Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Handler om naturvidenskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sigrid .
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Naja Marie Aidt Bavian.
At udforske sin egen praksis

”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Taksonomisk mindmap i religion
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Madkamp - DM i madkundskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Celle.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Studieretningsprojektet!
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
SSO - Større skriftlig opgave
Den analyserende Artikel
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Infomøde om synteseopgaven
Dansk på GF2.
Arbejd effektivt og præcist
Arbejd effektivt og præcist
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Enzymer og enzymreaktioner
Præsentationens transcript:

skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium

skriftlighed i nv Fokuspunkter Styrke og fastholde elevernes forståelse af metoderne og begreberne i nv gennem arbejde med portfolie. Afsøge/udvikle gode skriveøvelser til den daglige og faglige undervisning som kan træne forskellige skrivekompetencer hos eleverne Genrebevidsthed (journal/rapport) Udarbejde en mere samlet og detaljeret progressionsplan for skriftlighed i nv

nv på Aalborghus Ét tema - alle fire fag deltager Opbygning Indhold skriftlighed i nv nv på Aalborghus Ét tema - alle fire fag deltager Opbygning Introduktion til nv Fire seancer med biologi, naturgeografi, fysik og kemi. Opsamling Evaluering Indhold nv’s metoder eksperimentelt arbejde og undersøgelser, Naturvidenskabelig teori og sprog Perspektivering

nv på Aalborghus Evalueringen er en individuel samtale. skriftlighed i nv nv på Aalborghus Evalueringen er en individuel samtale. Overskrift: Naturvidenskabelige arbejdsmetoder som underbygges med selvvalgte eksempler og viden fra undervisningen. Som udgangspunktet for samtalen har eleverne udarbejdet en disposition

Brugen af portfolio Anvendes som et skriftligt arbejdsredskab skriftlighed i nv Brugen af portfolio Anvendes som et skriftligt arbejdsredskab Udvikle og fastholde elevernes bevidsthed om nv’s metoder og begreber give eleverne overblik Ved hvert fag udfylder og opdaterer eleverne deres portfolie og vedlægger andet skriftligt materiale.

Uddrag fra portfolien Du skal kunne skriftlighed i nv Uddrag fra portfolien Du skal kunne Hvordan/hvornår har du lært om netop dette Hvilke forsøg og opgaver vil du bruge som eksempler Opstille og vurdere hypoteser Arbejde induktivt Anvende variabelkontrol Diskutere måleusikkerhed Anvende faglige begreber Gennemføre laboratorieforsøg Behandle og præsentere resultater

Skriveøvelser i den daglige undervisning skriftlighed i nv Skriveøvelser i den daglige undervisning Træne at tage stikord og noter til referat Gennem fokus på faglige begreber i en film/oplæg fra ekspert Træne at skrive målrettet i eget sprog Gennem kort skrivning som afslutning på en time Træne at læse og bearbejde faglig tekst Spørgsmål til teksten, som sidemanden skal besvare.

Naturvidenskabelig rapport skriftlighed i nv Naturvidenskabelig rapport Træne skrivning af hypoteser ud fra små demonstrations eksperimenter el. tekster. Træne eksperimentel dokumentation/udførelsen af eksperimenter ud fra givne hypoteser

skriftlighed i nv