Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny ressourcetildelingsmodel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny ressourcetildelingsmodel"— Præsentationens transcript:

1 Ny ressourcetildelingsmodel
SI-området

2 Baggrund Budget 2017 – reduktion af ressourcen til SFO-ledelse på kr (netto) i 2017 stigende til kr (netto) i overgangsårene Samt Ny indretning på Dagtilbudsområdet, herunder oprettelse af vuggestuepladser i alle SI’er samt ny ledelsesstruktur i de selvstændige institutioner Modellen rækker ind i 4 områder: Vuggestue Børnehave Førskole SFO Baggrunden for at ændre ressourcetildelingsmodellen er for SFO området, at der i Budget 2017 er en politisk beslutning om en reduktion på kr (netto) på SFO-ledelsen. Dette har betydning for både de ”rene” SFO’er og for SFOer i SI’erne. Samtidig har man vedtaget en ny dagtilbudsstruktur som indeholder en forandret ledelsesstruktur. Da der ikke må være forskel på normeringerne i institutionerne på henholdsvis de selvstændige institutioner og SI’erne, hvor SI-lederne er leder for både vuggestue, børnehave, førskole og SFO-delen er det nødvendigt at ændre alle 4 modeller på en gang.

3 Formål Tilpasse til ny struktur, herunder ledelse
Gennemskuelige og forholdsvis enkle principper Omfordele ledelses- og personalenormeringen i forhold til børnetallet Tildele ledelsestid til vuggestuer Holde de enkelte områder adskilte i forhold til takstberegning Formålet er IKKE: fra centralt hold at anvise, hvorledes de tildelte ressourcer konkret skal udmøntes. Dette er fortsat et ledelsesansvar ude på den enkelte institution indenfor rammerne af de kommunalt bestemte styrelsesvedtægter, politikker, strategier samt gældende lovgivning

4 Nuværende ressourcetildelingsmodel(ler)
Man ganger normeringen med antallet af børn, og derefter opdeler posen i mange forskellige parametre efter flg. princip: Den aktuelle ledernormering - IKKE udregnet i forhold til børnetal. Herefter får man et ”restnormering” som er personalenormering. Denne opdeles efter 70/30 princippet. Et uafhængigt beløb til ledelsestid til vuggestuer Børnetalsafhængige udgifter Børnetalsafhængige personaleudgifter Øvrige udgifter

5 Nuværende normering ledelsestid

6 Opmærksomhedspunkter nuværende model
Vuggestue Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af vuggestuebørn i henhold til budgettal ligger i intervallet 6-20 børn. Børnehave Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af børnehavebørn i henhold til budgettal ligger i intervallet børn. Ved fællesledelse fordeles de 37 timer ligeligt mellem antallet af institutioner. Små institutioner tildeles således ligeså meget ledelsestid som store institutioner ved fællesledelse. Små institutioner betaler således ligeså meget til fælleslederen som de store institutioner, hvilket har konsekvenser for den faktiske normering i den enkelte institution. Førskole Førskole-børn kræver også ledelse. Antallet af førskole-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet 6-28 børn fuldtidsbørn. SFO Uhensigtsmæssigt at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af SFO-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet børn. SFO+SI Børnehave: Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af børnehave-børn i henhold til budgettal 2017 ligger i intervallet børn. SFO: Uhensigtsmæssigt, at tildelingen ikke er børnetalsafhængigt. Antallet af SFO-børn i henhold til budgettal ligger i intervallet børn. Konsekvensen af ovenstående er en uensartet personalenormering pr. barn på de enkelte institutioner.

7 Hvad tænker vi? Ledelse Taget posen med ledernormering og fordelt i forhold til børnetal (alle områder) Reduceret denne ressource med kr (netto) i forhold til den politiske beslutning i forbindelse med Budget 2017 Beslutningen får virkning fra 1. april hvilket svarer til 9/12 af 2017 Da reduktionen er stigende til kr (netto) i overslagsårene vil normeringen ændre sig for Førskole- og SFO-området i 2018 og frem. For de selvstændige institutioner: Fordelt ledernormeringen på henholdsvis overordnet leder og afdelingsleder Overordnet ledernormering er fordelt efter børnetal i de enkelte områder

8 Normeringer

9 Børnetal anvendt i ressourcetildelingsmodeller – både nuværende og forslag
Alle beregninger er foretaget med udgangspunkt i de budgetterede børnetal fra 2017. Der sker en regulering i forhold til de faktiske børnetal i forbindelse med den sidste budgetopfølgning, hvilket er i efterår 2017. I forslaget til ny ressourcetildelingsmodel ganges timetallet med gennemsnitslønninger.

10 Hvad betyder det for SI’er (helårsvirkning)?
For at få den reelle reduktion i 2017 vil man skulle gange med 0,75 svarende til 9/12. Den faktiske lederløn får betydning for de økonomiske konsekvenser for den enkelte institution, da ressourcen til ledelse tildeles efter en gennemsnitsløn. Man kan derfor ikke umiddelbart dividere reduktionen i ledelsestid med forskel i kr. Her kan man se, hvor mange timer den enkelte institution vil få ekstra til vuggestuedelen. Men husk, at man også skal overføre timer fra børnehaven til dette der, hvor man er under minimumsnormeringen. Minimumsnormeringen er stadig gældende – ændringen er, at denne er opdelt i både en minimumsnormering til ledelsestid og personaletid. ”Købmandsregning”: Minimumsnormeringen på vuggestue og børnehave er 134 timer/ugen. Dvs. det er de personaletimer, som der er en politisk beslutning om, der mindst skal være ude i institutionerne for at kunne have åbent i det udmeldte timetal. For at regne ud, hvor man vuggestuebørn man kan/skal have indenfor minimumsnormeringen kan man lave flg. regnestykke: 134- (antal børnehavebørn*normeringen på 5,38) / normeringen på vuggestuen på 10,16) Den nuværende ledelsestid i Nørhalne er udregnet ved at lægge ledelsestiden i Nørhalne SFO (37 timer) sammen med den nuværende ledelsestid i børnehaven i Nørhalne (18,5 timer) sammen. Da modellen regner med budgettal er alle SI’er planlagt med 8 vuggestuebørn.

11 Børnetalsafhængige udgifter - nu

12 Børnetalsafhængige udgifter - forslag
Udmøntningen af 0,5% effektiviseringen jf. Budget 2016 gør, at man ikke kan lægge tallene sammen fra foregående slide. Dette er sket, da denne reduktion ”normalt” ville vises som endnu et faneark i ressourcetildelingen. Man har ønsket at forenkle modellen for at skabe overblik.

13 Øvrige Børnehave Førskole/SFO Madordning: 507 kr./barn/mdr.
Udvidet åbningstid: kr./år/institution Bevilling Budget 2017: kr./år/barn 3 – 6 år Inklusion Tosprog Førskole/SFO FTR/LTR Rengøring (kun Aabybro) Grunde (kun Aabybro) Udvidet åbningstid gælder for 4 selvstændige institutioner i de 4 hovedbyer. FTR er på FOA-området – er ansat på Trekronerskolen. På BUPL-området aflønnes FTR centralt. Det samme sker for LTR.

14 Tidslinje 9. januar – Børnefamilieudvalget 13. januar – høring
24. februar– høring slut 13. marts – Børne- og Familieudvalget 22. marts – Økonomiudvalget 30. marts – Kommunalbestyrelsen


Download ppt "Ny ressourcetildelingsmodel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google