Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Date :31 1.
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Afdelingen for Kvalitet & Forskning v/ afdelingschef Lisbeth L. Rasmussen.
Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Dokumentstyring – et ledelsesværktøj John Verver, Kvalitetschef Psykiatrien i Region Syddanmark Nøglekvalitetsmedarbejdere – afdelingsniveau. Fredericia.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Sektorovergange – en kvalitetsbrist? Kvalitetsudvikling i speciallægepraksis Konference d. 22. september 2009 v. Overlæge Malene Vestergaard, DSPS.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Sektorovergange – en kvalitetsbrist?
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Kvalitet i plejen.
Rapportskrivning og fund
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Temamøde om evalueringsprojektet ”Det akutte patientforløb”
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Jordemoder, Cand. Scient., PhD.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Den Danske Kvalitetsmodel
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Implementering af akupunktur Dasys konference
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD Den 10. december 2007 Fredericia Uddannelsescenter Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD Hanne Sveistrup Kvalitetschef Fredericia og Kolding Sygehuse 17-09-2018

Kontekst for kvalitetsudvikling nationale ramme regionale rammer kvalitetssystemet kvalitetsudvikling og DDKM kvalitetsudvikling og høringsmaterialet hvilke metoder har effekt? 17-09-2018

Nationale referencerammer 1993 – 1. Nationale Strategi for kvalitetsudvikling 1999 – Det nationale råd 2002 – 2. Nationale Strategi for kvalitetsudvikling 2003 – Lov om Patientsikkerhed 2004 – Den Danske Kvalitetsmodel 2005 – Sundhedsloven 2005 – Etablering af IKAS 2007 – Regeringens kvalitetsreform 2007/2008 – 3. Nationale Strategi for kvalitetsudvikling 17-09-2018

Regionale referencerammer Strategi- og Handlingsplan for kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet 2007 – 2010 Kvalitetsmål Region Syddanmark 2007 Handleplan for den patientrettede risikostyring 2007 Organisering af kvalitetsarbejde i almen praksis i RSD Udarbejdelse af instrukser, retningslinier, politikker m.m Organisering af NIP i RDS Uddannelse og kompetenceudvikling inden for kvalitetsudvikling Patientperspektivet i kvalitetsarbejdet (LUP) Kravspecifikation til IT-systemer til understøttelse af kvaliteten af dokumentstyring Alle ovenstående referencer kan hentes på dette link: http://www.regionsyddanmark.dk/wm213854 17-09-2018

Kompetencer i Region Syddanmark 17-09-2018

Politik for risikostyring Kvalitetssystemet Ledelsens beslutning hvor vil FKS hen kvalitetsmæssigt vigtigste kvalitets- leveregler overordnet ansvar Kvalitetsstrategier Visioner og mål Kvalitetspolitik og Politik for risikostyring Strategiske Niveau Taktiske Operationelle niveau Hovedområder: hvem gør hvad? hvornår hvordan Et større antal arbejdsgange Værktøjer i dagligdagen procedurer instruktioner tjeklister m.m. Kvalitetsværktøjer 17-09-2018

Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 . 17-09-2018

Bemærkninger til ny Sundhedslov 17-09-2018

§ 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Bemærkninger til ny Sundhedslov, fortsat 17-09-2018

Én samlet dansk ramme for kvalitetsvurdering og kvalitetsudvikling. Platform til integration af større danske kvalitetsprojekter og international akkreditering. Give mulighed for sammenligninger og rangstilling. Understøtte gennemsigtighed og frit valg. Skal med tiden omfatte alle udbydere af offentligt finansierede sundhedsydelser (1. omgang offent. sygehuse og enkelte kommuner). 17-09-2018

Målingsfunktion Handlingsfunktion 17-09-2018

Generelle patientforløbsstandarder 1. Koordinering 5. Patientinddragelse 15. Planlægn. & vurdering 6. Diagnosticering 8. Forebyggelse 7. Ernæring 11. Medicinering 13. Patientinformation 12. Observation 9. Intensiv behandling 14. Rehabilitering 10. Invasiv procedure 2. Henvisning 3. Visitation 4. Modtagelse 16.Overdragelse As one of the vehicles of the Strategy, central government and all hospital owners decided in 2001 to establish a common and comprehensible programme , 17-09-2018

