Ledelsesformer og ledelsesteorier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Social Kapital – rig på relationer
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Værdigrundlaget i Greve
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Prioritering.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Arbejdspladsudvikling
Ledelse og menneskesyn
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Nyt ansvar.
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Grænser for rummelighed
Tillid Temadag for AMIR
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Refleksioner og opsamling ift. i går
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Selvledelse (Empowerment)
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Mere MOST - mindre fravær
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Centralforeningen for Stampersonel
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Talentudvikling SOSU elever.
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ledelsesformer og ledelsesteorier Litteratur: Kapitel 9 & 10

Fag mål 8 Avanceret: Eleven kan anvende viden om betydningen af kulturer, ledelsesformer, værdier og samarbejdsformer i forskellige organisationer til at kunne reflektere over egen rolle. Ekspert: Eleven kan anvende viden om betydningen af kulturer, ledelsesformer, værdier og samarbejdsformer i forskellige organisationer til at kunne vurdere og reflektere over egen rolle i sin organisation.

Hvad er en god leder for dig

Ledelses teorier

Situationsbestemt ledelse Fokus på den enkelte medarbejders udviklingsniveau (kompetencer og motivation) Veksler fra situation til situation Fire forskellige ledelsesstile afhængig af: medarbejderens udviklingsniveau Situationen Teori udviklet sidst i 60’erne af to amerikanske psykologer Paul Hersey og Kenneth Blanchard Kender I det fra praksis? Poul Hersey og Kenneth Blanchard, amerikanske psykologer Teori om situationsbestemt ledelse 1960+èrne

Ledelsesstil S1: lederen instruer, opstiller mål eller uddeler opgaver og kontroller udførelsen S2 : Lederen styrer som hos S1, men har samtidig fokus på at motivere medarbejderen. Lederen indgår i dialog omkring opgaveløsningen S3 : Støtter og opmuntrer i fht. opgaveløsning, da medarbejderen kan være usikker. Dialog omkring løsning af opgaven. S4 : Lederen fordeler opgaver og udfordrer medarbejderen. Fokus på medarbejderens læring Fokus på to ledelsesadfærd: instruerende + støttende Kig på eksemplet på side XXX

Situationsbestemt ledelse, udviklingsniveauer hos medarbejderne Jytte: har været ansat i 19 år. Er faglig dygtig og har stadig lyst til at løse opgaverne med patienterne, både rutineopgaver og de mere komplicerede opgaver. Janni: nyuddannet og nyansat. Kender ikke specialet, men synes patienterne og specialet er interessant og udfordrende. Julie: har været i afsnittet i 6 år. Hun kender specialet godt, og er dygtig til sit arbejde. Hun synes opgaverne er lidt kedelige, men ved ikke helt, om hun har mod på at lære noget nyt. Jonas: har været uddannet 3 år og er lige overflyttet fra en anden afd. Han kender ikke specialet, og er lidt usikker på, om han kan klare patienterne. Når de er helt ny opererede bliver han faktisk lidt bange.

Situationsbestemt ledelse https://youtu.be/kt3BrBLZjsY Relevant for dig når du: Selv har brug for støtte eller instruktion Dine patienter/borgere ift. Han/hendes viden, færdigheder, lyst og motivation Som gruppeleder når du skal vurdere dine medarbejderes kompetenceniveauer og du skal kombinere instruerende og støttende adfærd

Værdibaseret ledelse

Bygger op ideer af den tyske sociolog og filosof Værdibaseret ledelse Udgangspunkt i værdier, som eksisterer på arbejdspladsen, evt. for en hel kommune, et hospital, eller et plejehjem Høj grad af dialog med medarbejderne om værdier, samarbejde og motivation Ex. Københavns kommune: ”Københavns Kommune skal være en attraktiv arbejdsplads, der er præget af effektivitet, samarbejde og stadig udvikling. Kommunen skal som arbejdsplads være kendetegnet ved et udfordrende og sundt arbejdsmiljø. Kommunen skal være en virksomhed, hvor medarbejdernes ansvarlighed, engagement og initiativ værdsættes, og hvor mangfoldighed betragtes som et aktiv.” SOPU: Respekt, åbenhed, tillid, mangfoldighed Bygger op ideer af den tyske sociolog og filosof Jürgen Habermas

