Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Danske Kvalitetsmodel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Danske Kvalitetsmodel"— Præsentationens transcript:

1 Den Danske Kvalitetsmodel
I Almen Praksis Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

2 Hvad siger overenskomsten?
Ved overenskomsten af 1. september 2014 fremgår, at almen praksis skal indgå i og akkrediteres efter DDKM. Det er ét ydernummer og de læger og praksispersonale, som fungerer herunder, der skal akkrediteres. Processen understøttes af en række kvalitetskonsulenter i regionerne og DAK-E i samarbejde med IKAS. Surveys starter og frem til udgangen af 2018. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

3 Formål med DDKM i almen praksis?
At give sparring til almen praksis om udvikling af kvaliteten og patientsikkerheden i praksis Måle kvaliteten og sikre, at den forbedres, hvor den findes utilstrækkelig Fremme samarbejdet på tværs af det danske sundhedsvæsen Udvikling Kontrol Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

4 Institut for Kvalitet og Akkreditering
i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

5 Myter om DDKM Der er ikke evidens for akkreditering
Der er evidens for klinisk effekt på sygehusområdet, kun i mindre grad for AP Stort forskningsprojekt iværksættes klinisk effekt, implementering og støttefunktioner DDKM er bureaukratisk og kræver nytteløse registreringer af kvaliteten DDKM i almen praksis vedrører den daglige kliniske praksis nuværende registrering anvendes i vidt omfang i kvalitetsdokumentationen Byrden af NY-registrering er minimal Der skal udarbejdes stor mængder retningslinjer som alligevel ikke anvendes af personalet Der skal udarbejdes ca. 5 retningslinjer og en plan for udvikling af klinikken Øvrige bygger på mundtlige procedurer Krav om skriftlighed - hvis en arbejdsprocedure involverer mere end 2 faggrupper i samme arbejdsproces Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

6 Myter om DDKM (2) Retningslinjer fjerner den faglige frihed og den individuelle behandling af patienter Klinikken fastsætter selv INDHOLD af retningslinjer og procedurer DDKM er en DJØF-isering af sundhedsvæsenet og standarder er udviklet bag et skrivebord Praktiserende læger har udviklet standarderne 26 praksis har pilottestet DDKM vil gøre almen praksis ens med fælles standarder Klinikken udvikler sine egne beskrivelser af retningslinjer og procedurer Børn skal faldscreenes og screenes for rygning og alkohol på hospitalerne, voldsom mange registreringer Misforstået overimplementering – har ikke noget med DDKM at gøre Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

7 Myter om DDKM (3) DDKM fastsætter kvaliteten i sundhedsvæsenet
Det er klinisk praksis der selv fastsætter fagligt indhold og den kvalitet der skal leveres DDKM er instrumentet til at følge og holde styr på kvaliteten at forbedre klinisk og organisatorisk kvalitet løbende Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

8 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

9 Kan ses og downloades på www.Ikas.dk Udleveres i bogudgave
Flere kan købes på Jørgen Esmann Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

10 Standarderne bygger på:
Overenskomsten mellem RLTN og PLO Lovgivning Øvrige krav fra sundhedsstyrelsen mv. God klinisk praksis Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

11 Akkrediteringsstandarder Almen Praksis (1 af 2)
Tema 1: Kvalitet og patientsikkerhed 1.1 Den faglige kvalitet 1.2 Anvendelse af god klinisk praksis 1.3 Utilsigtede hændelser 1.4 Patientevalueringer Tema 2: Patientsikkerhedskritiske standarder 2.1 Forebyggelse af identitetsforveksling af patienter 2.2 Lægemiddelordination og receptfornyelse 2.3 Parakliniske undersøgelser 2.4 Akutberedskab og hjertestop 2.5 Patientjournalen, datasikkerhed og fortrolighed Skal være helt opfyldte

12 Akkrediteringsstandarder Almen Praksis (2 af 2)
Tema 3: Det gode patientforløb 3.1 Tilgængelighed 3.2 Henvisning 3.3 Koordinering af patientforløb 3.4 Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin/vaccine Tema 4: Ledelse og organisation 4.1 Hygiejne 4.2 Ledelse og drift 4.3 Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling

