Ny ressourcetildelingsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Implementering af folkeskolereform
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Skole, SFO og børnehave”
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Status ved Jens Mikkelsen og Jette Runchel
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Fælles forældremøde Thurø
Budget og regnskab Stenmagle skole
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Kortlægningsundersøgelsen 2013
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Sammenlægning af 2 institutioner
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Frederikssund Kommune1 Dialogmøde ___________________________________________________ Mad i daginstitutioner.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Fremtidsscenarier for dagtilbud på Nordbornholm og i Svaneke - alment dagtilbud samt §32 tilbud (Mælkebøtten) Præsentation og diskussion af mulige scenarier.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
Regnskab 2015 & Budget 2016 Bestyrelsesmøde 25. maj
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen 21. Januar 2010 Budget 2010 Dagtilbud til Børn & Unge.
Fælles lederoverenskomst Pædagogisk uddannet personale –ansat i lederstillinger indenfor børne- og ungeområdet Fællesoverenskomst med BUPL, SL og FOA Uddannelsesoverenskomst.
Temadag for TR.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Områdeforældrebestyrelsens arbejde
Dialogmøde den
Ny ressourcetildelingsmodel
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Ny ressourcetildelingsmodel
Ny ferielov –samtidighedsferie set i feriefond perspektiv
Velkommen Skolestruktur 2014.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Orientering omkring Budget
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
KONSULENTERNE GUIDER ONLINE:
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
X OK15 resultatet.
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Budgetmodel - grundlaget
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Ny ressourcetildelingsmodel Dagtilbudsområdet

Baggrund Ny indretning på Dagtilbudsområdet, herunder oprettelse af vuggestuepladser i alle SI’er samt ny ledelsesstruktur i de selvstændige institutioner Budget 2017 – reduktion af ressourcen til SFO-ledelse på kr. 250.000 (netto) i 2017 stigende til kr. 500.000 (netto) i overslagsårene Modellen rækker ind i 4 områder: Vuggestue Børnehave Førskole SFO Vedtagelsen af ny dagtilbudsstruktur indeholder en forandret ledelsesstruktur. Da der ikke må være forskel på normeringerne i institutionerne på henholdsvis de selvstændige institutioner og SI’erne, hvor SI-lederne er leder for både vuggestue, børnehave, førskole og SFO-delen er det nødvendigt at ændre alle 4 modeller på en gang. Samtidig betyder den ændrede ledelsesstruktur, at der skal udarbejdes en ressourcetildelingsmodel som tager højde for ledelsestildeling til en områdeleder og til daglige ledere på alle institutioner.

Formål Tilpasse til ny struktur, herunder ledelse Gennemskuelige og forholdsvis enkle principper Omfordele ledelses- og personalenormeringen i forhold til børnetallet Tildele ledelsestid til vuggestuer Holde de enkelte områder adskilte i forhold til takstberegning Formålet er IKKE: fra centralt hold at anvise, hvorledes de tildelte ressourcer konkret skal udmøntes. Dette er fortsat et ledelsesansvar ude på den enkelte institution indenfor rammerne af de kommunalt bestemte styrelsesvedtægter, politikker, strategier samt gældende lovgivning

Nuværende ressourcetildelingsmodel(ler) Man ganger normeringen med antallet af børn, og derefter opdeler posen i mange forskellige parametre efter flg. princip: Den aktuelle ledernormering - IKKE udregnet i forhold til børnetal. Herefter får man et ”restnormering” som er personalenormering. Denne opdeles efter 70/30 princippet. Et uafhængigt beløb til ledelsestid til vuggestuer Børnetalsafhængige udgifter Børnetalsafhængige personaleudgifter Øvrige udgifter

Nuværende normering ledelsestid

Opmærksomhedspunkter nuværende model Vuggestue Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af vuggestuebørn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 6-20 børn. Børnehave Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af børnehavebørn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 18-96 børn. Ved fællesledelse fordeles de 37 timer ligeligt mellem antallet af institutioner. Små institutioner tildeles således ligeså meget ledelsestid som store institutioner ved fællesledelse. Små institutioner betaler således ligeså meget til fælleslederen som de store institutioner, hvilket har konsekvenser for den faktiske normering i den enkelte institution. Førskole Førskole-børn kræver også ledelse. Antallet af førskole-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 6-28 børn fuldtidsbørn. SFO Uhensigtsmæssigt at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af SFO-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 56-249 børn. SFO+SI Børnehave: Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af børnehave-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 16- 62 børn. SFO: Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af SFO-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 12-57 børn. Konsekvensen af ovenstående er en uensartet personalenormering pr. barn på de enkelte institutioner.

Hvad tænker vi? Ledelse Taget posen med ledernormering og fordelt i forhold til børnetal (alle områder) For de selvstændige institutioner: Fordelt ledernormeringen på henholdsvis overordnet leder og afdelingsleder Overordnet ledernormering er fordelt efter børnetal i de enkelte områder

Ny ledelsesstruktur 5 overordnede dagtilbudsledere Fjerritslev, Brovst (herunder Skovsgård), 2 i Aabybro (herunder Biersted), Pandrup Det betyder således, at det med forslaget bliver ansat 5 overordnede dagtilbudsledere med ansvar for to eller flere daginstitutioner De tidligere selvstændige daginstitutioner indgår som afdelinger i ét område Områdelederen i 4 områder er tovholder for netværk med områdets afdelingsledere samt SI-ledere i området Hver afdeling har en afdelingsleder, der indgår i ledelsesteamet med de øvrige afdelingsledere og den overordnede dagtilbudsleder for hver af de 5 områder.

