Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akkreditering opstartsmøde Almen praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akkreditering opstartsmøde Almen praksis"— Præsentationens transcript:

1 Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Aarhus kommune

2 Den Danske Kvalitetsmodel
I Almen Praksis Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

3 Hvad siger overenskomsten?
Ved overenskomsten af 1. september 2014 fremgår, at almen praksis skal indgå i og akkrediteres efter DDKM. Det er ét ydernummer og de læger og praksispersonale, som fungerer herunder, der skal akkrediteres. Processen understøttes af en række kvalitetskonsulenter i regionerne og DAK-E i samarbejde med IKAS. Surveys starter og frem til udgangen af 2018. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

4 Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM)
Formålet er at styrke kvaliteten og patientsikkerheden gennem arbejde med standarderne i DDKM og faglig sparring fra fagfæller 95% udvikling/læring og 5% kontrol Bygger på 16 standarder, der beskriver krav til kvaliteten og patientsikkerheden i speciallægepraksis Standarder udviklet af speciallæger for speciallæger Standarderne sætter rammerne – ikke hvordan man skal gøre i praksis Udvikling Kontrol Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

5 Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) (2)
Praksis vil blive vurderet på en række indikatorer, som er beskrevet i standarderne Akkreditering opnås på baggrund af et besøg af et surveyorteam bestående af en speciallæge og en repræsentant fra praksispersonale Ved besøget interviewes læger samt praksispersonale, konkrete patientforløb gennemgås og arbejdsprocesser demonstreres Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

6 Ny model på vej

7 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

8 Kan ses og downloades på www.Ikas.dk Udleveres i bogudgave
Flere kan købes på Jørgen Esmann Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

9 Standarderne bygger på:
Overenskomsten mellem RLTN og PLO Lovgivning Øvrige krav fra sundhedsstyrelsen mv. God klinisk praksis Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

10 Akkrediteringsstandarder Almen Praksis (1 af 2)
Tema 1: Kvalitet og patientsikkerhed 1.1 Den faglige kvalitet 1.2 Anvendelse af god klinisk praksis 1.3 Utilsigtede hændelser 1.4 Patientevalueringer Tema 2: Patientsikkerhedskritiske standarder 2.1 Forebyggelse af identitetsforveksling af patienter 2.2 Lægemiddelordination og receptfornyelse 2.3 Parakliniske undersøgelser 2.4 Akutberedskab og hjertestop 2.5 Patientjournalen, datasikkerhed og fortrolighed Skal være helt opfyldte

11 Akkrediteringsstandarder Almen Praksis (2 af 2)
Tema 3: Det gode patientforløb 3.1 Tilgængelighed 3.2 Henvisning 3.3 Koordinering af patientforløb 3.4 Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin/vaccine Tema 4: Ledelse og organisation 4.1 Hygiejne 4.2 Ledelse og drift 4.3 Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling

12 Opbygning af standarder
Standardformulering Formål Indhold - kvalitetskrav Krydsreferencer Indikatorer – hvad bliver I målt på? Referencer Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

13 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

14 Evalueringer af Indikatorer
Dokumentere. Kan eksempelvis være et referat fra personalemøde eller andet møde, fremvisning af kvalitetsrapport, fremvisning af journal, fremvisning af praksisdeklaration, bevis for gennemført kursus i hjerte-lunge redning mv. Redegøre for. Klinikkens læger og evt praksispersonale skal kunne fortælle surveyors hvordan forskellige procedurer håndteres i klinikken. Der skal være enighed blandt lægerne og evt. praksispersonale om hvordan tingene gøres. Der kan suppleres med gennemgang af konkrete patientforløb samt observation af, hvordan tingene gøres i praksis. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

15 Indenfor hvilke emner skal der udarbejdes skriftlige retningslinjer
Hvordan identificeres patienter og hvordan undgås identitetsforveksling? Håndtering af Lægemiddelordination og receptfornyelse Opfølgning på parakliniske undersøgelser Håndtering af akut sygdom og hjertestop i klinikken Håndtering af visitation af patienter Plan for udvikling af klinikken samt måling af kvaliteten Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

16 Inden for hvilke emner skal der findes mundtlige procedurer (1)
Anvendelse af datafangst og lægemiddelstatistikker Håndtering af KOL og Diabetes 2 patienter samt særlige indsats overfor sårbare patienter Rapportering og opfølgning på utilsigtede hændelser Opfølgning på patienttilfredshedsundersøgelse og løbende tilbagemeldinger Håndtering af parakliniske undersøgelser internt og eksternt Journalføring, datasikkerhed og diskretion herunder uretmæssig adgang Tilgængelighed klinikken Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