13 Opbygning af standarder
Standardformulering Formål Indhold - kvalitetskrav Krydsreferencer Indikatorer – hvad bliver I målt på? Referencer Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

14 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

15 Evalueringer af Indikatorer
Dokumentere. Kan eksempelvis være et referat fra personalemøde eller andet møde, fremvisning af kvalitetsrapport, fremvisning af journal, fremvisning af praksisdeklaration, bevis for gennemført kursus i hjerte-lunge redning mv. Redegøre for. Klinikkens læger og evt praksispersonale skal kunne fortælle surveyors hvordan forskellige procedurer håndteres i klinikken. Der skal være enighed blandt lægerne og evt. praksispersonale om hvordan tingene gøres. Der kan suppleres med gennemgang af konkrete patientforløb samt observation af, hvordan tingene gøres i praksis. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

16 Indenfor hvilke emner skal der udarbejdes skriftlige retningslinjer
Hvordan identificeres patienter og hvordan undgås identitetsforveksling? Håndtering af Lægemiddelordination og receptfornyelse Opfølgning på parakliniske undersøgelser Håndtering af akut sygdom og hjertestop i klinikken Håndtering af visitation af patienter Plan for udvikling af klinikken samt måling af kvaliteten Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

17 Inden for hvilke emner skal der findes mundtlige procedurer (1)
Anvendelse af datafangst og lægemiddelstatistikker Håndtering af KOL og Diabetes 2 patienter samt særlige indsats overfor sårbare patienter Rapportering og opfølgning på utilsigtede hændelser Opfølgning på patienttilfredshedsundersøgelse og løbende tilbagemeldinger Håndtering af parakliniske undersøgelser internt og eksternt Journalføring, datasikkerhed og diskretion herunder uretmæssig adgang Tilgængelighed klinikken Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

18 Inden for hvilke emner skal der findes mundtlige procedurer (2)
Håndtering af henvisninger herunder specielt ved begrundet mistanke om alvorlig sygdom Koordinering af patientforløb og opfølgning på epikriser Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin Rengøring, sterilisering af udstyr, håndhygiejne og smittefarlige patienter Ansættelse af nyt personale, supervision og kompetenceudvikling Hvis en procedure involverer mere end 2 faggrupper skal den dog være skriftlig Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

19 Kvalitetsovervågning – Udarbejdelse af årshjul
Kontrol af laboratorieudstyr samt andet medicinsk udstyr (intern/ekstern) Kontrol af rengøring samt udstyr til sterilisering Kontrol af lægemidler/vacciner og utensilier (mængde, holdbarhed) Kontrol af hjertestartere, uddannelse i basal hjerte-lungeredning Journalaudit på 20 journaler årligt per læge Patienttilfredshed Feedback vedrørende henvisninger og ordinationer Datafangst og kvalitetsrapporter Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

20 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

21 DAK-E it platform til akkreditering
Se standarder Opdater praksisoplysninger Se surveyplan og surveyrapport Eksempler på retningslinjer Eksempler på hjælpeværktøjer Skabeloner for retningslinjer herunder dokumentstyring og lagring DakE Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

22 Institut for Kvalitet og Akkreditering
i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

23 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Implementer. - Retningslinjer - Procedurer - Dokumen-tation - Redegør Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

24 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (1)
Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal herefter inden for en måned via DAK-E's hjemmeside indtaste praktiske baggrundsoplysninger vedrørende klinikken herunder organisationsform, fælles personale, uddannelseslæger mv. Minimum tre måneder før besøget vil der på DAK-E's hjemmeside ligge en detaljeret plan for besøget. Besøget gennemføres i overensstemmelse med planen og afsluttes med tilbagemelding. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

25 1. Akkrediteringsperiode: Almen Praksis: d. 1/1 2016 – 1/1 2019
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

