Digital dannelse i dansk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Kommunikation / it.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Dannelse og kompetencer
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Modul 2.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Madkamp - DM i madkundskab
Et pilotprojekt på naturskolen
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Den gode prøve i faget dansk
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Alternativ reklameassistent
Rasmus Fink Lorentzen, PHD, Associate Professor
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Samtale om folkeskolen i
Spansk IT efter reformen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Digitalisering af prøver i grundskolen
Digital dannelse i gymnasiet
Demokrati og medborgerskab
Projekt: Koncept til formidling
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Samfundsvidenskaberne
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Verden uden for skolen Om it-understøttede læreprocesser i innovativ undervisning Martin Bach Poulsen, lærer Vissenbjerg, Jette Aabo Frydendahl, konsulent.
Digital dannelse - Digital Genial
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Fredag 8. oktober - en dag med fordybelsesområder
Præsentationens transcript:

Digital dannelse i dansk Rasmus Fink Lorentzen, lektor, ph.d., VIA UC Mette Engberg-Sønderskov, cand. pæd., SSP-konsulent, projektmedarbejder og Skoleastronaut i Syddjurs kommune

Digital dannelse Bygger på dannelse Oplysningstidens dannelsesbegreb begrundet i fornuften som universel instans (fra Kant til…) … Klafki: Kritisk-konstruktiv dannelse Udvikle etisk, æstetisk og empatisk fornemmelse og dømmekraft

Digital dannelse Digital dannelse er dannelse i relation til digitale teknologier, herunder: Kommunikation Ansvarlig deltagelse Kritisk bevidsthed Teknologiforståelse (Bundsgaard, 2017)

Hvorfor er digital dannelse aktuelt? Blandt andet fordi børn og unge møder og anvender nye teksttyper på nettet

Hvad karakteriserer disse tekster? Multimodalitet - semiotisk domæne (J.P. Gee) Udgør sociale fællesskaber - affinity groups (J.P. Gee) Slørede afsenderforhold Søger likes, følgere og views – community building (C. R. Miller) Selviscenesættelse og rollespil – selfdisclosure (C. R. Miller) & frontstage/backstage/face (E. Goffman)

Eksempler på digitale multimodale tekster

Eksempler på digitale multimodale tekster

Eksempler på digitale multimodale tekster

Hvor er danske skoleelever? - Fire kompetenceniveauer (ICILS 2013) Kompetenceniveau 1 (de mindre gode): Kan bruge computeren som redskab Kompetenceniveau 2 (de middelgode): Skelne mellem søgeresultater der er reklamer og søgeresultater der er almindelige links på en søgeside. Kan udarbejde simple digitale produkter Kompetenceniveau 3 (de dygtige): Evaluere pålideligheden af information på en hjemmeside. Designer digitale produkter Kompetenceniveau 4 (de meget dygtige): Kan evaluere pålideligheden af information som har til formål at promovere et produkt på en kommerciel hjemmeside. Kan designe avancerede multimodale produkter

Fordeling af elevernes CIK-score (ICILS 2013)

Børn og unge har brug for at udvikle en kommunikationskritisk kompetence, som sætter dem i stand til at være kritiske, produktive og ansvarligt deltagende Danskfaget kan bidrage hertil Status

Tekstkompetence At kunne forstå og fortolke tekster andre har udformet At kunne skabe tekster selv At kunne fortolke indholdet i teksten At kunne se teksten som en del af en mellemmenneskelig kommunikation At kunne være kreativt skabende At kunne mestre kulturelt stabile tekstmønstre Anne Løvland, På mange måtar. Samansette tekstar i skolen, 2007

Lærerens dilemma – mellem ideal og praksis Hvilke potentialer og hvilke barrierer viser sig i lærerens arbejde med innovativ undervisning, hvor eleverne arbejder analytisk og produktivt med digitale multimodale tekster med det formål at udvikle elevernes kommunikationskritiske kompetence?

Hvad siger dette forskningsprojekt? Et dialektisk blik på teknologi i undervisningen er et nuanceret blik på teknologi i undervisningen. Designet er et materielt afsæt der medierer lærerens handlinger og refleksioner

Troværdighed i nettekster © Rasmus Fink Lorentzen

En vlogteksts fingerede autenticitet Hvordan kan man skabe en tilgang til dybere undersøgelse af vlogtekster, og hvorfor skal man arbejde med vloggenren i danskfaget? En vlogteksts fingerede autenticitet

Genre som social handling Nye genrer er et udtryk for nye samtidstendenser Når samme sociale motiv gentager sig i samme type tekster, er der tale om en genre Community bulding og self- disclosure

Kommunikation med mange forskellige modaliteter Multimodalitet Kommunikation med mange forskellige modaliteter

Selviscenesættelse og fingeret autenticitet Frontstage/Backstage (E. Goffman) Face (E. Goffman) Self-disclosure (C. R. Miller)

Analytisk tilgang til vlogtekster Analytiske dimensioner Fokus Modalitetsanalytiske dimension Analyse og fortolkning af nonverbale modaliteter Indholdsanalytiske dimension Analyse og fortolkning af verbale modaliteter Narrationsanalytiske dimension Analyse af narrative strukturer og kompositionen Platformsanalytiske dimension Analyse af filmteknisk udstyr og platform Institutionsanalytiske dimension Analyse af producent, initiator og distributør

Poweranalyse af en vlogtekst ”How to be a girl” Gå sammen i mindre grupper Undersøg følgende nonverbale modaliteter: klipninger, kameravinkler, farver og lyd (00:00-02:00) Hvilken fortælling bidrager disse modaliteter til?

Poweranalyse af en vlogtekst ”How to be a girl” Hvilken information får vi i slutningen af vloggen?

poweranalyse af en hjemmeside ”abortlinien” Gå sammen i mindre grupper Hvordan udnyttes samspillet mellem tekstens modaliteter? Hvem er tekstens reele afsender? I hvilken grad er der overensstemmelse mellem afsender, tekstens budskab og den måde budskabet formidles på? Hvilket billlede tegner teksten af virkeligheden, og hvordan belyses dette billede af andre kilder? https://abortlinien.dk/

Poweranalyse af ”jydsk atomkraft” Hvorfor griner vi?

Referencer Bundsgaard, J. (2017): Digital dannelse. Pædagogisk rækkevidde 1, nr. 1, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag Lorentzen, R.F. (2017): Lærerens dilemma – mellem ideal og praksis: en virksomhedsteoretisk analyse af progressiv undervisning med it i dansk, ph.d.- afhandling, DPU Lorentzen. R.F (2014): Atomkraft i Jylland? Om kritisk læsning af nettekster, Viden om literacy nr. 16 Engberg-Sønderskov, M. (2017): En vlogteksts fingerede autenticitet - Behovet for en kommunikationskritisk analysetilgang til vlogtekster, Specialeprojekt, DPU