17 Inden for hvilke emner skal der findes mundtlige procedurer (2)
Håndtering af henvisninger herunder specielt ved begrundet mistanke om alvorlig sygdom Koordinering af patientforløb og opfølgning på epikriser Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin Rengøring, sterilisering af udstyr, håndhygiejne og smittefarlige patienter Ansættelse af nyt personale, supervision og kompetenceudvikling Hvis en procedure involverer mere end 2 faggrupper skal den dog være skriftlig Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

18 Kvalitetsovervågning – Udarbejdelse af årshjul
Kontrol af laboratorieudstyr samt andet medicinsk udstyr (intern/ekstern) Kontrol af rengøring samt udstyr til sterilisering Kontrol af lægemidler/vacciner og utensilier (mængde, holdbarhed) Kontrol af hjertestartere, uddannelse i basal hjerte-lungeredning Journalaudit på 20 journaler årligt per læge Patienttilfredshed Feedback vedrørende henvisninger og ordinationer Datafangst og kvalitetsrapporter Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

19 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

20 DAK-E it platform til akkreditering
Se standarder Opdater praksisoplysninger Se surveyplan og surveyrapport Eksempler på retningslinjer Eksempler på hjælpeværktøjer Skabeloner for retningslinjer herunder dokumentstyring og lagring DakE Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

21 Bekræfte opdatering af praksis oplysninger samt surveydato
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

22 Se www.praksis.dk akkrediteringsnyt
Regionalt: Se akkrediteringsnyt Ved opstartsmøder får man sine ” egne konsulenter” 11/30/10 43

23 Working sandwich Sæt jer i ” klinikgrupper” eller slå jer sammen som det passer Diskutér- hvordan I tænker at gribe det an……. Vi fortsætter efter pausen… 11/30/10 43

24 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

25 1. Akkrediteringsperiode: Almen Praksis: d. 1/1 2016 – 1/1 2019
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

26 Hvem får besøg i 2016 (1. år) - kommunevis
Region Nord Region Midt Region Syd Region Sjælland Region Hovedstaden Aalborg (61) Syddjurs (11) Fredericia (17) Guldborgsund (24) Rudersdal Kommune (31) Skanderborg (15) Middelfart (10) Slagelse (27) Ishøj (14) Norddjurs (18) Fanø (1) Holbæk (20) Ballerup (20) Ringkøbing/Skjern (15) Esbjerg (38) Lolland (21) Hørsholm (12) Århus (75) Langeland (7) Herlev (12) Fåborg (15) Halsnæs (7) Nordfyn (9) Albertslund (12) Tønder (14) Gribskov (12) Aabenraa (21) Helsingør (29) Kbh. K (20) Kbh. V (18) Kbh. Ø (45)

27 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (1)
Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal herefter inden for en måned via DAK-E's hjemmeside indtaste praktiske baggrundsoplysninger vedrørende klinikken herunder organisationsform, fælles personale, uddannelseslæger mv. Minimum tre måneder før besøget vil der på DAK-E's hjemmeside ligge en detaljeret plan for besøget. Besøget gennemføres i overensstemmelse med planen og afsluttes med tilbagemelding. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

28 Eksempel. 1 ydernummer og 2 læger
Program Surveyor 1 Surveyor 2 Adresse: Velkomst, præsentation og rundvisning Gennemgang af retningslinjer og planer. Skal ligge klar til surveyors i papir- eller elektronisk form Interview af læge A, traceraktivitet Interview af læge B, traceraktivitet Interview af praksispersonale og evt. uddannelseslæge Opsamling i surveyteam Tilbagemelding til klinikken 11/30/10 43

29 Eksternt survey i almen praksis
Besøg i klinikken hvert 3 år 2 surveyors – en praktiserende læge og repræsentant fra praksispersonale. Varer ca. 4 timer, længere hvis der er flere end 2 læger Metoder: Interview af læger og øvrige praksispersonale Observation Gennemgang af konkrete patientforløb Gennemgang af retningslinjer og planer Udgangspunkt i datafangst, kvalitetsrapporter, patienttilfredshedsundersøgelser, kvalitetsmålinger, DSAM kliniske vejledninger mv. 11/30/10

