Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKatrine Mølgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde
2
PROGRAM: 17.00Velkomst 17.05Præsentation af DDKM i speciallægepraksis 18.00Hvordan foregår survey? 18.20Pause med let buffet 18.50Præsentation af værktøjer til arbejdet 19.20Erfaringer fra en ørelæge-klinik v/Ann-Louise Reventlow-Mourier 19.40Sådan kommer du i gang med arbejdet 19.50 Spørgsmål og evaluering 20.00 Tak for i dag – aflevering af evalueringsskema
3
Introduktionsmøde Præsentation af eKVIS 3 medarbejdere Finansieret af Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis Refererer til eKVIS-styregruppen
4
Formålet er at koordinere, understøtte og formidle, kvalitetsarbejdet for praktiserende speciallæger: Akkreditering via Den Danske Kvalitetsmodel Databåret kvalitet Rapportering til kliniske retningslinjer Patientoplevet kvalitet PROM (Patient Rapporterede Outcome Mål) Introduktionsmøde eKVIS’ formål og opgaver
5
DDKM i speciallægepraksis Introduktionsmøde
6
Baggrund Det er en del af overenskomsten FAPS bakke op om ekstern vurdering FAPS støtter synliggørelse af kvalitetsarbejdet FAPS ønskede indflydelse: - 7 praktiserende speciallæger med i udviklingen - Pilottestet i 44 speciallægepraksis - anerkendelse af tidsforbrug DDKM fortsætter i primær sektor dato
7
Centrale begreber Akkreditering: Kvalitetsvurdering, hvor en anerkendt myndighed (IKAS) vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever op til et sæt af fælles standarder. Survey: Fokuseret besøg i klinikken, hvor survey-teamet via observation, gennemgang og interview undersøger om indikatorerne er opfyldt Surveyor: Sundhedsfaglig person (læge fra praksis) fra IKAS, som er trænet i surveyrollen
8
Standarder: beskrivelse af kvaliteten på et givent område, f.eks. Visitation og henvisning 5 patientsikkerhedskritiske standarder. Indikator: En indikator beskriver det konkrete krav der skal opfyldes for at opnå en akkreditering af speciallægepraksis Retningslinjer/procedure: retningslinjer er altid skriftlige. Procedure skal være skriftlige hvis der er involveret 3 eller flere fagpersoner Introduktionsmøde
9
Aktører eKVIS: Enheden for kvalitet i speciallægepraksis Vejledning og hjælpeværktøjer herunder akkrediteringssite IKAS: Institut for kvalitet og akkreditering i sundhedsvæsenet Spørgsmål om survey – planlægning, gennemførelse, resultat DAK-E: Dansk almen medicinsk kvalitetsenhed Teknisk hjælp til at tilgå akkrediteringssite
10
Hvorfor akkreditering? Styrke kvaliteten og patientsikkerheden gennem arbejdet med standarder og indikatorer Fremme systematikken i klinikken Fokus på egenkontrol af klinikkens kvalitet Bevidsthed om lederrolle Konkretisere og afstemme opgaver og roller i klinikken Introduktionsmøde
11
Akkreditering versus tilsyn Akkreditering skal vurdere klinikkens evne til at skabe udvikling i klinikken via konkretisering, selvkontrol, refleksion og forbedring. Tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed har til formål at kontrollere, om der er konkrete forhold i klinikken, som kan true patientsikkerheden Risikobaseret tilsyn fra 2017 Introduktionsmøde
12
16 standarder som bygger på : God klinisk praksis Overenskomsten mellem RLTN og FAPS Lovgivning Øvrige krav fra sundhedsstyrelsen mv. Generiske standarder fra SST-tilsyn Introduktionsmøde
13
Standardens opbygning Standardformulering Formål Indhold Krydsreferencer til andre standarder Indikatorer Referencer Introduktionsmøde Intention
14
