Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Faglige forudsætninger – 8. klasse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Faglige forudsætninger – 8. klasse"— Præsentationens transcript:

1 Faglige forudsætninger – 8. klasse
STX / HHX / HTX 3-årige gymnasiale uddannelser HF 2-årig gymnasial uddannelse Erhvervsuddannelse & EUX GENNEMSNIT PÅ 5 GENNEMSNIT PÅ 4 GENNEMSNIT PÅ 4* Eleverne får i oktober eller november deres første standpunktskarakterer, og de faglige forudsætninger beregnes ud fra et samlet gennemsnit heraf. De faglige forudsætninger for at kunne vurderes uddannelsesparat er: 5 i gennemsnit til de tre-årige gymnasiale uddannelser. 4 i gennemsnit til HF og EUD/EUX – først i 9. klasse vurderes de faglige forudsætninger til EUD/EUX ud fra optagelseskravet om 02 i dansk og matematik. *I 9. klasse vurderes de faglige forudsætninger til en erhvervsuddannelse ud fra adgangskravet om et gennemsnit på mindst 02 i dansk og 02 i matematik.

2 Personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger
Personlige forudsætninger Sociale forudsætninger MOTIVATION SELVSTÆNDIGHED ANSVARLIGHED MØDESTABILITET VALGPARATHED SAMARBEJDSEVNE RESPEKT TOLERANCE Praksisfaglige forudsætninger BL.A. PRAKTISKE FÆRDIGHEDER OG KREATIVITET ARBEJDSKENDSKAB VÆRKSTEDSFÆRDIGHEDER Eksempler på praksisfaglige forudsætninger (de tre punkter er blot et udpluk og nedslag i nogle af vurderingskriterierne). Praktiske færdigheder og kreativitet: Fx at kunne anvende redskaber og værktøjer – både fysiske og digitale – til at lave forskellige produkter (fx konstruktioner, kommunikationsmateriale mm.) Fx at være kreativ og opfindsom i løsningen af en opgave Arbejdskendskab: Fx at kunne overskue og planlægge arbejdstid Fx at kunne overholde regler og tilpasse sig rutiner (fx pauser og mødetid) Fx konstruktivt at deltage i klassens sociale fællesskaber Fx at kunne påtage sig en arbejdsrolle i gruppearbejde Værkstedsfærdigheder: Fx at kunne arbejde undersøgende og eksperimenterende i et værksted eller værkstedslignende miljø Fx at kunne tage ansvar for materialer og redskaber Fx at kunne orientere sig i et værksted og bevæge sig hensigtsmæssigt rundt

3 Arbejde på klassen… TOLERANCE RESPEKT VALGPARATHED SAMARBEJDE
PRAKSISFAGLIGHED TOLERANCE RESPEKT VALGPARATHED SAMARBEJDE MØDESTABILITET ANSVARLIGHED MOTIVATION SELVSTÆNDIGHED Vejleder arbejder med emnet uddannelsesparathed på klassen, og vi bruger bl.a. cases og ordkort med forklaringer og eksempler på, hvad begreberne betyder.

4 Uddannelsesparathedsvurdering i 8. klasse
SENEST 10. JANUAR JANUAR JANUAR - MARTS JUNI Du får besked om din uddannelsesparathedsvurdering til: Gymnasial Uddannelse Erhvervsuddannelse/EUX HF Du skal sætte kryds i dit foreløbige uddannelsesønske på minudddannelse.net: Ikke-uddannelsesparat 2. uddannelsesparatheds-vurdering Gymnasial Uddannelse (3 årig) Erhvervsuddannelse/EUX HF (2 årig) Eleverne har også en aktiv del i processen om parathedsvurdering – som forældrene ligeledes gerne skal involvere sig i! Eleverne skal sætte et, to eller tre krydser i deres foreløbige uddannelsesønske. Ønsket afkrydses på minuddannelse.net i januar måned. Hvis eleven er i tvivl, er det muligt at afkrydse to eller tre muligheder. Tilkendegivelsen er ikke bindende og kan ændres på et senere tidspunkt. Møde på skolen


Download ppt "Faglige forudsætninger – 8. klasse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google