30 Hver indikator vil kunne få følgende vurdering
17. september 2018 Hver indikator vil kunne få følgende vurdering Opfyldelsesgrad Definition HELT OPFYLDT Alt er til stede I BETYDELIG GRAD OPFYLDT Noget er til stede og manglerne er ikke en betydelig del af indikatorkravet I NOGEN GRAD OPFYLDT Noget er til stede, og manglerne er en betydelig del af indikatorkravet IKKE OPFYLDT Intet er til stede eller der foreligger kun planer ”Helt opfyldt” inkluderer nu, at konteksten for den pågældende institution kommer i betragtning ved vurderingen af opfyldelsesgraden. Hvis alle relevante elementer for den pågældende institution er medtaget, kan indikatoren vurderes som helt opfyldt, hvilket giver mulighed for at tage individuelle hensyn til særlige forhold for den pågældende institution. ”Ikke opfyldt” udvides til også, at inkludere det at have planer for noget. Når 2. version sættes i drift, er det ikke tilstrækkeligt kun at have planer for hvorledes en indikator fx skal implementeres eller kvalitetsovervåges. DDKM ønsker at fremme kontinuerlig kvalitetsudvikling og det at have udarbejdet planer løfter ikke kvaliteten i tilstrækkelig grad til, at det kan vurderes til at have betydning for den udøvede kvalitet. I 1.akkrediteringsrunde var det fornuftigt at give credit for aktiviteter i gang. I 2.runde skal vi se på, hvad der faktisk er opnået. Akkreditering handler selvfølgelig også om at igangsætte aktiviteter i form af kvalitetsudvikling, men de vurderes på trin 4. ”Aktiviteter i gang” udgår af beslutningstræet. ”Delvis opfyldt” er blevet opdelt i 2 kategorier, hvor der er fokus på manglernes betydning for opfyldelsesgraden. Skillelinjen bliver nu i forhold til spørgsmålet ”er manglerne en betydelig del af indikatorkravet?”. Er svaret ”ja” bliver opfyldelsesgraden ”i nogen grad opfyldt”, mens et nej giver ”i betydelig grad opfyldt”. Navnet ”i nogen grad” er valgt med fokus i at være anerkendende overfor den store indsats som langt hovedparten af institutionerne - (mindre grad ville signalere en mere lige skillelinje de to kategorier) Vigtigt at formidle at både ”Helt opfyldt” og ”i betydelig grad opfyldt” er at betragte som ok resultat i forhold til tildeling af akkrediteringsstatus. Skillelinjen ligger mellem i betydelig grad og i nogen grad ift. akkrediteringsstatus I betydelig grad giver en lærende bemærkning i surveyrapporten, mens i nogen grad giver krav om opfølgning Copyright © IKAS

31 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (2)
Få dage efter besøget modtager klinikken via e-Boks en opsamlende rapport. Der er mulighed for at komme med indsigelser til denne rapport, hvis der vurderes at være misforståelser. Rapporten vil herefter blive behandlet i akkrediteringsnævnet, og akkrediteringsstatus meldes tilbage til den enkelte læge via e-Boks. Hvis klinikken ikke umiddelbart bliver akkrediteret, vil der blive tale om en opfølgning i form af indsendelse af dokumentation eller genbesøg eventuelt i form af gennemførelse af telefoninterview. Klinikken har herefter mulighed for at blive tildelt akkreditering efter ny nævnsbehandling. Lægen modtager certifikat med akkrediteringsstatus, og akkrediteringsstatus offentliggøres på IKAS’ hjemmeside Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

32 Ekstern survey – Hvad viser afrapporteringen
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

33 Akkrediteret med bemærk.
Akkrediteringsstatus Akkrediteret Nævnsbe-handling Eksternt survey Midlertidig akkrediteret Opfølgning/2. nævnsbehandling Akkrediteret med bemærk. Akkreditering pågår Ikke akkrediteret Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

34 Udfald af akkreditering
Akkrediteret Akkrediteret med bemærkninger Ikke akkrediteret Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

35 Hjælp ????: Hvor: Se forslag ved hver enkelt standard
Tjek DAK–E og / eller IKAS Tjek akkrediteringsnyt ( sundhed.dk) Ring til en ven  Dagens konsulenter og Specialkonsulenterne Opfølgningsmøder ? Netværksgrupper?

36 Kan ses og downloades på www.Ikas.dk Udleveres i bogudgave
Flere kan købes på Jørgen Esmann Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

37 DAK-E it platform til akkreditering
Se standarder Opdater praksisoplysninger Se surveyplan og surveyrapport Eksempler på retningslinjer Eksempler på hjælpeværktøjer Skabeloner for retningslinjer herunder dokumentstyring og lagring DakE Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

38 Journal audit: Der arbejdes på flere modeller: Hold øje med akkrediteringsnyt Nedenstående er velegnet til kronikere it.dk/akkreditering/files/AP%20Vejledning%20journalau dit%201.0.pdf Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet понедельник, 17 сентября 2018 г.