26 Hvem får besøg i 2016 (1. år) - kommunevis
Region Nord Region Midt Region Syd Region Sjælland Region Hovedstaden Aalborg (61) Syddjurs (11) Fredericia (17) Guldborgsund (24) Rudersdal Kommune (31) Skanderborg (15) Middelfart (10) Slagelse (27) Ishøj (14) Norddjurs (18) Fanø (1) Holbæk (20) Ballerup (20) Ringkøbing/Skjern (15) Esbjerg (38) Lolland (21) Hørsholm (12) Århus (75) Langeland (7) Herlev (12) Fåborg (15) Halsnæs (7) Nordfyn (9) Albertslund (12) Tønder (14) Gribskov (12) Aabenraa (21) Helsingør (29) Kbh. K (20) Kbh. V (18) Kbh. Ø (45)

27 Hvem får besøg i 2017 (2. år) - kommunevis
Region Nord Region Midt Region Syd Region Sjælland Region Hovedstaden Thisted (17) Århus (46) Assens (10) Odsherred (10) Kbh. N (34) Vesthimmerland (11) Samsø (2) Kerteminde (6) Faxe (9) Kbh. S (48) Morsø (7) Viborg (26) Svendborg (20) Vordingborg (21) Kbh. NV (21) Læsø (1) Horsens (22) Haderslev (15) Solrød (4) Kbh. SV (6) Frederikshavn (18) Struer (9) Vejen (13) Køge (22) Valby (20) Hjørring (6) Odder (10) Vejle (31) Kalundborg (16) Brønshøj (16) Favrskov (13) Billund (13) Næstved (12) Vanløse (16) Ikast/Brande (9) Varde (18) Tårnby (19) Fredensborg (9) Hillerød (15) Allerød (8) Frederikssund (6) Hvidovre (21)

28 Hvem får besøg i 2018 (3. år) - kommunevis
Region Nord Region Midt Region Syd Region Sjælland Region Hovedstaden Hjørring (19) Lemvig (11) Nyborg (7) Næstved (9) Gentofte (37) Rebild (9) Skive (16) Odense (64) Roskilde (31) Gladsaxe (26) Jammerbugt (8) Silkeborg (26) Ærø (4) Sorø (8) Rødovre (17) Mariager (15) Hedensted (7) Sønderborg (23) Lejre (8) Frederikssund (5) Brønderslev (11) Holstebro (20) Kolding (30) Greve (24) Lyngby-Taarbæk (19) Herning (16) Ringsted (9) Frederiksberg C (18) Randers (37) Stevns (3) Frederiksberg (35) Dragør (6) Glostrup (8) Brøndby (15) Vallensbæk (6) Egedal (6) Furesø (18) Høje Taastrup (13) Bornholm (13) Christiansø (1)

29 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (1)
Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal herefter inden for en måned via DAK-E's hjemmeside indtaste praktiske baggrundsoplysninger vedrørende klinikken herunder organisationsform, fælles personale, uddannelseslæger mv. Minimum tre måneder før besøget vil der på DAK-E's hjemmeside ligge en detaljeret plan for besøget. Besøget gennemføres i overensstemmelse med planen og afsluttes med tilbagemelding. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

30 Eksempel. 1 ydernummer og 2 læger
Program Surveyor 1 Surveyor 2 Adresse: Velkomst, præsentation og rundvisning Gennemgang af retningslinjer og planer. Skal ligge klar til surveyors i papir- eller elektronisk form Interview af læge A, traceraktivitet Interview af læge B, traceraktivitet Interview af praksispersonale og evt. uddannelseslæge Opsamling i surveyteam Tilbagemelding til klinikken 11/30/10 43

31 Eksternt survey i almen praksis
Besøg i klinikken hvert 3 år 2 surveyors – en praktiserende læge og repræsentant fra praksispersonale. Varer ca. 4 timer, længere hvis der er flere end 2 læger Metoder: Interview af læger og øvrige praksispersonale Observation Gennemgang af konkrete patientforløb Gennemgang af retningslinjer og planer Udgangspunkt i datafangst, kvalitetsrapporter, patienttilfredshedsundersøgelser, kvalitetsmålinger, DSAM kliniske vejledninger mv. 11/30/10

