Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Præsentation af materialer på personalemøde
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kvalitet i Skriftlighed  Oversigt over workshop  Erfaringer med netværkssamarbejde  Materialeindsamling  5 forslag til forbedring  Arbejdsgrupper.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Talentinternat modul 3..
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Analyse af praksis.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Deltagerstyret undervisning
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Karl Henrik Flyums model
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Præsentation af materialer på personalemøde
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Usability – øvelse 1: Kortsortering
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Uddannelsesplaner Praktiklærerforeningens forårskursus 2016.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Video Club – med fokus på kommunikation og samspil
3-timersmødet 2017.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
3-timersmødet 2018.
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And Workshop 4: Video club – med fokus på autonomi Proces OG Produkt på samme tid. Vi har rigtig gerne villet afprøve en række ideer om, hvorledes man kan udvikle læreres tænkning og praksis i forbindelse med elevers motivation i undervisningen. Det handler primært om, hvorledes teoretisk og praktisk viden kan kobles til ny og overskridende praksis. Samtidig har vi både et ønske og et krav om at stå med et bæredygtigt uddannelsesmodul, når vi er færdige. Ideelt set et produkt, som vil kunne udbydes til skolebaseret efteruddannelse i DK efterfølgende – og sekundært fordi vi har forpligtiget os til at levere en færdig efteruddannelsespakke til det europæiske S-TEAM-samarbejde. S-TEAM står for….., er et samarbejde mellem 25 Europæiske universiteter og forskningscentre. Mest relevant for Jer er det S-TEAM, som betaler Jeres frikøb med samt alle øvrige udgifter. Det dobbelte sigte betyder, at vi undervejs både vil samle empiri ind for at dokumentere processen, men også gerne vil kunne bruge det i produktet. Fx vil vi gerne kunne bruge illustrative (korte) video-clips som materiale i den endelige efteruddannelsespakke.

Program for workshop 4 Introduktion: Video Club – hvordan gør vi? (10 min) Video Club øve-runde i plenum: Volunteer? (40 min) Fokusering & fokuserende redskaber Refleksive grupper Pause (15 min, inkl. opbrud til Video Club grupper) Video Club grupper (4 runder a 25 min) Opsamling og evaluering af første Video-Club runde (10 min) Aftaler og opgaver til næste gang (5 min)

Video Club – praktiske procedurer Ønskes: Støttende og lydhørt miljø Analytisk, reflekterende tilgang Udviklingsorienteret dialog Roller: Facilitator (styrer Video Club strukturen, især tid & fokus) Deltagende lærere: Fungerer på skift som Video Fokus Person (VFR) Fungerer på skift som Første Responsgivere (som har set videoen på forhånd & lægger ud i responsrunderne) Struktur: Video Fokus Personen introducerer (max 5 min): Hvorfor dette video-clip? hvilket motivationsaspekt tænkes video-klippet at belyse & hvad ønsker han/hun i særlig grad at få tilbagemelding på? Videoen vises (2-5 min pr. lærer, gerne et par kortere, sammenhørende klip) Umiddelbare spørgsmål og afklaringer? (hvad sker her? samt respons hvor VFP har ønsket det) Analytiske foci og perspektiver? (gense evt. videoen først) : Diagnose & analyse: (hvad handler det om? Ud fra et elevperspektiv hhv. et lærerperspektiv? – I termer af teori (fx via CARTAGO I+II)?) Handlemuligheder og alternativer for læreren? (erfaringsbaseret hhv teoretisk begrundede)

Video Club øve-runde med Refleksionsgrupper Optakt: Video-Fokus personen sætter scene og motivationsmæssigt fokus. Video-clips ses. Dernæst: Diskussionsrunder i refleksionsgrupper. Spørgsmål som kan bidrage til afklaring ift. det ønskede fokus? (2 min, I får lov til at stille de 1-2 vigtigste i plenum) Erfaringer og praksisrelaterede overvejelser ift. fokus? (5 min, pas på med ”Gode Råd”) Teoretiske bud på forståelse og handlemuligheder? (5 min, Til plenum: 1 bud på teoretisk forståelse og 1forslag til alternativ handling)

Arbejdsopgaven til denne video-workshop (A 4.0) FORARBEJDE: - Et video clip(s) på sammenlagt 2-5 minutter hvor der sker noget interessant mht. autonomi og styring Deklarere baggrunden for udvælgelsen af clip'et - Formulere 2  spørgsmål, som I gerne vil diskutere med os andre. Hvad er det I gerne vil have respons på – eller idéer og inspiration til? I VIDEOKLUBBEN: I præsenterer på skift jeres video clip ca. 25 minutter til hver præsentation Ïndledningsvist bruger fokus-personen 5 minutter på at præsentere sit motivations-mæssige fokus og sætte scenen i forhold til det valgte clip 5 min til visning af video clip 15 minutter til efterfølgende diskussion: Diskuter de to aktør-spørgsmål Første responsgiver Loyalt-kritisk & ikke dømmende respons, opklarende spørgsmål & egne erfaringer Hvad står der på arbejdsarket?

Opsamling af motivationspointer fra Video Club diskussionerne Grupperunde: Hvad tager I med af ideer, overvejelser og problemstillinger ift. at skabe motivation gennem elev-autonomi? Det teoretiske blik på praksis: CARTAGO som fokus?

Motivations-fokus via CARTAGO (Form II) (Form I) 2 min Hanne Med udgangspunkt i pragmatiske motivationsteori har vi

Evaluering af første video-runde Hvordan vurderer I udbyttet af: At se egen undervisning “udefra”? At udvælge, reflektere, fremlægge og diskutere egne video-udklip? At se og diskutere video-klip fra andres undervisning?

Video Club opgave til Workshop 5 Motivationsfokus IBSE og den individuelle motivation (målorienteringer, årsagstilskrivning) Interaktion (lærer-elev, elev-elev) 2. Planlæg med dette fokus. Vær konkret: Hvor kommer Jeres fokus til udtryk? hvilke tiltag og konkrete handlinger prøves af? Gennemfør og video-film undervisning Udvælg video-sekvens (max 2 stk, ialt 2-5 min) med motivationsfokus) Medbring: plan, begrundelser, video til næste workshop