Sygdomsspecifikke forløbsstandarder 17. Apopleksi 18. Brystkræft 19. Diabetes 20. Fødsler 21. Hjerteinsufficiens 22. Hoftenære frakturer 23. Kronisk Obstruktiv Lungelidelse 24. Lungekræft 25. Mavesår 26. Skizofreni 27. Tyk- og endetarms-kræft As one of the vehicles of the Strategy, central government and all hospital owners decided in 2001 to establish a common and comprehensible programme , 17-09-2018

Organisatoriske standarder 28. Apparatur og teknologi 29. Beredskab og forsyninger 30. Dokumentation og datastyring 31. Dokumenthåndtering 32. Hygiejne og infektionskontrol 33. Kvalitets- og risikostyring 34. Ledelse 35. Patienttransport 36. Rekruttering, uddannelse og kompetencesikring As one of the vehicles of the Strategy, central government and all hospital owners decided in 2001 to establish a common and comprehensible programme , 17-09-2018

Uddannelse nøglepersoner og surveyors Faser i DDKM Uddannelse nøglepersoner og surveyors Prøve- akkreditering 1. år 2. år 3. år ∞ Standardudvikling Implementering Akkreditering Standardudvikling Høringsrunde (standarder) Redigering af standarder Pilottest Redigering (evt.), klargøring af standarder til udsendelse Basisvurdering- mhp. handleplaner Udviklingsperiode Selvevaluering Udviklingsperiode (evt. tiltag) Ekstern vurdering Tilbagemelding til organisationerne /rapport Tiltag ved kvalitetsbrist Akkreditering Offentliggørelse 17-09-2018

IKAS`s reviderede plan for DDKM Uddannelse af sygehusenes nøglepersoner juni - oktober 2007 Revisionsgruppens gennemarbejdning af standarder og indikatorer August-november 2007 Informationsmøde for sygehusledelser og nøglepersoner ved sygehusene Aftales med regionerne Bestyrelsens godkendelse af standarder og indikatorer til pilottest Januar 2008 Pilottest (7 sygehuse) Februar-april 2008 Bestyrelsens godkendelse af de endelige standarder og indikatorer Maj 2008 Overdragelse af standarder og indikatorer til regionerne Maj-juni 2008 Akkrediteringsprocessen påbegyndes med introduktion og prøveakkreditering til de offentlige sygehuse 2. halvår 2008 Ekstern vurdering (survey) påbegyndes 2009 Rekruttering til surveyeoruddannelsen November 2007 Uddannelse af surveyors Starter foråret 2008 17-09-2018

Pause 17-09-2018

DEN DANSKE KVALITETSMODEL Standarder og indikatorer for sygehuse Høringsmateriale 11. april 2007 17-09-2018

Standardopbygning; Den Danske Kvalitetsmodel Standardbetegnelse Standard Standardens formål Målgruppe Anvendelsesområde Opfyldelse af standarden Trin 1: Retningslinjer Trin 2: Implementering og anvendelse af retningslinjer Trin 3: Kvalitetsovervågning Trin 4: Kvalitetsforbedring Referencer 17-09-2018

Læringsmodel til kvalitetsudvikling? Er ikke eksplicit beskrevet i DDKM eller i høringsmaterialet. Implicit i DDKM og høringsmaterialet ligger der anvendelsen af Gennembrudsmodellen eller The Model for Improvement. Gennembrudsmodellen er en læringsmodel, der bygger på, at udgangspunktet for kvalitetsudvikling er, at man stiller og besvarer følgende spørgsmål: Hvad er det vi ønsker at opnå? Hvordan kan vi vide, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer skal vi iværksætte for at opnå de ønskede forbedringer? Det antages i DDKM og høringsmaterialet, at ved implementering af kliniske retningslinier følger den faglige og organisatoriske læring med. 17-09-2018

DDKM & PDSA Trin 4: Trin 1: Kvalitetsforbedring Retningslinjer A P S D Implementering og anvendelse af retningslinjer Trin 3: Kvalitetsovervågning 17-09-2018

Politikker, retningslinier og instrukser Den Danske Kvalitetsmodel 36 temaområder 16 generelle, 11 sygdomsspecifikke og 9 organisatoriske Standard Standard Standard Standard Ca. 115 standarder X-antal indikatorer Indikator Indikator Indikator Politikker, retningslinier og instrukser Dokumentstyring 17-09-2018

kvalitetsudvikling 2. akkreditering 1. akkreditering ca. - 6 mdr. ca. 2009 ca. 2012 17-09-2018

