Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland DDKM lederens rolle Til marianne: den seneste forside fra DDKM Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
En elefant nærmer sig!! Hvordan griber man sagen an? - Kamp, flugt eller…?
Kunsten ”at spise en elefant” Skab overblik over opgaven (et fælles billede) Del opgaven op i mindre bidder – sæt delmål Start med noget let Lav en plan for hver delopgave: - Hvad, hvordan, hvem og hvornår?
Ledelsesopgaver Skab enighed Gør det meningsfyldt – snak om hvorfor (udover at det er et krav i OK) Hvad ønsker I/du at få ud af arbejdet med DDKM– udover at blive akkrediteret/få honoraret? Hvordan holder I/du kursen undervejs – hvem er ansvarlige for hvad?
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland Plan for klinikken Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Fordi det er ledelsen der… definerer opgaven opstiller mål fastlægger rammerne træffer beslutninger fastlægger metoden og lægger planen signalerer mening og vigtigheden Det er IKKE ledelsen, der laver alt arbejdet!!
Gennemgang af standard 4.2 Standard: Beskriver krav til kvaliteten og lægges til grund for akkrediteringen Den vigtigste standard for hele processen – den bruger vi tid på i dag på ledelsessporet. Formålet er det vigtigste – gå altid tilbage hvis du er i tvivl Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Gennemgang af standard 4.2 a. Hvordan organiserer vi arbejdet med DDKM? Herunder hvem har ansvaret for kvalitets- og patientsikkerhedsarbejdet, afholdelse af møder, kursusaktivitet, udarbejdelse af retningslinjer m.v. Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Gennemgang af standard 4.2 Indikator: Det, som klinikken vil blive vurderet på i forbindelse med det eksterne survey Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Opgaven er nu at arbejde selv Lav en plan for arbejdet med standard 4.2 der fører frem til opfyldelse af indikator 1 pkt. a Hvordan vil I organisere DDKM-arbejdet i klinikken? Ledermøde Personalemøde Uddelegering af standarder Vil vi bruge DAK-E platformen? Andet? Tidsmæssige ressourcer Hvem er overordnet ansvarlig for fremdrift (tovholder) Hvem deltager i Nord-KAP’s kursusforløb? Løbende møder undervejs Hvordan holder vi gryden i kog? Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Motivation Når der er/ skabes mening med opgaven Når man involveres og får en aktiv rolle Når man får anerkendende feedback Når man kan se at ”vi rykker” – sammen Når lederne udstråler tro på sagen – hele vejen igennem Når vi fejrer resultaterne blind
Det helt basale Yes!! Vi blev akkrediteret – og vi har samtidig udbygget intern kapacitet! Vi skabte et succesoplevelse Den gode akkrediteringsproces Kompetent og engageret ledelse
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland Årshjul usb stik marianne tovholdere nu Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling Standard 4.3. Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling