Kontaktlæreren som Mentor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Advertisements

Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Anerkendende pædagogik
Team 1a Thyra, Charlotte, Poul
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
ÅRHUS AFDELING.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Handlingsplan for øget gennemførelse
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Velkommen til DGI Miniton
Inklusion i Folkeskolen
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Velkommen til DGI Miniton
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Netværksmøder - Drejebog
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Sådan bruger du præsentationen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hjerneskaderådgivningen CFK
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Fra tilskuer til spiller
Borgermøde.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Kontaktlæreren som Mentor Et udviklingsarbejde på ølgod Efterskole

HVAD? Vi støder på unge med udfordringer, der ikke rummes indenfor den oprindelige beskrivelse af kontaktlærerfunktionen på ØE. Derfor satte vi os sommeren 2015 som mål, at skoleåret 15-16 skulle bruges til at udvikle på kontaktlærerfunktionen. Vi ville: - afdække arbejdsopgaver - beskrive forventninger og mål for de enkelte arbejdsopgaver - synliggøre de enkelte arbejdsområder internt såvel som eksternt.

Kaos Vi oplevede kontaktlærerrollen indeholdt elementer indenfor alt for mange områder, der var tale om opgaver som nedenstående: Elevens udvikling fagligt og socialt. Forældrekontakt Problemknuser Motivator Hygge-onkel/tante Kærstesorgstrøster-voksenven-tjekker-indpisker-opfølger-ordensbetjent-og meget meget andet.

Frustration Alt for mange opgaver, der var alt for komplekse og krævede en mere bevidst tilgang til de unge i mange forskellige situationer. Derfor delte vi op: Kontaktlæreren er tilknyttet elevens efterskolebehov (det dannende element) ikke elevens individuelle sociale og faglige behov. Det dannende element skal vi huske IKKE indeholder, det behandlende element, for vi er skole ikke behandlere. Det var derfor vigtigt, at vi fik afluset kontaktlærerrollen for de behandlende elementer, der var sneget sig ind. Derfor blev kontaktlærerfunktionen beskrevet som:

Kontaktlærerfunktion – Ølgod Efterskole 16/17 Man mødes mandag, tirsdag og torsdag inden middag 15 minutter på fløjen, hvor daglig rengøring tjekkes og man prøver at spotte, hvordan eleverne har det. Samt 30 min. Torsdag i alm uger. Kontaktlærerens funktion i forhold til eleven: -  Kontaktlæreren udarbejder den sociale del af elevplan og samler det faglige, og afvikler trivselssamtaler individuelt med eleven. Dette foregår tirsdag d. 20/9 kl 15-17, tirsdag d 17/1 kl 15-17, tirsdag d 7/3 kl 15-17 - forud for de indlagte flytninger. Efter de tre samtaler melder kontaktlæreren tilbage til forældrene. -  I løbet af de første 14 dage, skal man have en kort individuel samtale med egne kontaktelever på 5-10 minutter. Efter denne samtale meldes der tilbage til forældrene telefonisk eller via viggo. -  Arrangere arrangementer (Eftermiddag, små̊ events, happenings, aften eller andet) Lærerens funktion skal gerne være støttende og ikke styrende. -  Kontaktlæreren er medansvarlig for elevernes socialisering. -  Fløjlærerne laver en samlende aktivitet umiddelbart efter flytningerne. F.eks. fællesspisning, is i byen, kage-halløj. Kontaktlærerens funktion i forhold til forældrene: -  Kontaktlæreren har udelukkende fokus på den sociale trivsel. -  Første møde m. forældre: Præsentation af kontaktlærer. Vished om hvem, der er kontaktlærer for hvilke elever – eleverne er fordelt på forhånd. Kontaktlæreren udleverer visitkort med oplysninger (navn, telefon, mail) -  Kontaktlæreren kan IKKE give eleverne fri, der skal ringes på kontoret af forældrene. Eleverne kan IKKE give sig selv fri. -  Kontaktlæreren har IKKE ansvar for at kontakte forældrene ved pjæk, manglende opgaver mm. Dette er faglærerens opgave, men kontaktlæreren informeres. Kontaktlærerens andre opgaver: - Kontakt til kommune, sagsbehandler ved behov. Samt udarbejdelse af elevudtalelser til offentlige myndigheder ved behov. Udtalelser udarbejdes af kontaktlæreren, gives til kontoret, hvorfra kontoret sender videre.

Hvorfor? Ovenstående blev foretaget med baggrund i et meget stort frafald af elever i skoleåret 14-15. Vi kontaktede alle de elever, vi havde sagt farvel til. Her spurgte vi om følgende: hvorfor har du forladt ØE Hvorfor forlod du ØE Kunne der have været gjort noget anerledes Hvad foreslår du kunne hjælpe elever med samme problemer som dig

Det var udsagn som …… Det var bare ikke lige mig Jeg tror jeg fik en depression Jeg følte mig udenfor Jeg har jo en diagnose, du ved Jeg var mega meget stresset Der var ikke noget fællesskab Alt for mange timer Gad ikke de andre De andre var slet ikke så modne som mig Synes det noget pjat man ikke må pjække For mange regler Følte mig alene De voksne var sure Savnede vennerne derhjemme Vi måtte ikke ryge Min mor syntes jeg skulle holde op

Tre kategorier af svar Alt det der er svært personligt Alle de andre Føj der er regler

Mentor Vi ledte højt og lavt efter et redskab til løsning af gruppe 1 svarene: Der skulle arbejdes specifikt med enkelt områder individuelt Arbejdet skulle formaliseres Redskaber, metoder og teorier skulle udbredes Skriftlighed, skriftlighed, skriftlighed

Hvordan Alle medarbejdere tildeles en mentor uddannelse, der tilrettelægges som internt uddannelsesforløb. Uddannelsen gennemgås i løbet af skoleåret 16-17 Der skelnes mellem det vi kan, og det vi kan vejlede hen imod. Der tildeles timer i forhold til en fast rammeaftale. hvor eleverne inddeles i tre grupper. Alle forløb kontraktlægges mellem elev og mentor.

Mentor aftale på ØE Der arbejdes med en timepulje, der tildeles alle elever på 5 t. pr. tildelt kontakt elev. Elever med behov for yderligere voksenkontakt, tildeles mellem ½ og 1 t. pr uge til mentor timer. Der indgås kontrakt mellem forældre/elev og mentor.

Hvem tildeles mentortimer? Unge med sociale og/eller personlige problemer Unge med diagnoser der er diagnosticerede Unge med problemer i forhold til efterskoleopholdet (fremmøde m.v.)

Hvad koster det Mentor ordningen koster ØE mellem 500 og 700 timer, en del af disse finansieres via inklusionsmidler. Den resterende del finansieres ved elev fastholdelse. Frafaldsprocenten ser ud til at være faldet med 30% svarende til 4 elever.

HUSK vi er voksne der gerne vil de unge, vi er ikke behandlere.