Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Advertisements

Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Grundlæggende IT, niveau G
”Find talentet” - introduktion
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Velkommen til Campus Roskilde
Jeg støtter barnet ved:
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Viden, læring og progression
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Økonomiske kompetencer
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Vejlederens kommunikation
Introduktion til opgaveskrivning
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Den lærende organisation
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
De 3 læringsrum.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
Den professionelle praktikvejleder Gry Søegaard Uddannelseskonsulent, SEVU.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Tillykke, du er et talent!
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Naturfag.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Talentudvikling SOSU elever.
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Pædagogisk- assistent
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Sundhed I den pædagogisk praksis
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015 Nye praktik- og kompetencemål

Nye praktikmål PAU - påbegyndelse: januar 2016 Før: 12 praktikmål Nu: 18 praktikmål - www.passinfo.dk - ”PASS for de professionelle” For praktiksteder Vejledninger fra PASS praktikerklæringer Den pædagogiske assistent Vejledende praktikerklæringer før og efter august, 2015 september 2018

Nye kompetencemål PAU - påbegyndelse: januar 2016 Kompetencemålene: Før 11 kompetencemål Nu 21 kompetencemål (de 21 mål er mere målbare grundet en mere konsekvent taksonomi) Kompetencemålene er både skrevet ind i fagmål og praktikmål september 2018

Den nye uddannelsesordning 1/8, 2015 7.3. Praktikuddannelsen Praktikuddannelsen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig erhvervsfaglig kompetence i et fagligt funderet praksisfællesskab gennem udførelse af og refleksion over daglige arbejdsopgaver inden for det pædagogiske område. Praktikmålene for praktikuddannelsen fremgår af uddannelsesordningen. Praktikmålene er slutmål. september 2018

Blooms taksonomi Nye praktikmål, men samme taksonomi: Begynder niveau Færdighed Beskrivelse Handling Kende Løse opgaver i kendte situationer eller under vejledning. Her grundlægges selvstændigheden i opgaveløsningen Beskrive (gengive), definere, genkende og huske. september 2018

Blooms taksonomi Rutineret niveau Færdighed Beskrivelse Handling Forstå Planlægge og gennemføre en aktivitet i en rutinemæssig/kendt situation. Her skal eleven selvstændigt kunne kommunikere og sætte sig ind i mere komplicerede situationer Demonstrere, forklare (gerne med egne ord) give eksempler, sammenfatte, skelne væsentligt fra uvæsentligt september 2018

Blooms taksonomi Avanceret niveau: Færdighed Beskrivelse Handling Anvende Anvende kendt viden og færdigheder og til ikke-rutine situationer. Her skal eleven selv kunne tage ansvar Afprøve, afgøre, vælge/træffe valg, igangsætte anvende, udvise initiativ, selvstændighed september 2018

Blooms taksonomi Ekspert niveau Færdighed Beskrivelse Handling Analysere Løse komplekse arbejdsopgaver og argumentere for valgte løsninger. Her skal eleven selvstændigt kunne deltage i arbejdspladsens innovative processer Finde, identificere, sammenligne, vurdere, begrunde. september 2018

Blooms taksonomi Husk ekspert niveau er forbeholdt, de elever, der ønsker og har forudsætninger for at gennemføre udvalgte uddannelsesspecifikke fag på et valgfrit højere niveau (ekspert), end det obligatoriske niveau (avanceret). Eleven kan vælge et eller flere fag på højere niveau: De fire obligatoriske uddannelsesspecifikke fag: Bevægelse og idræt (4 uger) Natur og udeliv (3 uger) Sundhed i den pædagogiske praksis (3 uger) Digital kultur (3 uger) september 2018

De nye praktikmål – hvilket niveau? De nye praktikmål er slutmål – som før! De nye praktikmål vurderes stadig ud fra begynder, rutineret og avanceret niveau. Det nye er, at elever kan have valgt et talentspor eller et uddannelsesspecifikt fag på et højere niveau, hvilket gør, at de har nogle kompetencer på ekspert niveau, som de bringer med sig ud i praktikken. Varigheden for fag på ekspert niveau skal svare til varigheden på obligatorisk niveau (avanceret niveau) september 2018

Afsluttende prøve og sidste praktikperiode Undervisningsministeriet har ændret bestemmelserne i uddannelsesbekendtgørelserne, så retningslinjerne for tidspunktet for afsluttende prøve er ændret. Ændringerne betyder, at eleven kan gå til afsluttende prøve, når al skoleundervisning er afsluttet, uden at sidste praktikperiode er fuldt gennemført og godkendt. Hidtil skulle praktikperioderne være godkendt for at eleven kunne gå til afsluttende prøve. september 2018

Fem opgaver i forhold til talentudvikling Udvikle en fælles forståelse af talent-begrebet. Identificere og udvælge de talentfulde elever. Udvikle relevante læringsaktiviteter. Udvikle lærer- og vejlederrollen. Hvordan evaluere og bedømme talent? Ikke komme ind på de sidste to emner. september 2018

Hvad er et erhvervsfagligt talent på erhvervsuddannelserne? En kompetent adfærd udtrykt ved, at personen mestrer sit fag. Personen kan tilegne sig flere faglige kompetencer og samtidig udvikle disse. Fagligt kompetent adfærd understøttes af: En socialt kompetent væremåde Kreativitet Evnen til at reflektere At have overblik Erhvervsfagligt talent er knyttet til praksis – og ikke blot de enkelte fag i (skole-)uddannelsen. september 2018

Karakteristika ved erhvervsfaglige talenter Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Rapport: Talentvejen, 2013 Begynder Rutineret Avanceret Ekspert Fokus på personlige kompetencer! = evnen til at agere i og udvikle praksis. september 2018

Hvordan spotte talenterne? Ved ansættelsessamtale. Samtale med interesserede elever. Test? Lærere spotter egnede elever. Lærere spotter egnede elever – fra GF til hovedforløb september 2018

Hvordan stimuleres erhvervsfagligt talent? Praktikvejledningen skal være: Praksisnær Anvendelsesorienteret Tværfaglig Helhedsorienteret Problemløsende Differentieret Foregå i et fagligt og socialt fællesskab september 2018

Kreativitet og erhvervsfagligt talent Det kreative element i erhvervsfagligheden bygger på Fordybelse i traditioner og fag. ”Fuskeri” og eksperimenterende læring. Modstand fra det ”materiale”, man arbejder med. Prof. Lene Tanggaard, 2011 september 2018

Talentudvikling - hvad kan vi gøre? Som igangsættende spørgsmål kan man som ’fag’ spørge hinanden om: • Hvad er værdifuld mestring i vores fag? • Hvad trækker vi frem, når vi skal beskrive den rigtig dygtige fagperson? • Hvilke faglige normer og værdier er fremherskende i vores fag og vigtige for dets udøvelse? Både alment for faget og specifikt for praktikstedet. september 2018