Typer af krav i indikatorerne Redegøre forKlinikkens læger og evt. ikke-lægeligt personale skal kunne fortælle surveyors, hvordan forskellige procedurer håndteres i klinikken. Der skal være enighed blandt lægerne og evt. ikke-lægeligt personale om hvordan tingene gøres. DokumentereKan eksempelvis være ved at fremvise et referat fra et personalemøde, en journal, en servicekontrakt for apparatur, lognings-lister el. bevis for gennemført kursus i hjerte-lungeredning. DemonstrereKlinikkens læger og evt. ikke-lægeligt personale skal kunne vise, hvordan de håndterer forskellige arbejdsprocedurer – og at det stemmer overens med evt. skriftlige retningslinjer. VurdereKlinikken skal vise, at der er reflekteret over kvalitetsdata og evt. tilbagemeldinger om kvalitetsproblemer Introduktionsmøde
15
16 standarder, 68 indikatorer Nogle standarder er ikke relevante for alle specialer eksempelvis sedation af patienter uden anæstesiologisk medvirken Nogle indikatorer er ikke relevante for alle specialer/klinikker eksempelvis om anæstesi, kirurgi samt apparatur Introduktionsmøde
16
1. Ledelse, kvalitet og drift Plan for: Organisering af kvalitetsarbejdet Kvalitetsovervågning (Årshjul) Ansvars- og opgavebeskrivelse Udvikling af klinikken (Udviklingsmål) Introduktionsmøde Retningslinjer: - Plan for udvikling af klinikken
17
2. Anvendelse af retningsgivende dokumenter vedrørende diagnostik og behandling Retningslinjer for diagnostik og behandling Håndtering af hyppigste patientforløb Afvigelser fra retningslinjer Kliniske kvalitetsdatabaser Introduktionsmøde Retningslinjer: -Oversigt over faglige retningslinjer for diagnostik og behandling
18
3. Patientsikkerhed Identifikation af arbejdsgange, apparatur mv. hvor der er forhøjet risiko for patienter Forebyggelse af og håndtering af skader og komplikationer Risici ved indførelse af nye arbejdsgange, behandlinger og apparatur Forebyggelse af og håndtering af skader og komplikationer ved indførelse af nye arbejdsgange, behandlinger og apparatur Sikker kirurgi Blødninger Overvågning af patienter i fuld anæstesi Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under OP Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af større blødninger -Overvågning af patienter i anæstesi
19
4. Utilsigtede hændelser Rapportering af UTH Læring af UTH Information til patienter Lægemiddelbivirkninger Introduktionsmøde
20
5. Sedation af patienter uden anæstesiologisk medvirken Patientsikkerhedskritisk Håndtering af sedation (hvilke situationer, lægemidler, interaktion med anden medicin, dosering, observation, hjemsendelse) Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under sedation Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af sedation -Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under sedation
21
6. Patientjournalen Patientsikkerhedskritisk Håndtering af journaler Patienternes adgang til journalen Ændringer af forkerte journaloplysninger Introduktionsmøde
22
7. Patientidentifikation Patientsikkerhedskritisk Hvordan og hvornår håndteres patientidentifikation Mærkning af diagnostisk materiale Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af patientidentifikation
23
8. Parakliniske undersøgelser Patientsikkerhedskritisk Rekvirering og håndtering af parakliniske undersøgelser Opfølgning på parakliniske undersøgelser Identifikation af manglende prøvesvar Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af opfølgning på parakliniske undersøgelser
24
9. Basal hjerte-lungeredning Patientsikkerhedskritisk Akut sygdom og hjertestop Kontrol af lægemidler, hjertestartere mv. til brug i akutte situationer Kursus i basal hjerte-lunge redning Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af akut sygdom og hjertestop i klinikken
25
10. Visitation og henvisning Visitation af patienter (Akutte/ikke akutte) Henvisninger (indhold og rette sted) Lægebreve Introduktionsmøde Retningslinjer: - Visitation og henvisning af patienter
26
11. Hygiejne Rengøring Medicinsk udstyr og materialer til flergangsbrug Håndhygiejne Smittefarlige patienter Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af håndhygiejne -Håndtering af kirurgisk håndvask -Håndtering af smittefarlige patienter
27