39 Se www.praksis.dk akkrediteringsnyt
Regionalt: Se akkrediteringsnyt Ved opstartsmøder får man sine ” egne konsulenter” 11/30/10 43

40 Akkrediteringshjælp: lokalt i region Midt
Dagens konsulenter og specialkonsulenter: UTH manager Lægemiddelkonsulenter IT konsulenter Lab- kvalitets- konsulenter Alle navne og mailadresser på dagens referat.

41 Jeres konsulenter - ”Ring til en ven”:
Anny Adeler Jannik Falhof

42 IT konsulenter (1.1, 1.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.3) ICPC kodning POPup
IUPAC-koder Kvalitetsrapporter Webreq Vedligehold praksisdeklaration Og meget andet-- Kontakt: Og

43 ?? Interesse for kursus i:
” fra data til kvalitet” Etableres hvis interesse

44 Risikomanager: (1.3) Oplæg om patientsikkerhed og rapportering af UTH
definition og formål hvordan rapporteres en UTH Patientsikkerhedsarbejdet i praksis præsentation af ”Hændelsesanalyse” Hvordan kan der arbejdes med dette redskab Sparring i forhold til at udarbejde lokale retningslinjer Risikomanageren står altid til rådighed for hjælp og vejledning omkring UTH-arbejdet i den enkelte praksis. Kontakt: Lene Bjerregaard Risikomanager

45 Lægemiddelkonsulenter (1.1, 1.2, 2.2)
Statistik over ordinationsmønstre Retningslinier ved medicinbestilling Medicingennemgange ( medicintjek i praksis) Praksisbesøg kontakt:

46 Laboratorie –kvalitet (2.3)
Klinisk-biokemisk afdeling lokalt Kvalitetskontrol af Hb osv Kontaktes lokalt

47 Akkreditering Hvordan spiser man en elefant? Bid for bid!

48 Akkreditering, praktisk I:
start med: Uddel papirer til alle og læs dem Tovholder: navn(e) på efterhånden, men husk gerne en ” akkrediteringsminister” Tid sættes i kalender det næste år Beslut mødestruktur Hvem gør hvad Lav årsplan for akkrediteringsarbejdet.

49 Akkreditering, praktisk II: Sæt på årsplanen:
ICPC kodning– mangler? Der skal kodes min 6 mdr Er alle tilmeldt relevante Pop-up `s? Kvalitetsrapporter er der huller? Evt. opfølgning Lægemiddelstatistik evt. opfølgning Tilmelding Dan-Pep på DAK- E + opfølgning Journal – audits 20 pr læge + opfølgning OBS: Disse opgaver kan tage tid-

50 Årshjulet Oversigt over opgaver
Januar-marts ICPC kodning Tilmelding Danpep Tjek Popups Tjek kvalitetsrapporter Standard 4 April-juni Opf DanPEP Journalaudits Lægemiddelstatistikker Tjekke logbøger Standard 1-2 Juli-September Opf ICPC Lave funktionsbeskriveler Oktober-december Opfølgning journal-audits Opf medicinstatistik Standard 3

51 Akkreditering, praktisk III
De 6 retningslinier er skriftlige ! Patientidentifikation (2.1) Receptfornyelse og ordination (2.2) Opfølgning prøvesvar (2.3) Genoplivning (2.4) Håndtering visitation akutte / ikke akutte (3.1) Spec. Akutaftalen Region midt Udviklingsplan for praksis ( 4.2) Se generelle krav til dokumenter

52 Akkreditering, praktisk IV:
Procedurer: Mundtlige -men skriftlige hvis >2 deltagende faggrupper Ofte således god ide at skrive ned— Gå hver standard igennem og se hvad der giver mening for Jer--

53 Akkreditering, praktisk V: Særlige opgaver
Funktionsbeskrivelser og introduktion ( 4.3) Opdater praksisdeklaration (3.1) Lav logbøger/-liste ( hvis I ikke har) til: Lægemidler, akutkasse (2.4) Lægetasker (3.4) Køleskab, vacciner etc. (3.4) Medicinsk udstyr til flergangsbrug Genoplivningskursus ( hver 3 år) (2.4)

54 Akkreditering, praktisk VI: den enkelte standard:
START med en nem! Tovholder(e) Tidsplan, opf. møder Kvalitetsrapporter? Hvad har praksis i forvejen, der kan bruges? Procedure eller retningslinie ?

55 God arbejdslyst!


Download ppt "Akkreditering opstartsmøde Almen praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google