Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
I dag er temaet Visualisering
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Hvor der er fokus på klimaet.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vejlederens kommunikation
Sosu projekt Sosu skolen, Aabenraa Haderslev & Sønderborg Produktionsskoler
Klar til selvevaluering Inspirationsmateriale til en pædagogisk dag.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Min Uddannelsesdagbog
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Team Nordahl og Skibet Skole
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Kunsten at dele Min uddannelsesbog
Hvordan motiverer vi de unge?
SUF - gevinstrealisering
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Troen KAN flytte bjerge Flid har dobbelt så stor betydning for læring end intelligens.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Motivation på uddannelse
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Karakterer og læring.
READ – sammen om læsning
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Kickoff praktik 3 - dag 3 At modtage og vejlede elever på avanceret niveau på social- og sundhedsassistentuddannelsen Uddannelse / Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup mato1@ucl.dk Samba konference d. 28.10.2016 Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup mato1@ucl.dk

I vejledning er der nogen, der har noget for med andre mennesker I vejledning er der nogen, der har noget for med andre mennesker. Vejledningsrelationen er en relation med retning. Men hvilken retning? Det er det Ole Løw tager op i sin bog, man skal som vejleder være facilitatot, og være bevidst om, i hvilken retning man faciliterer.

Vejlederne kan også rigtigt meget Vejlederne kan også rigtigt meget. Den unge kan ændre synet på sig selv, men hvis lærere og de andre elever ikke har ændret synet på den unge, så hjælper det ikke ret meget.

Ressourcefokuseret vejledningsdidaktik 1. at planlægge, gennemføre og evaluere vejledningsaktiviteter med fokus på at finde den vejledtes ressourcer 2. at udvikle bevidsthed om disse ressourcer hos den vejledte 3. at hjælpe den vejledte i gang med udvikling ved hjælp af ressourcerne

Mental robusthed Eva Hertz. Center for mental robusthed Fixes mindset, growth mindset

Carol Dweck – du er hvad du tænker

Self-efficacy Sammenhæng med Hatties forskning = elevforventninger 1,44

Self-efficacy Self-efficacy opøves via Konkrete implikationer Krav om handling inden for nærmeste udviklings zone. Mange konkrete opnåede succeer. Man skal opleve, at man skal stå på tå. SUCCESOPLEVELSER. VIKARIERENDE ROLLEMODELLER Personer der ligner én selv og som lykkes, kan optræde som rollemodeller OMGIVELSERNES PÅVIRKNING. Andres positive tilbagemelding EMOTIONEL /FYSIOLOGISK viden om sig selv ”hvem er jeg” ” Viden om personlige styrker. Forholde sig til følelser

Tolstrup 2014

Vækstmodellen

Mental robusthed Eva Hertz. Center for mental robusthed Fixes mindset, growth mindset

Styrker

Øvelse: styrkeprofil. Tag de 24 kort og se dem igennem. Udvælg de kort, der kendetegner din styrkeprofil. Læg dem op, så man kan se, hvordan de hører sammen. Forklar sidemanden hvorfor du har valgt disse styrker. Hvordan og hvornår giver de dig energi? Hvorfor ligger de som de gør? Hvordan er de indbyrdes forbundne? Sidemanden spørger undersøgende ind. Byt roller.

7 særlige styrker Selvkontrol Energi og gejst Vedholdenhed Social intelligens Taknemmelighed Optimisme og håb Nysgerrighed (Ressourcefokuseret vejledning s. 135)

VIA styrketest https://viame.org/survey/Account/Register Psykiatrifondens materiale http://www.psykiatrifonden.dk/guides/reach-out/materiale-til-laererne.aspx

Styrker jeg har brug for Sådan gør du: Udvælg 5 styrker, som du mener, du har brug for i din hverdag. Placer dem nedenfor på skalaen fra 1 til 5 alt efter hvor meget du synes du har af styrken. 1 er en lav grad af styrken og 5 er en høj grad. Notater: Tænk over: Se nu på styrkerne én ad gangen, og overvej, eller tal med en voksen eller en kammerat om flg.: Hvordan kan det være at jeg har placeret den der hvor den er, og ikke på et lavere tal? Hvad skal der til, for at jeg evt. kan komme op på et højere tal? Kan nogle af mine top styrker hjælpe mig med dette? Hvad kan jeg helt konkret gøre fremover, for at øge denne styrke?