Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringslokomotivets forældresamarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringslokomotivets forældresamarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Læringslokomotivets forældresamarbejde
Oplæg for Forældre

2 Generel info: Det ‘megalange’ skema - Hvilke aktiviteter?
De 7 karaktertræk Makkerordning – hvad er det og hvorfor? Overleveringssamtale på skolen Efterforløb – elevsamtaler med kontaktlærer på skolen Camphold i Ungdomsskolen – 4 gange resten af året Læringskurven og THE PIT Forældrerollen – DU ER EN VIGTIG SPILLER! Mobilhotel – hvorfor – og hvordan kommer jeg i kontakt med mit barn?

3 Skema for Læringslokomotivet i København:

4 De 7 karaktertræk: Selvkontrol – Tæl til 10
Engagement – Brænd for det du vil Vedholdenhed – Giv aldrig op Social intelligens – Bedst sammen Nysgerrighed – Prøv, se og lær Taknemmelighed – Bare sig tak Optimisme – Tro på det I samarbejde med Løkkefonden

5 Makkerordning og overleveringssamtale sikrer bro mellem camp og skole:
Dit barn har ugentlig kontakt med en elev (makker) fra klassen. Det afsættes der tid til på campen og i skolen. Makker-eleven udvælges af kontaktlæreren og er dit barns bro mellem camp og skole. Overleveringssamtale: Efter camp afholdes deltager dit barn, du, kontaktlærer og to camp-undervisere i et møde på dit barns skole, hvor I taler om, hvordan dit barn har rykket sig, og hvad der særligt skal arbejdes videre med.

6 Elevsamtaler med kontaktlæreren i 4 mdr. efter camp
Elever der har deltaget i elevsamtaler efter camp siger: ”Jeg havde nok ikke holdt fast i den gode læsevane, hvis jeg ikke havde haft de her samtaler” ”Jeg har aldrig prøvet selv at lave mål. Først var det lidt svært, men nu ved jeg, hvad jeg skal og nu er det nemt” ”Det er rart selv at bestemme, hvad jeg skal blive bedre til” ”Det er struktureret, så det er nemt for mig” ”Jeg tænker over målene i de to uger, inden vi skal mødes igen, og jeg kan sagtens huske dem” ”Jeg er stolt af, at jeg har holdt fast i mine mål, og jeg er stadigvæk mere motiveret for at gå i skole” ”De her snakke gør mig selvsikker, og jeg tror på, at jeg kan ændre noget” Udsagn om elevsamtaler fra elever fra Plan T

7 Læring føles som at falde i en afgrund

8 Det er hårdt at lære: Anstrengelse Hårdt arbejde Gentagelser Øvelser
Repetition

9 Vi lærer mest, når vi? Kæmper Fokuserer Anstrenger os
Udfordrer os selv Prøver nye veje Arbejder med os selv Er åben over for at prøve noget andet end vi plejer Kan håndtere fejl og nederlag

10 Du er som forælder en vigtig spiller
Sådan kan du støtte dit barn under campen: Sørge for at dit barn møder til camp hver morgen Lade camp-aktiviteter komme forud for fritids- og familieaktivitet Og så er der den daglige opbakning af dit barn, når du oplever dit barn frustreret Hvordan gør man det?  

11 Dit barn siger: Det er ikke noget for mig Jeg er ikke den type der…
Jeg kan ikke finde ud af det Jeg er ikke ligeså dygtig som de andre Du siger: …..endnu I samarbejde med

12 Dit barn siger: Hvad siger du?
Jeg kan ikke lide at være her, jeg vil hjem og tilbage til min skole Hvad siger du? Hvis du ikke kan lide det, så skal du tilbage til skolen. Du skal kun gøre det, du har lyst til. Giv det et par dage og se tiden an, men det kan godt være at det er for svært for dig. Hvad kan du gøre for at få det bedste ud af det? Anerkender at det er svært, men viser en tro på at dit barn kan klare det I samarbejde med

13 Dit barn siger: Hvad siger du? Jeg lærer ikke noget
Jeg kan godt forstå, at du er skuffet over at have det sådan. Der er ikke noget du selv kan gøre. Hvis det bliver ved, må vi tage en snak med de voksne Du kan selv være med til at påvirke, hvor meget du lærer - lad os tale om, hvad du kan gøre. Giver barnet ansvar og åbner for en snak om handlemuligheder I samarbejde med

14 Dit barn siger: Hvad siger du? Jeg har ingen venner
Det er jeg ked af at høre. Det er synd for dig. Det slutter snart og så kommer du hjem til dine venner herhjemme. Det er ikke vigtigt at gøre noget for at få venner på campen. Lad os tage en snak om, hvad du kan gøre for at få kontakt til flere. Venskaber kræver noget af begge parter. Tilskynder barnet til at være opsøgende og kontaktskabende I samarbejde med

15 Dit barn siger: Hvad siger du? Det er for hårdt
Så må du sige til de voksne, at du har brug for en pause. Du behøver ikke at kæmpe. Det er ikke meningen, at du skal have det sådan. Det er forkert, når noget er hårdt. Det er jeg glad for at høre – det er tegn på, at du kæmper. Bliv ved med at gøre det du gør - du gør det rigtige. Anerkender at det er hårdt, og siger samtidig at det et vilkår, hvis man vil noget i livet I samarbejde med

16 Mobilhotel – mens dit barn lærer, er mobilen på hotelophold
Hvorfor? Hvordan kommer jeg i kontakt med mit barn? Det gør du helst ikke ;) Du kan altid ringe til Jannie på


Download ppt "Læringslokomotivets forældresamarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google