Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011."— Præsentationens transcript:

1 Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011

2 For at fastholde jeres umiddelbare indtryk af romanen skal I skrive dette ned nu!
Notaterne gemmes til senere brug

3 Aktive værksteder Vælg mellem: Intertekstualitetsværkstedet
Sprogværkstedet Charlieværkstedet Tal- og temaværkstedet

4 Intertekstualitetsværkstedet:
Nærlæs teksten og opspor intertekstuelle referencer af alle slags! Skriv dem på en planche. Når brudstykker af fx Asterix, Lucky Luke og Juncker kommer i fokus, skal I diskutere 1) hvilken betydning referencerne har for skildringen af Charli og hans måde af opfatte verden på, og 2) hvad det betyder for læsningen og oplevelsen at man skal gætte sig til betydningen af de mange citater og referencer. Det er mange centrale steder i bogen fx hvor Charlie ønsker sig en transmogrif… Find selv flere! Formål: at stimulere den hermeneutiske kompetence, herunder intertekstualitet som begreb i fiktion.

5 Sprogværkstedet I skal arbejde med romanens mikroniveau herunder syntaks, ordvalg og metaforer. Med udgangspunkt i jeres umiddelbare indtryk, udvælger I en/flere centrale passager til nærmere analyse. Bagefter skal I venligst tage stilling til følgende mere overordnede spørgsmål: Hvorfor taler Charli som han gør? Hvad betyder det for vores forståelse af ham, hans miljø og den tid han befinder sig i? Hvem er romanens implicitte læser? Kan I identificere jer med karaktererne og miljøet? Hvorfor/hvorfor ikke? Formål: udvikle den sproglige bevidsthed herunder bevidstheden om at sprog medvirker til at definere sociale grupper som fx unge.

6 Charliværkstedet I skal arbejde med at sætte jer ind i Charlis verden. I får udleveret 6 stykker papir (det ideelle er rigtige flyttekasser, men det har jeg ikke!). Tegn seks centrale temaer fra romanen som I selv vælger og begrunder. I er nødt til at diskutere udvælgelsen i gruppen og blive enige. Analyser forholdet mellem den eksplicitte og den implicitte fortæller. (stikord: impotens/lyst, den evige refleksion) Formål: at arbejde med den empatiske kompetence, samt at opnå en større forståelse af litterære virkemidler mshp. fortælleren

7 Tal- og temaværkstedet
I skal arbejde med betydningen af tallet 6 og dets relation til romanens temaer vha. perspektiveringer til andre tekster. Fokus er på 1) Charlis fikse idé med tværsummen af alt og 2) bogens kompositoriske princip. Se Tomas Vinterbergs novellefilm ”Drengen der gik baglæns” og diskuter de tematiske ligheder Læs uddrag af Inger Christensens digtsamling ”Alfabet” (1981) Skriv jeres egne systemdigte el. noveller bygget over et fast kompositorisk princip. Disse skal hænges op i klassen Jagt enhver form for anvendelse af tallet 6 i romanen og diskutere dem! Formål: at stimulere den hermeneutiske kompetence, få indsigt i romanens kompositoriske princip vha. arbejdet med tematik og formsprog.

8 Afsluttende gruppefremlæggelser:
I fremlægger jeres produkter og fortæller om jeres overvejelser, diskussioner og tolkninger af bogen Arbejdet rundes evt. af med en lærerstyret litteratursamtale

9 Litteratur Lorentzen, Rasmus Fink (forthcoming 2011): ”Virkelighedsflugt og masser af sex” i: Stjernebilleder 3, ungdomslitteratur, København: Dansklærerforeningen


Download ppt "Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google