Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kursus for nye efterskoleledere januar 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kursus for nye efterskoleledere januar 2018"— Præsentationens transcript:

1 Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Ledelse og ledelsesteam Rammer - erfaringer - mønstre V. Ole Bjerring, Efterskoleforeningen

2 Udvikling Før: Forstander (+ evt. ægtefælle), lærerkollegiet
Så: Større skoler/flere elever pr. lærer + flere lederopgaver = ”ledelsesspændet” udvides = flere ledere Nu: Ledelse rykkes opad (”professionalisering”) – dele af det faglige skubbes nedad – der opstår et mellemledelsesfelt

3 Viceforstanderen/afdelingslederen
Overordnede tendenser i forhold til forstander Får skolen og dagligdagen til at fungere Overblik over drift Praktik mere end vision Mere til stede og til rådighed Tættere relationer til personale

4 Ex. annonce Vi søger viceforstander
Leder, der gennem sparring med forstander, ansatte og bestyrelse, kan løfte efterskolen videre ind i fremtiden. Engageret pædagogisk leder med afsæt i efterskolens anvendelse af ressourceorienteret relationspædagogik. Sparringspartner til lærerne i deres pædagogiske og faglige arbejde. Ansvarlig for en række administrative opgaver vedr. planlægning og koordinering. Vi forventer endvidere at du kan/vil lære at anvende: EDBbrugsen Skoleintra SKOLEPLAN

5 Organisationsaftalen for ledere, lærere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler samt efterskoler og frie fagskoler Lederstillinger ved efterskoler og frie fagskoler Det er ved indgåelsen af organisationsaftalen lagt til grund, at efterskoler samt husholdnings- og håndarbejdsskoler kan oprette følgende stillinger: 1. En stilling som forstander 2. En stilling som viceforstander 3. Ved skoler, der er opdelt i afdelinger efter funktionsmæs-sige kriterier, kan der oprettes stillinger som afdelingsleder. Afdelingslederen varetager den daglige ledelse af afdeling-en under ansvar over for forstanderen. Hvis der er oprettet en (eller flere) stilling(er) som afdelingsleder, men ingen stilling som viceforstander, varetages funktionen som stedfortræder (souscheffunktionen) af en afdelingsleder.

6 Udvikling og status Andel af efterskoler med viceforstander 2011 2017
69 % 75 % Andel af efterskoler med viceforstander 2017 Skoler under 100 elever Skoler over 100 elever 68 % 79 % Antal afdelingsledere på efterskoler 2011 2017 68 127

7 Ledelse af viceforstander/afdelingsleder
Deltager i bestyrelsesmøder? Ansat af hvem? Aftale arbejdsopgaver med hvem? Lederudviklingssamtale med hvem? Lave lønaftaler med hvem?

8 Er opgaver aftalt? Skriftlighed er godt Tillid er bedre
Skriftlighed og tillid er bedst

9 Din skoles struktur Tegn og/eller beskriv strukturen på din skole
Jeg er alene. Måske er der uddelegering og måske har jeg en stedfortræder, men ingen formelle ledere ud over mig selv Min skole har to personer i ledelsen. Forstander + viceforstander eller forstander + en afdelingsleder Min skole har tre personer i ledelsen. Forstander + viceforstander + afdelingsleder eller forstander + to afdelingsledere 4. Min skole har fire eller flere i ledelsen Tegn og/eller beskriv strukturen på din skole 2018

10 Forstander – ingen formelle mellemledere
Her kan eventuelt indtegnes nogle mindre bobler med personer, som her fået delegeret opgaver/ansvareområder 2018

11 Forstander og viceforstander
2018

12 Funktions- og ansvarsfordeling
Forstander – Overordnet ledelse Viceforstander - Administrativ ledelse 2018

13 Funktions- og ansvarsfordeling
Forstander – Overordnet ledelse Viceforstander - Administrativ ledelse Opgaver forst. + vice Opgaver med slutansvar Opgaver med slutansvar Opgaver hele teamet Opgaver forst. + pæd leder Opgaver vice + pæd. leder Opgaver med slutansvar Pædagogisk leder – Pædagogisk ledelse 2018

14 Hvorfor udvide ledergruppen?
Er baggrunden et ønske om Aflastning (Arbejdspres OG behov for spidskompetencer)? Udvikling? En kombination aflastning og udvikling? Skal den nye leder Varetage funktioner, der afgives af nuværende ledelse? Varetage helt nye opgaver? Varetage opgaver, der har været uddelegeret til andre? 2018

15 Det løbende teamsamarbejde
Møder: Hvor ofte, skemalagt, aflysning hvornår og af hvem? Indhold: Årshjul, dagsorden, er vi forberedte? Hvor skal vi: Informere. Løse problemer. Udvikle projekter. Tage beslutninger Aftal, hvilke sager som orientering, der kan klares pr. mail. Aftal evt. sparringssager Referat, dagbog Andet: Undgå fastlåste roller i teamet! Aftal, hvilke informationer, der skal deles i hele teamet og hvilke, der kun skal gå til én kollega i teamet!  

16 Andre forhold og gode råd
Teammedlemmernes ansættelsesvilkår er afstemt Fysisk nær placering af ”base”/arbejdspladser Når en stilling defineres: Ikke kun spørge, hvad mangler vi? Udvikling: Ansættelsesgrundlag -> erfaringer -> revideret arbejdsfordeling


Download ppt "Kursus for nye efterskoleledere januar 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google