Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Danske Kvalitetsmodel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Danske Kvalitetsmodel"— Præsentationens transcript:

1 Den Danske Kvalitetsmodel

2 Survey på Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus
Afsluttende feedback september 2014

3 Surveyteamet Ole Mazur Hendriksen (ledende surveyor) Dorte Bagger
Anne Fabricius Birte Baktoft Charlotte Buch Gøthgen Steffen Hakon Hansen Margit Asser Lone Glistrup Per Sabro Nielsen (surveyoraspirant)

4 Hvad er der sket Interviews med ledere og medarbejdere vedrørende:
Ledelse, kvalitet Kvalitetsovervågning, kvalitetsforbedringer, patientsikkerhed, klager Bygninger, forsyninger, alarmering, sikkerhed Medicinering Hygiejne og infektionskontrol Patienttracere Journaldokumentation Kliniske retningslinjer Overgange og sammenhæng i patientforløb Systemtracere I alt ca 100 besøg

5 Surveyornes opgave Vurderer opfyldelsesgraden af indikatorerne i hver enkelt standard Ved hjælp af Interviews Observationer Journaldokumentation Kvalitetsdata

6 Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version er ændret i forhold til 1
Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version er ændret i forhold til 1. version Surveyorne vurderer nu opfyldelsesgraden af indikatorerne på en firepunktskala Der afgives ikke nogen særskilt vurdering af standarderne Akkrediteringsstatus tildeles af akkrediteringsnævnet

7 Vurderingsprincipperne i DDKM 2. version
De fire mulige udfald for indikatorvurdering Helt opfyldt (alt er til stede) I betydelig grad opfyldt (Noget er til stede, og manglerne er ikke en betydelig del af indikatorkravet) I nogen grad opfyldt (Noget er til stede, og manglerne er en betydelig del af indikatorkravet) Ikke opfyldt (intet er til stede, eller der foreligger kun planer)

8 Eksempler på hvad I kan være stolte af og hvad I er rigtig gode til
Et omfattende og solidt ledelsesforankret kvalitetsarbejde helt ud i afdelingerne understøttet af meget engagerede medarbejdere. En imponerende forskningsindsats som er i kraftig vækst. At optimere processer og dermed komme i front med overholdelse af frister for udredning og behandling. En veletableret UTH kultur lige fra rapportering til den vigtige læring. Et patientsikkerhedsarbejde der fungerer godt helt ud i afdelingerne.

9 Eksempler på hvad I kan være stolte af og hvad I er rigtig gode til
Velfungerende medicinrum og sikre procedurer i medicineringsprocessen Indsats med inddragelse af pårørende og borgere i arbejdet med udvikling af kvaliteten. Effektivt internt beredskab i forbindelse med nedbrud som vi oplevede (IT- nedbrud)(øvelser etc.). Skærpet sikkerhed i forhold til udefra kommende faktorer.

10 Hvilke områder kræver særlig opmærksomhed
Medicingennemgang Sedation af patienter uden medvirken af anæstesiologisk personale Vurdering af effekt af smertebehandling Håndtering af højrisikoapparatur til klinisk brug Ernæringsscreening og opfølgning Bemyndigelse Sundhedsfaglig kontaktperson

11 Hvad sker der nu efter surveyet
Dag 1 Ekstern survey afsluttes Dag 3 Surveyrapport færdig Dag 6 Afklaring mellem ledende surveyor og IKAS Dag 7 Surveyrapport sendes i høring til jer Dag 12 Indsigelser sendes til IKAS Dag 17 Indsigelser besvares af ledende surveyor Sags materialet overdrages til akkrediteringsnævnet Senest 6 uger efter ekstern survey Akkrediteringsstatus tildeles

12 Mange tak For nogle inspirerende dage/ en inspirerende uge
For lejligheden til at se rigtig gode eksempler på klinisk arbejde og en fantastisk korpsånd Vi har mødt et engageret, ærligt og imødekommende personale For umådelig fleksibilitet fra alle sider For tålmodighed For god forplejning


Download ppt "Den Danske Kvalitetsmodel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google