Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde."— Præsentationens transcript:

1 Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde

2 PROGRAM: 17.00Velkomst 17.05Præsentation af DDKM i speciallægepraksis 18.00Hvordan foregår survey? 18.20Pause med let buffet 18.50Præsentation af værktøjer til arbejdet 19.20Erfaringer fra en ørelæge-klinik v/Ann-Louise Reventlow-Mourier 19.40Sådan kommer du i gang med arbejdet 19.50 Spørgsmål og evaluering 20.00 Tak for i dag – aflevering af evalueringsskema

3 Introduktionsmøde Præsentation af eKVIS 3 medarbejdere Finansieret af Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis Refererer til eKVIS-styregruppen

4 Formålet er at koordinere, understøtte og formidle, kvalitetsarbejdet for praktiserende speciallæger: Akkreditering via Den Danske Kvalitetsmodel Databåret kvalitet Rapportering til kliniske retningslinjer Patientoplevet kvalitet PROM (Patient Rapporterede Outcome Mål) Introduktionsmøde eKVIS’ formål og opgaver

5 DDKM i speciallægepraksis Introduktionsmøde

6 Baggrund Det er en del af overenskomsten FAPS bakke op om ekstern vurdering FAPS støtter synliggørelse af kvalitetsarbejdet FAPS ønskede indflydelse: - 7 praktiserende speciallæger med i udviklingen - Pilottestet i 44 speciallægepraksis - anerkendelse af tidsforbrug DDKM fortsætter i primær sektor dato

7 Centrale begreber Akkreditering: Kvalitetsvurdering, hvor en anerkendt myndighed (IKAS) vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever op til et sæt af fælles standarder. Survey: Fokuseret besøg i klinikken, hvor survey-teamet via observation, gennemgang og interview undersøger om indikatorerne er opfyldt Surveyor: Sundhedsfaglig person (læge fra praksis) fra IKAS, som er trænet i surveyrollen

8 Standarder: beskrivelse af kvaliteten på et givent område, f.eks. Visitation og henvisning 5 patientsikkerhedskritiske standarder. Indikator: En indikator beskriver det konkrete krav der skal opfyldes for at opnå en akkreditering af speciallægepraksis Retningslinjer/procedure: retningslinjer er altid skriftlige. Procedure skal være skriftlige hvis der er involveret 3 eller flere fagpersoner Introduktionsmøde

9 Aktører eKVIS: Enheden for kvalitet i speciallægepraksis  Vejledning og hjælpeværktøjer herunder akkrediteringssite IKAS: Institut for kvalitet og akkreditering i sundhedsvæsenet  Spørgsmål om survey – planlægning, gennemførelse, resultat DAK-E: Dansk almen medicinsk kvalitetsenhed  Teknisk hjælp til at tilgå akkrediteringssite

10 Hvorfor akkreditering? Styrke kvaliteten og patientsikkerheden gennem arbejdet med standarder og indikatorer Fremme systematikken i klinikken Fokus på egenkontrol af klinikkens kvalitet Bevidsthed om lederrolle Konkretisere og afstemme opgaver og roller i klinikken Introduktionsmøde

11 Akkreditering versus tilsyn Akkreditering skal vurdere klinikkens evne til at skabe udvikling i klinikken via konkretisering, selvkontrol, refleksion og forbedring. Tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed har til formål at kontrollere, om der er konkrete forhold i klinikken, som kan true patientsikkerheden Risikobaseret tilsyn fra 2017 Introduktionsmøde

12 16 standarder som bygger på : God klinisk praksis Overenskomsten mellem RLTN og FAPS Lovgivning Øvrige krav fra sundhedsstyrelsen mv. Generiske standarder fra SST-tilsyn Introduktionsmøde

13 Standardens opbygning Standardformulering Formål Indhold Krydsreferencer til andre standarder Indikatorer Referencer Introduktionsmøde Intention