Proces: kvalitetscirklen Trin 4: Act Trin 1: Plan A P S D Kvalitetsforbedring Opstil kvalitetskrav Trin 2: Do Trin 3: Study Implementering Tjek implementering - og resultat! 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? MEN Hvilke metoder har effekt? 17-09-2018

Hvordan kan effekten af kvalitetsudviklingsstrategier måles? Effekten af kvalitetsudviklingsstrategier kan ikke måles med traditionelle sundhedsvidenskabelige metoder. Den randomiserede kontrollerede undersøgelse er næppe alene egnet til vurdering af effekt af kvalitetsudviklingsstrategier. MTV-tankegangen kan være relevant til belysning af effekten af kvalitetsstrategier. Men: ofte kan effekten af kvalitetsudviklingsstrategier ikke objektiviseres. Med andre ord: Vi beslutter om en givet kvalitetsudviklingsstrategi har effekt eller ej. Kilde: Mainz J., Bartels P, Rhode P. Accountability and Measurement in the Danish Healthcare System. I Kazandjian VA. Accountability through Measurement. A global healthcare imperative. American Society for Quality 2003 Mainz J., Rhode P. Kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Monitorering og udvikling I: Tendenser i 17-09-2018

Men: Hvilke metoder har effekt? Hvilke kvalitetsudviklingsstrategier anvendes i de nationale kvalitetsinitiativer? Kliniske retningslinier (referenceprogrammer) Indikatormonitorering Akkreditering Audit Patientforløbsbeskrivelser Patienttilfredshedsundersøgelser (LPU) Patientsikkerhed Offentliggørelse Men: Hvilke metoder har effekt? 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? Kliniske retningslinier (referenceprogrammer) har dokumenteret effekt: Reduktion af variationer Forbedret faglig proceskvalitet (diagnostik, behandling, pleje) Forberede kliniske resultater Kilde: Mainz J, Kjærgård J, Knudsen JL. Kliniske retningslinier. Ugeskr Læger 1998. 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? Indikatormonitorering har dokumenteret effekt: Forbedret proceskvalitet Forberede kliniske resultater Kilde: Mainz J, Krog BR, Bjørnshave B, Bartels P. Nationwide continuous quality improvement using clinical indicators: The Danish National Indicator Project. International Journal for Quality in Health Care 2004. Mainz J. Quality indicators: essential for quality improvement. International Journal for Quality in Health Care 2004 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? Akkreditering: Manglende dokumenteret effekt på den faglige proceskvalitet Manglende dokumenteret effekt på kliniske resultater MEN Beslutningstagere, der har indført akkreditering er positive De, der gennemfører akkrediteringen er positive Kilde: Moth G. Holm Stabel H. Qieran Kudsk A. Hansen L. Trøllund Rask M. Mainz J. Akkreditering i MTV-perspektiv. Ugeskr. Læger 2004 Mainz J. et al. Sundhedsfalige standarder i akkreditering. Ugeskr. Læger 2002. Schrivens E. Assessing the value of accreditation systems. Euro J Public Health 1997. Griffith JR. et al. Quality man Health Care 2002. 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? Audit Dokumenteret effekt på den faglige proceskvalitet Dokumenteret effekt på kliniske resultater Kilde: Blomhøj G. Mainz J. Den Almindelige Danske Lægeforening. Audit - en metode til kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Ugeskr Læger, Klaringsrapport 2000 NR 9 Blomhøj G. Kjærgaard J. Mainz J. Andersen KV. Audit. Munksgaard. Kbh. 2001. Mainz J, Blomhøj G. Audit - en metode til kvalitetsudvikling. Munksgaard. Kbh. 2002. Mainz J. Audit - en metode til kvalitetsvurdering i sundhedsvæsenet. Ugeskr Læger 1992 Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet 2001 Definition på Audit: – fagpersoners systematiske gennemgang af patientforløb mhp at vurdere kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser Audit omfatter 4 områder: Valg og definition af klinisk problemstilling Fastsættelse af kvalitetsmål (standard) Kvalitetsvurdering Feedback og implementering af forbedring 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? Planlægning af patientforløb har effekt: Reduceret indlæggelsestid Reduceret ventetid på akut behandling (f.eks. Trombolyse ved AMI) Forbedret diagnostik Nedsat ressourceforbrug Reduktion af variationer Forbedret dokumentation i journaler Forbedret kommunikation mellem sundhedsprofessionerne Forbedret udskrivningskoordination Kilde: Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet 2001 Krøll V. Forløb, procesanalyse og variation – et redskab til kontinuerlig kvalitetsudvikling i Sundhedsvæsenet 1996 Mainz J. Problemidifikation og kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet 1996 17-09-2018

