Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     "— Præsentationens transcript:

1 Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     

2 Hvad er på spil… Hvordan får vi hold på det….
Tværfaglighed.. Hvad er på spil… Hvordan får vi hold på det….

3 Idealer om tværfaglighed
Opmærksomhed på FN’s Børnekonvention: FN`s Børnekonvention artikel 12, fremhæver, at børn har ret til at udtrykke deres synspunkter med hensyn til forhold, der vedrører dem. ”Når vi sætter børn og forældres perspektiv i centrum, kommer vi ud over tværfaglige magtkampe og ind i et tværfagligt samarbejde hvor vi skaber løsningerne sammen…” 1. spor Hvordan kan vi forstå tværfaglighed? Hvilke opmærksomheder er nødvendige at have med? 2. spor Og hvad kendetegner vores fag?

4 Tværfagligt samarbejde
En ”flydende betegner” En udbredt ide der har mange fremtrædelsesformer/ser ud på mange måder En følelse for en bestemt praksis En fornemmelse af hvornår vi har arbejdet tværfagligt En antagelse om at det er godt  uklar definition som gør det vanskeligt at vurdere/evaluere Derfor er tværfaglighed vigtigt at mødes om – både generelt og på det konkrete plan.. En opgave der løses på tværs af fag og praksisformer En inddragelse af viden, etik og handleformer på tværs af professioner

5 Kompleksitet udløser behov for at kvalificere tværfaglighed
Komplekse problemstillinger og tværfagligt samarbejde hører sammen Når vi har brug for mer-viden + mer-handling for at løse kerneopgaven (og ikke hver vores kerneopgave) Monofaglig opgaveløsning er utilstrækkelig + vi kan ikke løse problemet med de handlinger vi plejer

6 Arenaer hvor udfordringen viser sig og hvad så?
Én arena  Både tamme og vilde problemer Flere arenaer  Både tamme og vilde problemer

7 Tværfaglighed – det tværfaglige møde. Koordinering eller samskabelse
Tværfaglighed – det tværfaglige møde. Koordinering eller samskabelse? Hvad mon vi forventer af hinanden? Vi skaber sammen Vi koordinerer Hver sin opgave Forskellige formål og mål Eget fagdomæne Afgrænsede ansvarsområder Forudsigelige processer Faste aftaler Koordinerer handlinger Produktion Kendt praksis Indbyrdes uafhængig Videndeling Adskilt asynkron Forskellige kontekster Fælles opgave Fælles formål og mål Inddrager hinandens fag Fælles ansvar Uforudsigelige processer Aftaler ændres undervejs Skaber handlinger sammen Udvikling Ny praksis Gensidig afhængig Udvikling af viden Fælles synkron Fælles kontekst

8

9 Kerneopgaven: Børns udvikling, læring trivsel og dannelse

10 Forskellige og alligevel ens..

11 Domæner og forskellige perspektiver
Pædagog Socialrådgiver PRR Lærer Sundheds- plejerske Familiebe- handler Tandpleje Fag Læringsmiljø/følelse Rådgivning/ afgørelse Afdække, understøtte og henvise Formidling/ Facilitering Opsporing Behandling Forebyggelse og behandling Formål Socialisering/trivsel/udvikling/læring/dannelse Sikring/afbødning Afhjælpe/udvikle Læring/Uddannelse Sundheds fremme og forebyggelse Fremme trivsel Udvikling af sunde vaner Fællesskab Fællesopgave i fællesrum Alene med børn/familie /netværk Individ/familie Individ/gruppe Alene i klasserum Alene med Familie/netværk Individ Afstand Nærhed Distance/ nærhed Nærhed i uv Fortrolig kontakt/distance Form Hele dagen i gruppe/fællesskab Møder om og med barnet Samtaler/møder/test/observation Uv i klasserum Samtaler, familie/barn/ Gruppe/klasse Regelmæssig undersøgelse 0-18 Lovgivning Dagtilbudslov Servicelov Folkeskolelov Sundhedslov Viden/ erfaring Børns udvikling/pædagogik Lovgivning/samfundsvidenskabelig Udviklingspsykologipsykologi pædagogik Didaktik/pædagogik Sundhedspædagogik (naturvidenskab + pædagogik) Psykologi/sociologi/ terapi/pædagogik Tænder Børns generelle udvikling Værdier Omsorg/støtte/demokrati retfærdighed Helhedssyn, samarbejde, udvikling Demokratisk medborgerskab indlevelse/udfordre samspil Handlekompetence Handle tendens Leg/læring Samtale/ undersøgelse Samtale/udredning/ intervention Undervisning Undersøgelse/ samtale  behov Pædagogisk/ terapeutisk tandbehandling

12 Målet med gruppearbejdet
Gruppeopgave Målet med gruppearbejdet At få øje på de forskellige fagligheder og forældrenes perspektiver At spejle samarbejdet i mindsettet


Download ppt "Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     "

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google