Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
DIALOGMØDE Socialudvalget, Brugerrepræsentanter samt ledere og konsulenter på det specialiserede socialområde for voksne Tirsdag
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Udfyldelsen af spørgeskemaet er arbejdstid
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Velkommen til modul 3 Undervisning af arbejdsmiljøgrupper og ledere ifm medarbejderundersøgelsen.
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
3-timersmødet 2017.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
SUF - gevinstrealisering
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Mere MOST - mindre fravær
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
3-timersmødet 2018.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper Modul 1

Program for Modul 1 Præsentation af os i lokalet Formålet med medarbejderundersøgelsen Mål for Modul 1 Spørgeskema Arbejdsmiljøgruppernes ansvar, etik og samarbejde Arbejdsmiljørunderinger / tjeklister Dialogprocesser Handleplan Veksler mellem oplæg og snak i AMG Goddag og velkommen til Modul 1 af 3 vedr. medarbejderundersøgelsen. Medarbejderundersøgelsen er nu skudt i gang. Der har dog været arbejdet på den længe af: Projektgruppen: Dorte, Betina, Eva Arbejdsgruppen: Vibeke, Gry, Nuray, Lisbeth, Torben En sparringsgruppe med AMG fra flere arbejdspladser rundt om i kommunen. Og så har en lang række kontaktpersoner stået bag at få data på plads i forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen. Og nu kommer arbejdet også til jer, Arbejdsmiljøgrupper i kommunen Men inden vi går videre med hvad det er for en opgave I står overfor skal Kommunaldirektør Bo Rasmussen lige have mulighed for at hilse på: Video med Bo At vi veksler mellem oplæg og snak i Arbejdsmiljøgrupperne betyder at jer der er i arbejdsmiljøgruppe sammen også skal sidde sammen. Er der nogen ”singler”? (kobles)

Hovedudvalgets beslutning At der i efteråret 2016 gennemføres en medarbejderundersøgelse (trivsel, APV, organisation) på alle kommunens arbejdspladser. At undersøgelsen gennemføres hvert 3. år

Formål at skabe et solidt fundament for dialog og udvikling (lokalt som tværgående)med henblik på at styrke trivslen og det sunde arbejdsmiljø, og dermed organisationens evne til at løse opgaverne godt og effektivt. Undersøgelsen skal bidrage til at skabe et godt arbejdsmiljø og en effektiv organisation. For de to ting følges ad. Medarbejderundersøgelsen har tre undersøgende elementer: arbejdsmiljørunderinger, spørgeskemaundersøgelse og dialogprocesser. Medarbejderundersøgelsen giver en viden, som ledere og medarbejdere i fællesskab skal bruge til at finde ud af, hvad de skal gøre mere og mindre af. Nytten ligger først og fremmest på den enkelt arbejdspladser, men undersøgelsen skal også gøre det muligt at få øje på udfordringer, som går på tværs af arbejdspladser. Efter undersøgelsen skal arbejdspladserne udarbejde handleplaner om de forhold, hvor undersøgelsen har vist, at ledere og medarbejder sammen skal skabe nogle forandringer.

Delmål Arbejdsmiljøgrupperne på de enkelte arbejdspladser skal have et godt afsæt for målrettet at kunne forbedre arbejdsmiljø og trivsel. Forbedringspotentialer bliver opdaget og initiativer bliver iværksat over for de grupper af ansatte (både ledere og medarbejdere), hvor resultaterne af undersøgelsen viser et behov (lokalt eller tværgående). Indsatsen for nedbringelse af sygefraværet kvalificeres. Viden fra medarbejderundersøgelsen kan måske give en indsigt, der kan bringes i spil i arbejdet med at nedbringe sygefraværet.

Snak ved bordene Hvad er det vigtigste formål med, at du er her? Nævn 2 ting, du særligt gerne vil have svar på i dag Hvad håber du ellers, du har med dig, når du går herfra? Skriv på små gule lapper. Inden vi skilles ser vi på, om alle spørgsmål er besvaret. Der bliver mulighed for spørgsmål undervejs. Vi følger op på de sidste evt. spørgsmål inden vi går herfra.

Målet med modul 1 At I er klædt på til at kommunikere lokalt om undersøgelsen. At I har udarbejdet et udkast til en plan for den lokale proces - både arbejdsmiljørunderinger og dialog. At I er klar over hvilke spørgsmål I skal finde svar på, når I kommer hjem.

Vi er forskellige …I lokalet her Målet er, at alle deltagere i undervisningen kan være med og få noget med hjem. …I måden vi deltager i undersøgelsen på Målet er, at alle skal være en del af medarbejderundersøgelsen – ikke nødvendigvis på samme måde (AMG’s opgave). …I måden vi er organiseret på Fx dækker AMG et meget forskelligt antal ansatte og en eller flere arbejdspladser. Forskellighed i lokalet her: Vi er mange her i lokalet og vores erfaringer er meget forskellige. Vi håber, at vi med undervisningen rammer et niveau, hvor alle kan være med og alle kan få noget med hjem. Nogen har måske hørt meget af det vi vil sige før, andre vil det hele være nyt for. Forskellighed i måden at deltage i undersøgelsen på: Det er valgt, at ikke alle medarbejdere vil få lejlighed til at besvare spørgeskemaet. Det er for de flestes vedkommende en beslutning truffet på den enkelte arbejdsplads. Det kan dreje sig om ungarbejdere, tilkaldevikarer, en række hjælpere og andre med meget lille eller løs tilknytning til arbejdspladsen. Men uanset deltagelse i spørgeskemaundersøgelsen eller ej, så er det et krav at alle medarbejderes arbejdsmiljø, skal være med i en APV. Som arbejdsmiljøgruppe har I altså en opgave med at sikre, at der bliver foretaget en vurdering af arbejdsmiljøet for de medarbejdere, der ikke har fået mulighed for at besvare spørgeskemaet. Vi har stadig, som arbejdsgiver, ansvaret for deres arbejdsmiljø i de timer de arbejder for os. Det kan gøres på forskellig vis. Arbejsmiljøgruppen kan gå i dialog med en mindre gruppe, kan tænke deres forhold igennem o.lign. Forskelligheden i organisering på arbejdspladserne: Det er forskelligt hvordan mange ting er organiseret på den enkelte arbejdsplads. Nogle steder dækker en AMG en enhed, andre steder dækker en AMG flere enheder. Nogle har arbejdsmiljøarbejdet tæt knyttet ind i MED andre en mere ”selvstændigt” arbejdende AMG. Den forskellighed prøver vi at være opmærksomme på i undervisningen, men I må selv undervejs være opmærksomme på at oversætte til jeres egne forhold. Det er bl.a. det i får mulighed for undervejs i undervisningen, som veklser mellem oplæg og arbejde/drøftelse i AMG. Resten af modul 1 drejer sig om dem der er flest af – dem der har fået tilbudt at udfylde et spørgeskema og i øvrigt deltage i medarbejderundersøgelsens elementer.