Almen Didaktik Indhold og form

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolekontoret - Undervisningsministeriet
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Formålet med kurset Undervisningsministeriets hensigt med undervisningen på kurset beskrives i undervisningsplanen således: Formålet med uddannelsen.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Lærerprofessionen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Kladde til informationsdias
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Klassiske indvendinger angående temauger og lignende: -Eleverne syntes det er en form for friuger -Lærerne syntes de får for lille timeandel i forløbet.
Projektarbejde En praksishistorie.
Tværfagligt undervisningsforløb
Den åbne skole.
- set med en naturfaglig synsvinkel
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Kulturforståelse niveau C
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
v. Nina Nielsen - Undervisningsministeriet
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Evaluering.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Fra almendidaktik til fagdidaktik
It i folkeskolens matematikundervisning
Det handler om eleverne
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Almen Didaktik Indhold og form Niels Grønbæk Nielsen

Formidlingsorienteret tradition Nyttehensyn Akademisk tradition Indhold og form Materiale teorier Formidlingsorienteret tradition Nyttehensyn Akademisk tradition Miniuniversitet Indre kriterier Formale teorier Barnecentreret pædagogik Aktivitetspædagogik Dialogbaseret pædagogik Ydre kriterier Niels Grønbæk Nielsen

Faglighed Tværfaglighed Indhold og form § 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger.   Faglighed Tværfaglighed Niels Grønbæk Nielsen

Indhold og form ? Hvordan vil I karakterisere undervisningens indhold i casen? Niels Grønbæk Nielsen

Direkte instruktion Åben undervisning Kontekst Fokus Socialt klima Indhold og form Direkte instruktion Åben undervisning Lærebøger Kontekst Opgaver i ”virkeligheden” Rutinemæssigt Fokus Problemløsning disciplin Socialt klima samarbejde Samme opgave – samme tempo Individualisering Individualitet i fællesskabet Logik i stoffet Sekvens På grundlag af elevens forståelse resultater evaluering + proces Niels Grønbæk Nielsen

Indhold og form § 18 Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af visnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsformer og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.   2. Det påhviler skolelederen at sikre, at klasselæreren og klassens øvrige lærere planlægger og tilrettelægger undervisningen, så den rummer udfordringer for alle elever. 3. I de fag, hvor der er prøver, jf §§ 14 og 14 a, skal visningens indhold desuden fastlægges således, at kravene til de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærer og elev løbende om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse mål. Fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og stofvalg skal i videst muligt omfang foregå i samarbejde il lærerne og eleverne. 5. Klasselæreren skal samarbejde med eleverne om løsning af særlige opgaver i forhold til klassen, og klasselærerens fag tillægges et antal årlige undervisningstimer til varetagelse af denne opgave. Niels Grønbæk Nielsen

Indhold og form Hvordan vil I karakterisere undervisningen i casen på grundlag af Mursells principper? Gruppe 1 = kontekst + § 18 Gruppe 2 = fokus + § 18 Gruppe 3 = socialt klima+ § 18 Gruppe 4 = individualisering+ § 18 Gruppe 5 = sekvens+ § 18 Gruppe 6 = evaluering + § 18 Gruppe 7 = analyserer seminarieundervisningen + § 18 Gruppe 8 = analyserer praktikskolen sidste år + § 18 ? Niels Grønbæk Nielsen

Indhold og form Niels Grønbæk Nielsen