14 Typer af krav i indikatorerne Redegøre forKlinikkens læger og evt. ikke-lægeligt personale skal kunne fortælle surveyors, hvordan forskellige procedurer håndteres i klinikken. Der skal være enighed blandt lægerne og evt. ikke-lægeligt personale om hvordan tingene gøres. DokumentereKan eksempelvis være ved at fremvise et referat fra et personalemøde, en journal, en servicekontrakt for apparatur, lognings-lister el. bevis for gennemført kursus i hjerte-lungeredning. DemonstrereKlinikkens læger og evt. ikke-lægeligt personale skal kunne vise, hvordan de håndterer forskellige arbejdsprocedurer – og at det stemmer overens med evt. skriftlige retningslinjer. VurdereKlinikken skal vise, at der er reflekteret over kvalitetsdata og evt. tilbagemeldinger om kvalitetsproblemer Introduktionsmøde

15 16 standarder, 68 indikatorer Nogle standarder er ikke relevante for alle specialer  eksempelvis sedation af patienter uden anæstesiologisk medvirken Nogle indikatorer er ikke relevante for alle specialer/klinikker  eksempelvis om anæstesi, kirurgi samt apparatur Introduktionsmøde

16 1. Ledelse, kvalitet og drift Plan for:  Organisering af kvalitetsarbejdet  Kvalitetsovervågning (Årshjul)  Ansvars- og opgavebeskrivelse  Udvikling af klinikken (Udviklingsmål) Introduktionsmøde Retningslinjer: - Plan for udvikling af klinikken

17 2. Anvendelse af retningsgivende dokumenter vedrørende diagnostik og behandling Retningslinjer for diagnostik og behandling Håndtering af hyppigste patientforløb Afvigelser fra retningslinjer Kliniske kvalitetsdatabaser Introduktionsmøde Retningslinjer: -Oversigt over faglige retningslinjer for diagnostik og behandling

18 3. Patientsikkerhed Identifikation af arbejdsgange, apparatur mv. hvor der er forhøjet risiko for patienter Forebyggelse af og håndtering af skader og komplikationer Risici ved indførelse af nye arbejdsgange, behandlinger og apparatur Forebyggelse af og håndtering af skader og komplikationer ved indførelse af nye arbejdsgange, behandlinger og apparatur Sikker kirurgi Blødninger Overvågning af patienter i fuld anæstesi Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under OP Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af større blødninger -Overvågning af patienter i anæstesi

19 4. Utilsigtede hændelser Rapportering af UTH Læring af UTH Information til patienter Lægemiddelbivirkninger Introduktionsmøde

20 5. Sedation af patienter uden anæstesiologisk medvirken Patientsikkerhedskritisk Håndtering af sedation (hvilke situationer, lægemidler, interaktion med anden medicin, dosering, observation, hjemsendelse) Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under sedation Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af sedation -Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under sedation

21 6. Patientjournalen Patientsikkerhedskritisk Håndtering af journaler Patienternes adgang til journalen Ændringer af forkerte journaloplysninger Introduktionsmøde

22 7. Patientidentifikation Patientsikkerhedskritisk Hvordan og hvornår håndteres patientidentifikation Mærkning af diagnostisk materiale Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af patientidentifikation

23 8. Parakliniske undersøgelser Patientsikkerhedskritisk Rekvirering og håndtering af parakliniske undersøgelser Opfølgning på parakliniske undersøgelser Identifikation af manglende prøvesvar Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af opfølgning på parakliniske undersøgelser

24 9. Basal hjerte-lungeredning Patientsikkerhedskritisk Akut sygdom og hjertestop Kontrol af lægemidler, hjertestartere mv. til brug i akutte situationer Kursus i basal hjerte-lunge redning Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af akut sygdom og hjertestop i klinikken

25 10. Visitation og henvisning Visitation af patienter (Akutte/ikke akutte) Henvisninger (indhold og rette sted) Lægebreve Introduktionsmøde Retningslinjer: - Visitation og henvisning af patienter

26 11. Hygiejne Rengøring Medicinsk udstyr og materialer til flergangsbrug Håndhygiejne Smittefarlige patienter Introduktionsmøde Retningslinjer: -Håndtering af håndhygiejne -Håndtering af kirurgisk håndvask -Håndtering af smittefarlige patienter

27 12. Apparatur til diagnostik og behandling Kontrol og vedligehold af apparatur til diagnostik og behandling Introduktionsmøde

28 13. Personoplysninger og diskretion Datasikkerhed Diskretion Uretmæssig adgang til medicin og patientdata Introduktionsmøde

