mange tak For nogle inspirerende dage/ en inspirerende uge For lejligheden til at se rigtig gode eksempler på klinisk arbejde og en fantastisk korpsånd Vi har mødt et engageret, ærligt og imødekommende personale For umådelig fleksibilitet fra alle sider For tålmodighed For god forplejning