32 Hver indikator vil kunne få følgende vurdering
18. september 2018 Hver indikator vil kunne få følgende vurdering Opfyldelsesgrad Definition HELT OPFYLDT Alt er til stede I BETYDELIG GRAD OPFYLDT Noget er til stede og manglerne er ikke en betydelig del af indikatorkravet I NOGEN GRAD OPFYLDT Noget er til stede, og manglerne er en betydelig del af indikatorkravet IKKE OPFYLDT Intet er til stede eller der foreligger kun planer ”Helt opfyldt” inkluderer nu, at konteksten for den pågældende institution kommer i betragtning ved vurderingen af opfyldelsesgraden. Hvis alle relevante elementer for den pågældende institution er medtaget, kan indikatoren vurderes som helt opfyldt, hvilket giver mulighed for at tage individuelle hensyn til særlige forhold for den pågældende institution. ”Ikke opfyldt” udvides til også, at inkludere det at have planer for noget. Når 2. version sættes i drift, er det ikke tilstrækkeligt kun at have planer for hvorledes en indikator fx skal implementeres eller kvalitetsovervåges. DDKM ønsker at fremme kontinuerlig kvalitetsudvikling og det at have udarbejdet planer løfter ikke kvaliteten i tilstrækkelig grad til, at det kan vurderes til at have betydning for den udøvede kvalitet. I 1.akkrediteringsrunde var det fornuftigt at give credit for aktiviteter i gang. I 2.runde skal vi se på, hvad der faktisk er opnået. Akkreditering handler selvfølgelig også om at igangsætte aktiviteter i form af kvalitetsudvikling, men de vurderes på trin 4. ”Aktiviteter i gang” udgår af beslutningstræet. ”Delvis opfyldt” er blevet opdelt i 2 kategorier, hvor der er fokus på manglernes betydning for opfyldelsesgraden. Skillelinjen bliver nu i forhold til spørgsmålet ”er manglerne en betydelig del af indikatorkravet?”. Er svaret ”ja” bliver opfyldelsesgraden ”i nogen grad opfyldt”, mens et nej giver ”i betydelig grad opfyldt”. Navnet ”i nogen grad” er valgt med fokus i at være anerkendende overfor den store indsats som langt hovedparten af institutionerne - (mindre grad ville signalere en mere lige skillelinje de to kategorier) Vigtigt at formidle at både ”Helt opfyldt” og ”i betydelig grad opfyldt” er at betragte som ok resultat i forhold til tildeling af akkrediteringsstatus. Skillelinjen ligger mellem i betydelig grad og i nogen grad ift. akkrediteringsstatus I betydelig grad giver en lærende bemærkning i surveyrapporten, mens i nogen grad giver krav om opfølgning Copyright © IKAS

33 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (2)
Få dage efter besøget modtager klinikken via e-Boks en opsamlende rapport. Der er mulighed for at komme med indsigelser til denne rapport, hvis der vurderes at være misforståelser. Rapporten vil herefter blive behandlet i akkrediteringsnævnet, og akkrediteringsstatus meldes tilbage til den enkelte læge via e-Boks. Hvis klinikken ikke umiddelbart bliver akkrediteret, vil der blive tale om en opfølgning i form af indsendelse af dokumentation eller genbesøg eventuelt i form af gennemførelse af telefoninterview. Klinikken har herefter mulighed for at blive tildelt akkreditering efter ny nævnsbehandling. Lægen modtager certifikat med akkrediteringsstatus, og akkrediteringsstatus offentliggøres på IKAS’ hjemmeside Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

34 Ekstern survey – Hvad viser afrapporteringen
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

35 Akkrediteret med bemærk.
Akkrediteringsstatus Akkrediteret Nævnsbe-handling Eksternt survey Midlertidig akkrediteret Opfølgning/2. nævnsbehandling Akkrediteret med bemærk. Akkreditering pågår Ikke akkrediteret Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

36 Udfald af akkreditering
Akkrediteret Akkrediteret med bemærkninger Ikke akkrediteret Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018


Download ppt "Den Danske Kvalitetsmodel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google