Funktionsbeskrivelser Overordnede dagtilbudsledere Sætte retning for den pædagogiske udvikling med udgangspunkt i nationale og kommunale strategier og politikker. udvikle gode relationer mellem egen organisation og fx forældre, forvaltning og politikere samt andre institutioner på børne- og ungeområdet, fx implementering af politikker, aftalestyring og nye læreplanstemaer. Have et strategisk overblik, der skaber sammenhæng i den pædagogiske organisation og i brugen af medarbejderressourcer Den overordnet dagtilbudsleder er leder på fuld tid. Det forventes, at den overordnede dagtilbudsleder er synlig på alle de institutioner, man har ansvaret for.

Funktionsbeskrivelser Afdelingsledere yde den nødvendige faglige sparring og coaching af medarbejderne gennem sin pædagogiske ledelse og personaleledelse Varetage daglig kontakt og samarbejde med forældre være synlig og lede sine medarbejdere i det daglige arbejde med børnene Deltage i og bidrage til ledelsesteamet for området Faglig og personalemæssig ledelse i overensstemmelse med de fælles visioner og retningslinjer, der er udstukket og aftalt i ledelsesteamet Ledelsestiden for afdelingslederen vil afhænge af børnetallet. De fleste afdelingsledere vil derfor indgå i personalenormeringen i institutionen. Dette gør, at afdelingslederen er nærværende, tilgængelig og kan lede tæt på medarbejderne.

Billederne er ”ideal-typer” og der vil være variationer fra område til område bl.a. afhængigt af, hvilke kompetencer og interesser den overordnede dagtilbudsleder og ledelsesteamet har. Den overordnet leder vil således løse opgaver for alle områdets institutioner, hvorved den daglige leder kan koncentrere sig om ledelse af personale og kontakt til forældre.

Normeringer

Børnetal anvendt i ressourcetildelingsmodeller – både nuværende og forslag Alle beregninger er foretaget med udgangspunkt i de budgetterede børnetal fra 2017. Der sker en regulering i forhold til de faktiske børnetal i forbindelse med den sidste budgetopfølgning, hvilket er i efterår 2017. I forslaget til ny ressourcetildelingsmodel ganges timetallet med gennemsnitslønninger.

Herefter følger konsekvenser af modellen for de enkelte områder I kan vælge kun at beskæftige jer med eget område. Der er 2 slides for hvert område. En hvor I kan se de konsekvenserne i forhold til den nuværende ressourcetildelingsmodel fordelt på ledelses- og personaletid samt de økonomiske konsekvenser. En, hvor fordelingen af ledelsestiden er fordelt på henholdsvis overordnet leder og daglig leder Modellerne viser helårsvirkningen. Da strukturen og modellen først træder i kraft pr. 1. april 2017 skal I således gange de økonomiske konsekvenser med 0,75 (9/12 måned) For enkelte institutioner sker der også en ændring i børnetallet pr. 1. april i forhold til den nuværende model. I de tilhørende noter vil dette være anført.

Område A Børnehavebørnene fra Hjortdal er rent teknisk flyttet til Gl. Dalhøj

Område A – fordeling af ledelsestid

Område B Børnene fra Halvrimmen er flyttet rent teknisk til Brovst Børnehave.

Område B – fordeling af ledelsestid

Område C Den nuværende ledelsestid for Ulveskov Børnehave er overført fra SI-delen til de selvstændige børnehave grundet omstruktureringen. Pr. 1. april oprettes der 8 vuggestuepladser i Ulveskov. Da Ulveskov Børnehave er omfattet af minimumsnormeringen skal en del af disse vuggestuepladser finansieres indenfor denne minimumsnormering jf. de eksisterende principper.

Område C – fordeling af ledelsestid

Område D Modellen gælder kun for almenområdet, hvorfor der tildeles særskilte ressourcer til driften af Blå Stue, Anlægsvejen og specialtilbuddet i Børnehuset Biersted.

Område D – fordeling af ledelsestid

Område E

Område E – fordeling af ledelsestid

Børnetalsafhængige udgifter - nu

Børnetalsafhængige udgifter - forslag Udmøntningen af 0,5% effektiviseringen jf. Budget 2016 gør, at man ikke kan lægge tallene sammen fra foregående slide. Dette er sket, da denne reduktion ”normalt” ville vises som endnu et faneark i ressourcetildelingen. Man har ønsket at forenkle modellen for at skabe overblik.

Øvrige Børnehave Førskole/SFO Madordning: 507 kr./barn/mdr. Udvidet åbningstid: 25.800 kr./år/institution Bevilling Budget 2017: 1.250 kr./år/barn 3 – 6 årige Inklusion Tosprog Førskole/SFO FTR/LTR Rengøring (kun Aabybro) Grunde (kun Aabybro) Udvidet åbningstid gælder for 4 selvstændige institutioner i de 4 hovedbyer.

Tidslinje 9. januar – Børne- og Familieudvalgsmøde 13. januar – høring 24. februar– høring slut 13. marts – Børne- og Familieudvalgsmøde 22. marts – Økonomiudvalgsmøde 30. marts – Kommunalbestyrelsesmøde