Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværksmøde - Sundhedsøkonomi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværksmøde - Sundhedsøkonomi"— Præsentationens transcript:

1 Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
26. juni 2008 Netværksmøde - Sundhedsøkonomi Genoptræningsområdet Camille Larsson, konsulent, Afdelingen for Kommunesamarbejde, Region Syddanmark

2 Genoptræning efter kommunalreformen
Kommunerne har nu fået myndighedsansvaret for den ambulante genoptræning til patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning efter udskrivning fra sygehus. Genoptræningsplanerne fungerer som en lægelighenvisning til den ambulante genoptræning. Sygehusene har fortsat myndighedsansvaret for behandling og genoptræning under indlæggelse.

3 Monitoreringsrapporten - Baggrund
I økonomiaftalerne for 2008 aftalte Regeringen, Danske Regioner og KL at undersøge incitamentsstrukturer og styringsmuligheder på genoptræningsområdet samt en monitorering af udviklingen på området de seneste år. Rapporterne skulle afdække følgende områder: Lovgivningen på genoptræningsområdet Aktivitetsudviklingen på genoptræningsområdet (2004 – 2007) Registrerede genoptræningsydelser Antal genoptræningsplaner Fordelingen mellem specialiseret og almen ambulant genoptræning Incitamenter og styringsmuligheder på genoptræningsområdet med særlig fokus på den specialiserede ambulante genoptræning

4 Monitoreringsrapporten - problemstillinger
Lovgivningen på genoptræningsområdet Manglende fokus på konsekvenser af opgaveglidningen Aktivitetsudviklingen på genoptræningsområdet (2004 – 2007) Registrerede genoptræningsydelser Registrering af den kommunale indsats 2007 et overgangsår Antal genoptræningsplaner 2007 et overgangsår Fordelingen mellem specialiseret og almen ambulant genoptræning Tidsperspektivet – 2007 et udviklings år Gennemsnittet udtrykker ikke niveauet Finansiering af genoptræningsområdet Budgettal og regnskabstal Region Syddanmark er opmærksom på at den manglende kommunale registrering vanskeliggør en monitorering af genoptræningsindsatsen i kommunalt regi. Det skal hertil bemærkes at registrering er lovpligtigt for både kommuner og sygehuse. Finansieringen af genoptræningsområdet er svagt belyst i afrapporteringerne, idet det ikke har været muligt at indhente kommunale regnskabstal. De regionale regnskabstal står derfor til sammenligning med de kommunale budgettet som forventet ligger sig op af den DUT kompensation kommunerne fik i forbindelse med overdragelsen af genoptræningsopgaven.

5 Monitoreringsrapporten - resultater
Stationær genoptræning Aktiviteten for stationære genoptræningsydelse som på landsplan Ambulant genoptræning Aktivitetsudviklingen for ambulant genoptræning Antal genoptræningsplaner Antal planer set i forhold til aktiviteten Andelen af specialiseret genoptræning Landsplans gennemsnit og Regions gennemsnit! Den ekstra bevågenhed for udarbejdelsen af genoptræningsplaner, har fra Region Syddanmarks side været et bevist tiltag. Der har på de enkelte sygehuse været stor fokus på at sikre patienternes krav om en genoptræningsplan. Antallet af udarbejdede genoptræningsplaner i Region Syddanmark ligger således markant højere end gennemsnittet på landsplan, mens aktivitetsniveauet, udtrykt som antal ydelser pr indbygger ligger på niveau med landsgennemsnittet.

6 Region Syddanmark Andelen af specialiseret ambulant genoptræning i Region Syddanmark I Region Syddanmark har området ligeledes været fulgt tæt. Her er det primære fokus, det tværsektorielle samarbejde der skal bistå efterlevelsen af intentionerne bag kommunalreformen ved løbende at iværksætte initiativer. For hovedparten af de i rapporten anbefalede styringsværktøjer, er initiativer således allerede påbegyndt eller implementeret i 2008. De to væsentligste tiltag der er påbegyndt i 2007 er det udarbejdelsen at et fælles tværsektorielt snitfladekatalog der præcisere arbejdsdelingen mellem region og kommune på genoptræningsområdet i Region Syddanmark, samt tilrettelæggelsen af en række genoptræningsforløbsbeskrivelser, hvori der redegøres for det ideelle sygdomsspecifikke genoptræningsforløb. Sidstnævnte skal sikre en harmonisering samt kvalitetssikring af genoptræningsforløb indenfor udvalgte sygdomsforløb. Af forløbsbeskrivelserne vil blandt andet fremgå hensigtsmæssige overgange fra indlæggelse til ambulante forløb i hhv. sygehus og kommunalt regi. Disse forløbsbeskrivelser indeholder standarder og indikatorer, hvilket kan afhjælpe lokale afvigelser i genoptræningsforløbene på regionens sygehuse og blandt regionens kommuner.

7 Økonomiaftalen for 2009 Afrapporteringen efter økonomiaftalen for 2008
Implementering af anbefalingerne fra rapporterne Opfølgende afrapportering Skal belyse implementeringen af anbefalingerne Afrapporteringen skal ligge klar 1. april 2009! Ventetid Kortlægning af ventetid på genoptræning efter sygehusindlæggelse Af økonomiaftalen for 2009 fremgår desuden, at en opgørelse af ventetid til genoptræning efter udskrivning skal påbegyndes. Der forventes således at der fra central side etableres en arbejdsgruppe til afrapportering af dette område af genoptræningsindsatsen. Region Syddanmark ser frem til denne afdækning, hvor det for visse patientgrupper er helt afgørende for effekten af den forudgående behandling at genoptræningsindsatsen opstartes efter gældende regimer.

8 Økonomiaftalen 2009 Implementering af anbefalingerne fra rapporten
Sundhedsaftalerne Rammen om kvalitet og harmonisering Vejledende målsætning Standarder og indikatorer Udtrykt via fælles sygdomsspecifikke forløbsbeskrivelser og snitfladekatalog Sundhedskoordinationsudvalget Inddrages i opfølgningen

9 Økonomiaftalen 2009 Implementering af anbefalingerne fra rapporten
Obligatorisk oversigt VisInfoSyd et element i sundhedsaftalen Proaktiv opfølgning til praksispersonalet Chefterapeuterne på sygehusene National opfølgning Har implementeringen effekt – foråret 2009! Vurdering af specialiseret ambulant genoptræningsbehov Medcom Standarden Ventetid


Download ppt "Netværksmøde - Sundhedsøkonomi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google