Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DDKM & Dokumenthåndtering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DDKM & Dokumenthåndtering"— Præsentationens transcript:

1 DDKM & Dokumenthåndtering
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

2 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Modul I I n t r o Ledelses – Funktion I Støtte – P a u s e Funktion II A f s l u t Opgaver Opsamling Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

3 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Begreber i DDKM Standard: Beskriver krav til kvaliteten og lægges til grund for akkrediteringen Indikator: Det, som klinikken vil blive vurderet på i forbindelse med det eksterne survey Procedure: En ikke nedskreven beskrivelse af hvordan en arbejdsgang gennemføres trin for trin. Der skal være enighed om proceduren blandt læger og relevant praksispersonale. Proceduren følges af alle. Det kan være en fordel at nedskrive en procedure, så alle i klinikken kan orientere sig i forhold til konkrete procedurer. Det er frivilligt om procedurer skriftlige eller mundtlige. Undtagelse: Der skal altid være en skriftlig procedure, når en procedure involverer mere end to faggrupper. Retningslinje: Et skriftligt udarbejdet dokument, som beskriver, hvordan en arbejdsgang gennemføres. Det kan eksempelvis være en klinisk retningslinje udarbejdet af DSAM eller egne udarbejdede arbejdsgangsbeskrivelser. Dokumentation: Klinikken skal kunne fremvise dokumentation i form af et referat, tjekliste, logbog, gennemgang af journal og lignende. Redegørelse: En mundtlig redegørelse af konkrete patientforløb og hvordan en given arbejdsgang håndteres i klinikken. Plan: En skriftlig oversigt over opgavefordeling, opgavebeskrivelse, kvalitetsovervågning og udviklingsmål. Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

4 Dokumentstyring - temaer
Hvorfor dokumentstyring ? Krav til dokumenter Dokumenttyper Krav til skriftlighed DAK-E intro Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

5 Hvorfor skal vi dokumentstyre
Høj professionel standard Høj patienttilfredshed Helhed i patientforløbet Minimal patientrisiko Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

6 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Find frem til det reelle behov f.eks via DANPEP,MUS samtaler, erfaring …..og læg barren det samme sted hver gang – du bestemmer selv hvor. Når barren er lagt skal hele klinikken vide og udtrykke det – Hvordan kan I sikre det? Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

7 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Skriv det ned Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

8 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Krav til dokumentet Hvad er formålet Hvem gælder dokumentet for? Hvem er ansvarlig for dokumentet? Dato for ikrafttrædelse af dokumentet medmindre praksis anvender et it-system, som altid viser den seneste version Gyldighedsdato - hvornår skal dokumentet senest revideres medmindre praksis anvender et it-system, som altid viser den seneste version Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

9 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
DAK-E intro Fremhæv 4 glem resten Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

10 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

11 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

12 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

13 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

14 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

15 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Standard 3.4 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

16 Standard 3.4 - indikatorer
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

17 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Opgave Sæt Jer sammen og snak om hvem der bedst kan svare på spørgsmålene i jeres klinik Begynd at lave stikord til de 4 indikatorer Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland

18 Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Hjemmeopgave Find ud af sammen med jeres kolleger om I vil anvende DAK-e´s støtteværktøj og skal alle i klinikken kunne anvende DAK-e? Hvem i klinikken tager sig af varebestilling? Få vedkommende til at beskrive de 4 indikatorer og fremlæg det for alle i klinikken Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland


Download ppt "DDKM & Dokumenthåndtering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google