Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnna Holm Redigeret for ca. et år siden
1
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt? Danmark og de andre Styreformer Problemer i udvalgsstyret Reformer i andre lande Strukturkommisionen
2
Danmark og de andre Danmark er det eneste land i verden, hvor man diskuterer struktur men ikke styreform I alle andre lande diskuterer man styreform men ikke struktur Danmark og Sverige er de eneste lande hvor man finder et egentligt udvalgsstyre I alle andre lande har man er mere eller mindre klar opdeling mellem ”lovgivende” og ”udøvende” magt Danmark: Demokratiet fungerer, det er effektiviteten det er galt med De andre: Det store problem i kommunestyret vedrører demokratiets virkemåde. I Danmark har vi relativt store kommuner. I de andre lande (med visse undtagelser) er kommunerne små. I Danmark har vi små byråd – i de fleste andre lande er byrådene store.
3
Problemer i udvalgsstyret Ansvarsproblemet Kontrolproblemet Styringsproblemet
4
Strukturkommisionens arbejde 1. At foretage en vurdering af, hvilke geografiske og befolkningsmæssige kriterier, herunder hvilke kommune- og amtsstørrelser, der i årene fremover bør lægges til grund for en kommunal og amtskommunal inddeling. Ved vurderingen tages udgangspunkt i den nuværende opgavefordeling mellem stat, amter og kommuner. 2. At vurdere fordele og ulemper ved forskellige modeller for en ændret opgavefordeling mellem stat, amter og kommuner med udgangspunkt i eventuelle anbefalinger af ændrede kommune- og amtsstørrelser, jf. pkt. 1. 3. At vurdere fordele og ulemper ved at reducere antallet af forvaltningsled med direkte folkevalgtledelse fra tre til to. Kommissionen anmodes i denne forbindelse om at opstille alternative forslag til, hvor ansvaret for løsningen af de offentlige opgaver kan placeres. Kommissionen skal i disse overvejelser angive, om en ændret placering af opgaverne har konsekvenser for vurderingen afhensigtsmæssige kommunestørrelser, jf. pkt. 1.
5
Håndtag og principperne i strukturkommisionens arbejde Håndtagene Struktur Niveauer Opgaver Produktionsmåde Kriterierne Effektivitet og bæredygtighed Demokratisk kontrol Borgerinddragelse Dialogen mellem borgere og politikere Kvalitet i opgaveløsningen Nærhed til borgerne Borgernes retssikkerhed og valgmuligheder Klarhed i ansvarsfordelingen Sammenhæng mellem kompetence og økonomisk ansvar.
6
Mulige reformprincipper (inspireret af England) Flertalsvalg til magistraten blandt byrådets medlemmer Eventuelt kombineret med direkte valg til borgmesterposten Den ”umiddelbare forvaltning” fratages udvalgene Den ”udøvende” magt ligger i magistraten som kollegium
7
De to funktioner Byrådets funktioner Repræsentation Vedtage budgettet og planer Scrutiny (gransken, ransagelse) udvalg: Høringer, indsamle information, policy-udvikling, evaluering Udpege kommunaldirektør Medlemmer af udvalg, bestyrelser o.l. Godkende regnskaber, virksomhedsregnskaber Ceremonielle funktioner ”Vælte” regeringen - recall NB: Byrådet har egne ansatte Den udøvende funktion Udarbejde forslag til budgetter og kommuneplaner, politikker og evt. strategiske planer Sikre effektivitet og kvalitet i produktion og beslutningstagning Principal for serviceproducerende enheder Opbygge partnerskaber med eksterne aktører Repræsentere kommunen udadtil
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.