29 14. Håndtering af utensilier og lægemidler Indkøb, opbevaring og bortskaffelse af utensilier og lægemidler Holdbarhed, korrekt opbevaring Introduktionsmøde

30 15. Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling Introduktion af nyansatte Funktionsbeskrivelser Generel supervision Uddelegering af opgaver, supervision og tilsyn Kompetenceudvikling Introduktionsmøde

31 16. Patienters oplevelse af kvalitet Tilbagemeldinger fra patienter (håndtering og opfølgning) Opfølgning på måling af patienters oplevelser (EKVIS patienttilfredshedsundersøgelse) Introduktionsmøde

32 Generelle krav på tværs af standarder Formkrav til udarbejdede retningslinjer http://ekvis.dk/hjaelpevaerktoejer http://ekvis.dk/hjaelpevaerktoejer Årlig journalaudit – før og efter survey Kvalitetsovervågningsplan http://ekvis.dk/Akkreditering/eksempler-til- inspiration http://ekvis.dk/Akkreditering/eksempler-til- inspiration Introduktionsmøde

33 Survey, vurdering og endelig akkrediteringsstatus Introduktionsmøde

34 Akkrediteringsplan - speciallægepraksis Introduktionsmøde

35 Planlægning af klinikkens survey Giv tilladelse i e-Boks til at modtage post fra private Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal inden for en måned, efter tilsendelse af dato, indtaste baggrundsoplysninger vedrørende klinikken og markere med flueben at survey-datoen er accepteret. Dette gøres i akkrediteringssitet Minimum tre måneder før besøget vil der på akkrediteringssitet ligge en detaljeret plan for besøget. Introduktionsmøde

36 Ugen op til survey Upload klinikkens dokumenter seneste 7 dage før i akkrediteringssitet eller hav dem tilgængeligt i klinikken Surveyor kontakter klinikken, præsenterer sig og aftaler evt. praktiske forhold Sikre at relevant personale er til stede Tilbyd drikkelse og evt. lidt til blodsukkeret Introduktionsmøde

37 Selve survey-besøget Introduktionsmøde Pia Kofoed

38 Behandling af surveyrapport Introduktionsmøde

39 Hver indikator vurderes Introduktionsmøde

40 Forklaring ved manglende opfyldelse Introduktionsmøde

41 Akkrediteringsstatus Introduktionsmøde

42 Klinikkens akkrediteringsstatus Introduktionsmøde  Akkrediteret  Akkrediteret med bemærkninger  Ikke akkrediteret

43 Introduktionsmøde Let buffet

44 Værktøjer til akkrediteringsarbejdet Introduktionsmøde

45 dato Værktøjer til arbejdet Brug eKVIS’ hjemmeside eKVIS.dk

46 Introduktionsmøde Demo af akkrediteringssitet Frivilligt, enkelt og gratis Fordele: - deling med kollegaer - deling med surveyore - styr på klinikkens dokumenter Hvem har adgang til sitet? Demo til at øve sig på

47 Introduktionsmøde Indgangen til akkrediteringssitet www.eKVIS.dk

48 Erfaringer fra en ørelægeklinik v/Ann-Louise Reventlow-Mourier Introduktionsmøde

49 Sådan kommer du i gang med arbejdet: Læs bogen med standarderne Frasorter ikke relevante standarder – specialeguidespecialeguide Få overblik Lav en tidsplan og en arbejdsfordeling Involver personalet fra starten Drøft arbejdsgangene – opnå fælles forståelse Bliv inspireret af kollegaernes eksempler Brug mentor eller netværksgruppe

50 Erfaringer og tips Beskriv hvad I gør/vil gøre – helt konkret Pas på ikke at skrive for meget Planlæg journalaudit i god tid – plads til opfølgning Start med de konkrete eller aktuelle standarder Sørg for at have retningslinjer og dokumentation, der hvor det kræves Retningslinjer understøtter at aftaler og arbejdsgange er kendt af alle. Introduktionsmøde

51

52 Husk at udfylde evalueringsskema Husk at indsende skemaer for kompensation og transportgodtgørelse Tak for i dag


Download ppt "Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google