Værdibaseret ledelse Værdierne som rettesnor for: Lederne kommunikerer værdierne gennem beslutninger og handlinger Hvordan vi ønsker at opføre os på arbejdspladsen Hvordan medarbejderne skal løse opgaver selvstændigt og være fleksible Høj grad af inddragelse, ansvarlighed og pålidelighed

Værdibaseret ledelse https://youtu.be/wzAMXed_umM Relevant for dig når du Som gruppe/teamleder fordeler arbejdsopgaver, gør målet klar for opgaven, men lader medarbejderne handle og selv finde løsninger Teammøder hvor der deles viden

Leanbaseret ledelse

Inspireret af japansk bilproducent Leanbaseret ledelse Lean betyder mindre – mindre og bedre udnyttet kapital, færre fejl osv. Formål: optimere produktionen/arbejdsgange, skabe værdi hos borger/patienter, og minimere de ressourcer der bruges, reducere fejl Mål: tilfredse borgerne/patienter og kollegaer/tværfaglige/tværsektorielle samarbejdspartnere Metode: tavlemøder, involvere Medarbejdere, brainstorm Gruppelederen skal hele tiden have fokus på forbedringer – må indddrage dem der er i produktionen. Motivere og fastholde medarb. I denne tankegang. Fokus på hvorfor gør vi det her- slutproduktet er målet- tilfredse pårørende og ptt, effektivt. Kræver stor vide om produktet, organisationen og kundernes behov, for at kunne trimme og accelerer ‘produktet’ Inspireret af japansk bilproducent Toyota

Leanbaseret ledelse https://youtu.be/fL1tk5WWn5w Relevant for dig når du: Skal bidrage med dine ideer og forslag til forbedringer Udvikling af nye tiltag/arbejdsprocesser

Ledelse God ledelse og god kvalitet hænger sammen I udvikling af kvalitetskultur må lederen gå forrest, men som medarbejdere har vi et medansvar Åbenhed og dialog, mod og vilje, læring og udvikling

Hvad sagde damen????? Beskriv for hinanden: De tre ledelsesteorier

Film om konflikt på arbejdspladsen Hvilken ledelsesformer ‘kommer frem’ i filmen? Hvilken ansvar har du som leder/gruppeleder i denne situation? Og hvordan vil du håndtere denne opgave? HUSK inddrag teori!! Arbejdsmyren: http://www.stopmobning.dk/film-stop-mobning/ Film 9.30 Diskuter i gruppen. Husk at argumenter Opsamling i plenum

Gruppeledelse Funktionen som gruppeleder/teamkoordinator o.l.: prioriter koordiner delegèr opgaver Fokus på at løse de daglige opgaver: Effektivt : koordiner, hvem gør hvad og hvornår Hurtigt : undgå tidsspild Høj kvalitet : undgå fejl Ofte er der tale om afgrænsede ledelses opgaver; Gruppelederen har fået delegeret eller tildelt opgaver fra den øverste ledelse/leder. gruppeleder/teamleder som funktionsbeskrivelse Niels Villemoes: strategi –vide hvor man tager hen, før man tager afsted.

Gruppeledelse som opgave eller funktion Oftest på hospitalet, hvor medarbejderen bliver gruppeleder for en dag, og skal fordele dagens opgaver. Der kan derfor godt være flere gruppeledere på samme afdeling. Som funktion: En arbejdsfunktion som personen er ansat eller udpeget til. Derfor varetages opgaven også hver dag. Oftest i primær sektoren. Her er oftest en skriftlig funktionsbeskrivelse, der beskriver ledelsens forventninger .

Forventninger til dig som gruppe leder At du kender arbejdspladsen værdigrundlag At du er bekendt med kvalitetsstandarderne Du skal vurdere hvilken medarbejder, der har hvilken kompetencer Du skal være god til, at kommunikere opgaver og forventninger til dine kollegaer Du skal have overblik over opgaverne og hvordan ressourcerne kan bruges bedst muligt. Vurdere om der skal kaldes ekstra personale ind ved sygdom o.l. Du skal være loyal overfor din arbejdsplads og dit ansvarsområde du har fået. Også selvom du ikke alt tid er enig! Du skal have ’brede skuldre’, så du kan rumme medarbejdernes frustration og tænke fremad

Overgangen fra medarbejder til leder Hvilken udfordringer tænker I der kan være? http://www.lederweb.dk/Dig-Selv/Ny-leder/Artikel/80133/Fra-kollega-til-leder-de-6-faldgruber