Hvilke metoder har effekt? Landsdækkende patienttilfredshedsundersøgelser: Manglende effektvurderinger Behov for forskning af effekt 17-09-2018

Hvilke kvalitetsudviklingsstrategier har effekt? Patientsikkerhed: Dokumenteret effekt på den faglige proceskvalitet? Dokumenteret effekt på de kliniske resultater? Resultat af en dansk undersøgelse viser, at 9 % af de udskrevne patienter er udsat for en utilsigtet hændelse Patientsikkerhed i DK blev besluttet på dette grundlag Lov om patientsikkerhed er trådt i kraft (2003) Der er indført nationalt rapporteringssystem Det centrale spørgsmål er om patientsikkerhed har effekt? Kilde: Lilje B Pedersen, T. Mogensen Patientsikkerhed fra sanktion til læring 2004 Walshe K., Boaden R. Patient safety research into practice 2006 Rapporteringssystemer er imidlertid ikke i stand til at frembringe en sand vurdering af forekomsten af hændelser, og kan være påvirket af selektion og kulturelt betinget holdning. Dette til trods synes rapporteringssystemer at være valide som stikprøveteknik, og skriftlige beretninger om andres hændelseserfaringer skønnes brugbare som grundlag for højnelse af sikkerheden. Side 108 Som ved audit er kerneårsagsanalyse en velbeskrevet og samlet metode, hvor adskillige trin gennemgåes af flere forskellige fagpersoner. [i] www.patientsikkerhed.dk (kerneårsagsanalyse) 17-09-2018

Offentliggørelse af kvalitetsdata Hvad ved vi? Positive effekter: Offentliggørelse af kvalitetsdata kan medvirke til at forbedre patientbehandling (proces) og resultat for patienten Offentliggørelse kan motivere sygehuse og afdelinger til at sætte fokus på områder med kvalitetsforbedringspotentiale Offentliggørelse giver patienterne mulighed for at foretage informeret frit sygehusvalg Offentliggørelse kan bidrage til den offentlige debat om kvalitet, prioritet og serviceniveau 17-09-2018

Offentliggørelse af kvalitetsdata Hvad ved vi? Negative effekter: Voksende ventelister på successygehuse? Personaleflugt som følge af negativ omtale? Utryghed blandt patienterne? Øget fokus på sygdomme, som kvalitetsdata vedrører. Manglende fokus på sygdomme, der ikke er omfattet af kvalitetsdata Manglende fokus på sjældne sygdomme Fravælgelse af de mest syge? 17-09-2018

Hvordan får vi det bedste sundhedsvæsen? Der er ikke dokumentation for internationalt, at det ene system er bedre end det andet. Kvalitet er ikke direkte relateret til finansielle mekanismer Kvalitet er ikke direkte relateret til investeringer i sundhedsvæsenet, dvs sundhedsudgifteren De lande, der bruger den største andel af BNP på sundhedsvæsenet, kan ikke dokumentere bedre resultater Med andre ord, der findes ikke et perfekt sundhedsvæsen Men – investeringer i kvalitetsmonitoreringssystemer giver mulighed for at forbedre sundhedsvæsenet på et kvalificeret grundlag Kilde: Mainz J. Bartels PD. Nationwide quality improvement – How are we doing and what can we do? Int J. Qual in health care: in Press. McGlynn EA. There is no perfect health system. Health Affairs 2004. 17-09-2018

Hvad skal der til for at sikre og udvikle kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser Forskning Uddannelse Referenceprogrammer / kliniske retningslinjer Tilrettelæggelse af hensigtsmæssige patientforløb Indikatormonitorering Auditering Akkreditering Gennemsigtighed og gennemskuelighed gennem offentliggørelse og formidling Og ledelse, ledelse og ledelse og atter ledelse 17-09-2018

Der er grund til optimisme Danmark er det land der suverænt er længst med systematisk kvalitetsudvikling gennem de nationale kvalitetsprojekter Danmark har en strategi for kvalitetsudvikling Gennemsigtighed og gennemskuelighed er enestående i sundhedsvæsenet sammenlignet med alle andre sektorer i vort samfund Den Danske Kvalitets Model er en enestående investering i systematisk kvalitetsudvikling Kilde: Jan Mainz december 2006 17-09-2018

Gennemsigtighed & gennemskuelighed 17-09-2018