Ledelse og relationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?. Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Ungdommens Folkemøde
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvorfor resultatløn?.
Forberedelse til eksamen
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Overvej din kommunikation
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Tendenser i forældresamarbejdet
Den vigtige oversætter
Ledelsesevaluering.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
- En genre som alle andre
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Strategi Til markedsføring
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

Ledelse og relationer

Præstationsledelse og relationsledelse - to former for relationer Man søger efter fælles mening

Relation Ved en relation i en organisation forstås: dels en formelt etableret arbejdsgang, hvor parterne har et kommando- og ansvarsforhold til hinanden, Formelle – kommando/ansvarslinie, kan ses af organisationsplanen Bygger på antagelse om, at man kan styre mennesker udefra. dels forbindelser, der opstår som følge af hyppig kommunikation Uformelle/kommunikative relationer, som skabes gennem udveksling af meninger, synspunkter og information Aftaler på tværs af organisationen, koordination, arbejdsfordeling, afløsning, sparring. Kilde: Ledelse i praksis

Ledelse udspiller sig i relationer En organisation er et væv at netværk. Netværk som er i konstant bevægelse, fordi mennesker konstant handler og forhandler – for at skabe mening med det der sker og det de gør. Som leder er man en del af bevægelsen. Hvis man vil have indflydelse – det være sig også indflydelse på egen udvikling - må man være nærværende og i stand til at skabe lejligheder hvor mennesker mødes - for at skabe ny mening sammen.

Relationer i ledelse Led dig selv Ledelse op Ledelse på tværs Ledelse ud Ledelse ned Ledelse på tværs Kilde: DEA: Hvidbog ”Ledelse i øjenhøjde – Mellemlederen i centrum” September 2008

Koblinger i og omkring lederen i organisationen Koblingsmekanismer afgørende for organisationens liv Ledelse drejer sig også om at skabe koblinger Opad Henad Nedad Udad Koblingen til sig selv – f.eks. Work-life balance og autencitet At påtage sig et lederskab betyder et ansvar for at undgå dekoblinger – både i forhold til styring, faglig ledelse, personaleledelse, sig selv etc.

Eksempler på forskellige former for krydspres #1: Opfyldelse af mål, der tilsammen er uforenelige #2: Konflikt mellem forventninger fra topledelsesniveau og medarbejderne #3: Konflikt mellem forventninger fra kunder og organisationens formåen #4: Konflikt mellem mål og tildeling af ressourcer på tværs i organisationen #5: Konflikt mellem familie/fritidsliv og arbejdsliv

Vores relationer - måden vi forbinder os til hinanden… Alting er forbundet til hinanden men med forskellige grader (Cronen) Vi kan ikke ikke-påvirke Alt er kommunikation (Luhmann) Hypotese: Jo bedre afdelingens medlemmer er til at koble sig med hinanden, jo bedre vil afdelingen være til at levere kerneydelser på højt fagligt niveau Kerneopgaver/ydelser Vores følelser forplanter sig til hele organisationen Der er ingen, der står alene, og intet der ikke hænger sammen med noget andet. Det lyder nok banalt, men det er vigtigt at forstå, at det vi som mennesker tænker, siger og gør altid påvirker andre på en eller anden måde. Når man arbejder indenfor omsorg og pædagogik, er det særligt vigtigt at tænke over, hvordan selv den mindste misstemning forplanter sig til borgeren. I den forbindelse taler man om parallelle processer. Hvis du et øjeblik tænker på, at du går ind ad døren på dit arbejde. Du mærker efter, hvordan du har det - og alt efter, hvad der er sket i dit private liv, lige inden du kom, vil du enten føle dig glad og i balance, neutral eller måske deprimeret og ked af det. Med andre ord - du har dig selv og dit eget liv med på arbejde, og det har dine kollegaer og din leder også. Dertil kommer, at de borgere, du skal støtte, også har deres følelser og historie med. Vi ved også, at hvis der fx er nedskæringer i farvandet, så kan det danne ringe af usikkerhed, vrede ængstelse osv. En bølgebevægelse, der kan smitte af fra lederen, til medarbejderen og til borgeren. Relationsøvelse: deltagerne ud på gulvet. Opsamling: fx gå gennem afd. uden af sige godmorgen er også kommunikation. Samarbejde handler om fokus på kerneydelsen og at kunne forbinde sig, hverken mere eller mindre godt med hinanden. Vi er forpligtet til at forbinde os med hinanden og kommunikere uanset om man kan lide hinanden - kerneydelsen 2. Relationsforståelse: Tegn på flip de relationer som afd. indgår i for at synliggøre at de ikke blot er dem selv. 20-09-2018

Øvelse: Mine relationer på arbejdspladsen Rammen: Opgaven løses i par (en leder og en interviewer) – der byttes roller halvvejs Opgaven: Tegn et overblik over de formelle og kommunikative relationer som du indgår i. Hvilke mønstre af formelle og kommunikative relationer får du øje på? Hvilke af relationerne kan/bør udvikles? Hvor kan de to former for relationer understøtte hinanden? Hvor ser du udfordringer i samspillet mellem de to forskellige relationsformer?

Hjælpespørgsmål til sparringspartner Organisation og relationer Hvordan vi du beskrive din organisation og de relationer du indgår i? Hvor er du placeret i organisationen? Hvordan er hierarkiet? Opgaver/projekter/… Hvad er din funktion i organisation? Hvem arbejder du direkte sammen med? Hvem andre er involveret i dine opgaver/projekter/…? Hvem kommunikerer du med til daglig? Best practice – beskriv den seneste situation Hvad lykkedes særlig godt i de relationer du indgår i? - I forhold til opgaven/projektet.. - I forhold til opbygning og fastholdelse af sociale relationer

Kommunikationsformer i relationerne

Den liniære og rationelle kommunikation Præstationsledelse Resultat Formelle relationer Kommandoveje

Kommunikationsmodellen Afsender er i fokus? Det handler om at overlevere et fejlfrit budskab Støj i kommunikationsprocessen omfatter alle de signaler, der ikke er udgået fra afsenderen, eller den støj, der gør afkodning vanskelig Processen opfattes som en mekanisk ydrestyring, der kan justeres Kommunikationens effektivitet aflæses i modtagerens reaktion – reagerer han som det var tænkt?

– det cirkulære og aktørorienteret perspektiv Receptionsmodellen – det cirkulære og aktørorienteret perspektiv Relationsledelse Formål Kommunikative relationer Dialog

Receptionsmodellen Perspektivet er ændret fra afsender til modtager Fokus på, hvordan budskabet afkodes og fortolkes hos modtageren (modtager er et lukket system) Cirkulær proces, idet budskabet ikke blot er noget skal pakkes ud Modtager skal foretage en refleksion for at danne sin egen forståelse samt en selektionsproces Her er forståelsen af budskabet subjektivt

Øvelse Liniær og cirkulær kommunikation Karl Tomm´s Spørgsmålstyper

Det indre landkort - hvad sker der i tankeboblerne? Præmis: Som leder skal du være meget bevidst om at tilpasse din ledelsesmæssige kommunikation til hver enkelt medarbejder

Det saglige indhold

Krav til leder for at anvende receptionsmodel i praksis Du skal som leder sætte fokus på din egen kommunikationsmæssige selvforståelse og indlevelsesevne Det er ikke sådan ligetil og mange faktorer spiller en rolle Stiller krav om selvindsigt

Kommunikationsøvelse