12. Apparatur til diagnostik og behandling Kontrol og vedligehold af apparatur til diagnostik og behandling Introduktionsmøde
28
13. Personoplysninger og diskretion Datasikkerhed Diskretion Uretmæssig adgang til medicin og patientdata Introduktionsmøde
29
14. Håndtering af utensilier og lægemidler Indkøb, opbevaring og bortskaffelse af utensilier og lægemidler Holdbarhed, korrekt opbevaring Introduktionsmøde
30
15. Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling Introduktion af nyansatte Funktionsbeskrivelser Generel supervision Uddelegering af opgaver, supervision og tilsyn Kompetenceudvikling Introduktionsmøde
31
16. Patienters oplevelse af kvalitet Tilbagemeldinger fra patienter (håndtering og opfølgning) Opfølgning på måling af patienters oplevelser (EKVIS patienttilfredshedsundersøgelse) Introduktionsmøde
32
Generelle krav på tværs af standarder Formkrav til udarbejdede retningslinjer http://ekvis.dk/hjaelpevaerktoejer http://ekvis.dk/hjaelpevaerktoejer Årlig journalaudit – før og efter survey Kvalitetsovervågningsplan http://ekvis.dk/Akkreditering/eksempler-til- inspiration http://ekvis.dk/Akkreditering/eksempler-til- inspiration Introduktionsmøde
33
Survey, vurdering og endelig akkrediteringsstatus Introduktionsmøde
34
Akkrediteringsplan - speciallægepraksis Introduktionsmøde
35
Planlægning af klinikkens survey Giv tilladelse i e-Boks til at modtage post fra private Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal inden for en måned, efter tilsendelse af dato, indtaste baggrundsoplysninger vedrørende klinikken og markere med flueben at survey-datoen er accepteret. Dette gøres i akkrediteringssitet Minimum tre måneder før besøget vil der på akkrediteringssitet ligge en detaljeret plan for besøget. Introduktionsmøde
36
Ugen op til survey Upload klinikkens dokumenter seneste 7 dage før i akkrediteringssitet eller hav dem tilgængeligt i klinikken Surveyor kontakter klinikken, præsenterer sig og aftaler evt. praktiske forhold Sikre at relevant personale er til stede Tilbyd drikkelse og evt. lidt til blodsukkeret Introduktionsmøde
37
Selve survey-besøget Introduktionsmøde Pia Kofoed
38
Behandling af surveyrapport Introduktionsmøde
39
Hver indikator vurderes Introduktionsmøde
40
Forklaring ved manglende opfyldelse Introduktionsmøde
41
Akkrediteringsstatus Introduktionsmøde
42
Klinikkens akkrediteringsstatus Introduktionsmøde Akkrediteret Akkrediteret med bemærkninger Ikke akkrediteret
43
Introduktionsmøde Let buffet
44
Værktøjer til akkrediteringsarbejdet Introduktionsmøde
45
dato Værktøjer til arbejdet Brug eKVIS’ hjemmeside eKVIS.dk
46
Introduktionsmøde Demo af akkrediteringssitet Frivilligt, enkelt og gratis Fordele: - deling med kollegaer - deling med surveyore - styr på klinikkens dokumenter Hvem har adgang til sitet? Demo til at øve sig på
47
Introduktionsmøde Indgangen til akkrediteringssitet www.eKVIS.dk
48
Erfaringer fra en ørelægeklinik v/Ann-Louise Reventlow-Mourier Introduktionsmøde
49
Sådan kommer du i gang med arbejdet: Læs bogen med standarderne Frasorter ikke relevante standarder – specialeguidespecialeguide Få overblik Lav en tidsplan og en arbejdsfordeling Involver personalet fra starten Drøft arbejdsgangene – opnå fælles forståelse Bliv inspireret af kollegaernes eksempler Brug mentor eller netværksgruppe
50
Erfaringer og tips Beskriv hvad I gør/vil gøre – helt konkret Pas på ikke at skrive for meget Planlæg journalaudit i god tid – plads til opfølgning Start med de konkrete eller aktuelle standarder Sørg for at have retningslinjer og dokumentation, der hvor det kræves Retningslinjer understøtter at aftaler og arbejdsgange er kendt af alle. Introduktionsmøde
52
Husk at udfylde evalueringsskema Husk at indsende skemaer for kompensation og transportgodtgørelse Tak for i dag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.